حمل بار ریلی در دولت تدبیر و امید رشد 13درصد را تجربه كرد

بیرجند - ایرنا - معاون بهره برداری سیر و حركت راه آهن جمهوری اسلامی گفت: برای مدت چند سال میزان حمل بار با خطوط ریلی در كشور حداكثر سه ، چهار میلیون تن بیشتر نبود و با تدابیر دولت یازدهم این عدد تا سال گذشته به 40 میلیون تن رسید كه بعد از سال ها رشد 13 درصد را تجربه كرد.

ابراهیم محمدی بعد از ظهر سه شنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیركل راه آهن شرق كشور در طبس گفت: امسال راه آهن برای توسعه نسبت به سال گذشته رشد حدود 50 درصد را پیش بینی كرد و برای 62 میلیون تن بار در شبكه هدف گذاری شده است.
وی با بیان اینكه راه آهن شرق نقش اساسی در برنامه توسعه راه آهن منطقه دارد، افزود: حمل بار در راه آهن شرق از ابتدای سال 96 تاكنون به 1.5میلیون تن رسید كه نسبت به سال قبل حدود 22 درصد رشد دارد .
وی یادآور شد: با توجه به توسعه بار ترانزیت اتحادیه كشورهای مستقل همسود،( «cis» ) بارهایی كه از چین به سواحل خلیج فارس می رسد به كریدور شرق وزن و امتیاز خاصی می دهد.
معاون بهره برداری سیر و حركت راه آهن افزود: در برنامه توسعه امسال قرار است سه میلیون تن بار از كشور ترانزیت شود كه بخش اعظم آن از محور شرق كشور انجام و به بندر شهید رجایی می رسد.

** اتصال راه آهن شرق به هرات افغانستان
وی ادامه داد: در هفته های آینده اتصال راه آهن شرق به شهر هرات افغانستان برقرار و صادرات سیمان آغاز می شود.
محمدی بیان كرد: تلاش های بسیار زیادی در سال های اخیر انجام شد كه بتوانیم بار را برای صادرات از محور شرق كشور به افغانستان متصل كنیم.
وی با اشاره به برنامه های توسعه ای راه آهن بیان كرد: یكی از مهمترین برنامه هایی كه پروژه اجرایی آن در شهرستان تربت حیدریه شروع شد، احداث مسیر 2ایستگاه قبل و بعد از تربت حیدریه است.
معاون بهره برداری سیر و حركت راه آهن افزود: این پروژه برای تسهیل در ترافیك منطقه و افزایش سرعت قطارهای باری است تا قطارهای باری بدون عبور از شهرستان تربت حیدریه و ایجاد ترافیك در خطوط ریلی شهرستان از خواف به سمت طبس حركت كنند.

** فرماندار ویژه طبس: وضعیت ایستگاه راه آهن طبس مناسب نیست
معاون استاندار خراسان جنوبی و فرماندار ویژه طبس گفت: انتظار مردم و خراسان جنوبی از اداره كل راه آهن شرق و ایستگاه راه آهن طبس بالاست و با وجود این كه چندین سال از افتتاح ایستگاه راه آهن می گذرد، وضعیت زیباسازی و روشنایی مناسبی ندارد.
سید مهدی طلائی مقدم افزود: مسافر و گردشگری كه از خطوط ریلی وارد شهرستان می شود درب ورودی آن ایستگاه راه آهن است ، امیدوارم این نواقص رفع شود.
وی گفت: طرح های توسعه ای در گذشته برای ایستگاه طبس مصوب شد از جمله طرح هایی كه به دو بانده شدن منتج می شد اما این طرح ها از ایستگاه راه آهن طبس حذف شد.
فرماندار ویژه طبس اظهار كرد: با توجه به فرصتی كه خراسان جنوبی صرف راه آهن شرق كرد، حذف مناطق مرزی از این اداره كل صلاح نیست.
وی بیان كرد: نیروهای شركتی و پیمانكاری راه آهن شرق نیاز به توجه بیشتر دارند و از شركت های بومی استفاده شود.

** خطوط ریلی طبس دو خطه شود
همچنین حجت الاسلام سیدابراهیم مهاجریان مقدم گفت: خدمت در راه آهن شرق اهمیت زیادی دارد چرا كه مسافران زایران حرم امام رضا(ع) هستند و مدیریت این مجموعه توفیق می‌خواهد.
وی افزود: مدیریت خوبی در شهرستان طبس داریم از نظر حمل مسافر و بار گاهی راه آهن شرق رتبه دوم كشور را كسب می كرد، امیدواریم در مدیریت جدید این ظرفیت ارتقا یابد.
امام جمعه طبس بیان كرد: با توجه به تعدد قطارهای باری و مسافربری خطوط ریلی در شهرستان طبس باید دو خطه شود و اكنون كارشناسان به این نتیجه رسیدند و با درایت مسئولان این موضوع تحقق یابد.
در این مراسم از زحمات محمدابراهیم اقبالی مدیركل پیشین راه آهن شرق قدردانی و حسن ماسوری به عنوان مدیركل جدید معرفی شد.
مدیر كلی راه آهن شمال غرب و راه آهن اصفهان و ریاست اداره جریه و كارخانجات لرستان (ناوگان) از جمله سوابق ماسوری است.
اداره كل راه آهن شرق با حدود هزار كیلومتر بزرگترین منطقه ریلی كشور است.
این اداره كل در شهر طبس كه در 270 كیلومتری غرب بیرجند مركز خراسان جنوبی قرار دارد، مستقر است، طبس تنها شهر استان است كه به شبكه سراسری راه آهن متصل است.
شهرستان طبس با 72 هزار نفر جمعیت و 57هزار كیلومتر مربع مساحت بزرگترین شهرستان ایران و خراسان جنوبی است.
طرح مطالعاتی اتصال راه آهن چابهار- زاهدان - بیرجند به مشهد در حال انجام است، بخشی از آن انجام شد و با توسعه راه آهن در خراسان جنوبی، ظرفیت های حمل بار و مسافر نه تنها در شرق كشور بلكه به كشورهای آسیای میانه افزایش می یابد.
7217*2047* خبرنگار - سجاد نجفی* انتشار دهنده - عباسقلی اشكورجیری