۱ مرداد ۱۳۹۶،‏ ۱۷:۳۶
کد خبر: 82607508
۰ نفر
بیمه نامه شخص ثالث كارت الكترونیكی می شود

تهران- ایرنا- رییس كل بیمه مركزی جمهوری اسلامی ایران از جایگزینی بیمه نامه های كاغذی شخص ثالث با كارت های الكترونیكی در آینده نزدیك خبر داد.

«عبدالناصر همتی» امروز به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: اكنون بیمه شخص ثالث به صورت كاغذی به همراه تعدادی كوپن ارایه می‌شود كه مشكلاتی را برای بیمه‌گذاران و شركت‌های بیمه به همراه می آورد و متناسب با فناوری ‌های روز نیست.
وی افزود: بیمه‌مركزی طرح جایگزینی بیمه‌نامه‌های كاغذی با كارت‌های الكترونیك را در دستور ‌كار قرار داده كه با توجه به ابعاد مختلف آن، گستردگی بیمه‌های شخص ثالث در كشور و شمار قابل توجه سازمان ها و نهادهای درگیر هنوز در مرحله مطالعه و امكان سنجی است.
وی تاكید كرد با اجرای این طرح، شبكه فروش شركت‌های بیمه، طبق روال معمول، نسبت به صدور بیمه نامه اقدام می كنند و در پایان، به جای بیمه نامه كاغذی، كارت الكترونیكی می دهند.
همتی یادآوری كرد: تغییر شكل بیمه‌نامه‌های شخص ثالث از شكل كاغذی به كارت الكترونیكی، موضوعی متفاوت از صدور این بیمه‌نامه به صورت اینترنتی است.

** فروش محصولات بیمه ای در قالب استارتاپ ها مورد تایید بیمه مركزی نیست
رییس كل بیمه مركزی در مورد بازاریابی برخط (آنلاین) محصولات بیمه‌ای گفت: بر اساس ماده 66 قانون تاسیس بیمه‌مركزی ایران و بیمه‌گری، عرضه بیمه فقط توسط موسسه های بیمه، كارگزاران و نمایندگان بیمه مجاز است كه تغییری در این قانون و سیاست‌های بیمه‌مركزی صورت نگرفته است.
همتی اضافه كرد: بازاریابان اعم از اینترنتی و غیراینترنتی حق فروش محصولات بیمه را نداشته و فقط در امر بازاریابی برای موسسه های بیمه، كارگزاران و نمایندگان بیمه می‌توانند فعالیت كنند اما با توجه به تحولاتی كه در امر فروش اینترنتی محصولات مختلف و از جمله خدمات بیمه‌ای ایجاد شده، ضروری است شركت های بیمه نسبت به ایجاد زیرساخت لازم برای گسترش شیوه فروش اینترنتی و برخط محصولات بیمه‌ای برای نمایندگان خود و كارگزاران بیمه همكار اقدام كنند.
همتی تاكید كرد «عرضه انواع بیمه توسط شركت های آی.تی معروف به استارت آپ‌ها مورد تایید بیمه‌مركزی نیست و مسوولیت تخطی از این ضابطه بر عهده نماینده بیمه همكار و شركت بیمه متبوع آن خواهد بود.
رییس كل بیمه مركزی ادامه داد: چنانچه عرضه خدمات بیمه‌ای به صورت الكترونیكی از سوی شركت بیمه یا نماینده وی و یا كارگزار بیمه دارای مجوز بوده باشد منطبق با مقررات مربوط خواهد بود و بیمه مركزی درباره سایر شركت هایی كه در این زمینه فعالیت می كنند، مسوولیتی ندارد.
وی یادآوری كرد: فعالیت این شركت ها می‌تواند از طریق دریافت مجوز كارگزاری یا نمایندگی بیمه صورت گیرد. آنچه در این حالت تفاوت خواهد داشت، شیوه بازاریابی بیمه خواهد بود و در صورتی كه درخواست این شركت ها واصل شود بیمه مركزی در چارچوب مقررات كارگزاری بیمه نسبت به بررسی و صدور مجوز برای ایجاد كارگزاری اقدام می كند.

** رفع ابهام از فعالیت های بازاریابی بیمه توسط نمایندگان فروش بیمه های عمر
رییس كل بیمه مركزی درباره فعالیت بازاریابی بیمه نمایندگان فروش بیمه‌های عمر و نیز نمایندگان حقیقی فاقد حق صدور و دفتركار در دفترهای خدمات پیشخوان دولت كه سبب بروز برخی نگرانی ها در شبكه فروش بیمه شده است، توضیح داد: شورای عالی بیمه در سال 1395با هدف حذف هزینه‌های زائد نمایندگان فاقد مجوز صدور، مقررات تنظیم امور نمایندگی بیمه را اصلاح كرد.
همتی افزود: بر این اساس مقرر شد «موسسه های بیمه می‌توانند آن دسته از نمایندگان بیمه حقیقی را كه مجوز صدور بیمه نامه ندارند، از شرط تامین دفتر موضوع این بند معاف كنند» و از طرف دیگر نمایندگان فروش بیمه‌های عمر (مشمولان آیین نامه شماره 54) نیز از سال 1385 الزامی به داشتن دفتر كار نمایندگی ندارند و به امر بازاریابی و فروش بیمه‌های عمر مشغولند.
وی افزود: بر این اساس این نمایندگان كه آموزش و آزمون نمایندگی بیمه را طی كرده‌اند می‌توانستند در هر نقطه و مكانی مانند دفتر سایر نمایندگان و كارگزاران بیمه و همچنین دفتر پیشخوان، بازاریابی بیمه را انجام دهند.
«نامه نگاری اخیر بیمه‌مركزی در این زمینه ابلاغیه جدید نیست و فقط پاسخ یك استعلام به شمار می رود».
همتی گفت: تعیین محل فعالیت نمایندگی بیمه و امكان همكاری آنها با دفتر پیشخوان و مركزهای مشابه به توافق شركت بیمه و نمایندگی وی ارتباط دارد و بیمه مركزی در این زمینه هیچگونه اولویت یا ترجیحی برای دفترهای پیشخوان در نظر ندارد.
به گزارش ایرنا, آیین نامه شماره 54 مربوط به نمایندگی فروش بیمه های عمر شورای عالی بیمه است كه در اجرای بند 5 ماده 17 قانون تاسیس بیمه مركزی ایران و بیمه گری در جلسه دوازدهم اردیبهشت 1385 تصویب شد.
در ماده8 این آیین نامه آمده است «نماینده فروش به داشتن محل كار ملزم نیست».

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2025*1961* خبرنگار: لیلا جودی* انتشار: مریم مسعود