اهداف تربیتی سازمان دانش آموزی با بخشنامه و دستورالعمل محقق نمی شود

تهران - ایرنا - وزیرآموزش و پرورش گفت: اهداف تربیتی سازمان دانش آموزی با بخشنامه و دستورالعمل محقق نمی شود، بلكه برای تحقق آن تغییر نگرش ها نسبت به نظام تعلیم و تربیت و انگیزه مربیان این سازمان، ضروری است.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، فخرالدین دانش آشتیانی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی مدیران سازمان دانش آموزی سراسركشور در سالن جلسات این سازمان، با تبریك میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز هفته كرامت افزود: جایگاه و امكانات سازمان دانش آموزی باید بگونه ای باشد كه بتواند اهداف كلان وزش و پرورش را محقق سازد.
وی رك صحیح از بحث تعلیم و تربیت را ضروری دانست و گفت: با اطلاع رسانی بیشتر و گفت و گوی سازنده و تغییر نگرش در بدنه آموزش و پرورش، می توان اهداف تعلیم وتربیت را در دانش آموزان و جامعه متجلّی ساخت.
وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: اینكه فعالیت های تربیتی را فقط در چارچوب كلاس و مدرسه بدانیم، نگرشی اشتباه است، زیرا همه جامعه به عنوان یك فضای آموزشی و تربیتی بر رفتار دانش آموزان مؤثر است.
وی افزود: هرچند آموزش وپرورش متولی امر تعلیم و تربیت است، اما اهداف آموزشی و پرورشی بدون ارتباط و تعامل مؤثر مدرسه با محیط خارج از آن، امكان پذیر نیست.
دانش آشتیانی گفت: تحقق ساحت‌‌های شش گانه تربیت كه در سند تحول بنیادین آمده، فقظ در فضای مدرسه امكانپذیر نیست، بنابراین برگزاری اردوهای خارج مدرسه خود نوعی كلاس آموزشی است و دانش آموز با حضور در فضای باز و طبیعت خارج از مدرسه، تأثیرپذیری بیشتری در زمینه تربیتی پیدا می كند.
دانش آشتیانی افزود: حضور دانش آموز در اجتماعات گوناگون، زمینه فراگیری مهارت های زندگی را برای آنها فراهم می سازد.
وی سازمان دانش آموزی را بازوی قوی آموزش وپرورش برای تحقق اهداف تربیتی در مدارس دانست و خاطرنشان كرد: همان طور كه یك معلم برای تدریس طرح درس ارائه می دهد، مدیر مدرسه نیز باید برای اجرای طرح های خود و تحقق اهداف تربیتی از ظرفیت های سازمان دانش آموزی در خارج از محیط مدرسه، استفاده كند.
دانش آشتیانی افزود: تا زمانی كه درسی مثل جغرافیا در سركلاس های درس به شكل محفوظات علمی به دانش آموزان آموزش داده شود، یادگیری اتفاق نمی افتد، زیرا آموزش چنین درسی زمانی تأثیرگذار خواهد بود كه دانش آموز در دل طبیعت آموزش های مربوطه را فراگیرد، بنابراین تربیت اجتماعی نیز بدون حضور دانش آموز در اجتماع امكانپذیر نیست.
وی گفت: دانش آموزی كه شناخت كافی از جامعه پیرامون خود نداشته باشد، ‌در آینده برای ورود به اجتماع و تعامل با آن دچارآسیب می شود، لذا برنامه های خارج از مدرسه باید به گونه ای مدیریت شود كه دانش آموز محتوای آموزشی كلاس درس را در بیرون مدرسه نیز تجربه كند.
دانش آشتیانی فضای عمومی جامعه را نوعی سازمان یادگیرنده مانند مدرسه دانست و افزود: از اردوگاه ها و فضاهای پرورشی موجود، چنانكه باید و شاید استفاده نمی شود، اردوگاه نباید مكمل مدرسه باشد، بلكه باید یك محیط آموزشی باشد كه دانش آموز در طول سال همواره از آن استفاده كند.
وزیر آموزش و پرورش، رشد فكری دانش آموزان را از مسائل اساسی تعلیم و تربیت عنوان كرد و گفت: برای تحقق این امر دانش آموز نیاز به فعالیت های هدفمند دارد و سازمان دانش آموزی بهترین جایی است كه می تواند این اهداف را برای دانش آموزان محقق كند.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دانش آشتیانی از مدیران استانی خواست، تجهیزات و امكانات بیشتری در اختیار سازمان دانش آموزی قراردهند تا در راستای تحقق ساحت‌های تربیتی سند تحول بنیادین، دانش آموزان مهارت های لازمه را فرا گیرند و سازمان دانش آموزی نیز در طول سال تحصیلی همواره باید ارتباط تنگاتنگی با مدارس داشته باشد.
فراهنگ ** 1417 ** دریافت: سیدمهدی حسینی * انتشار: امید غیاثوند