مقام مسئول: فرصت كنونی بازار عراق، طلایی و تاریخی است

تهران- ایرنا- سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق فرصت كنونی بازار عراق پس از آزادسازی موصل و نابودی داعش را طلایی و تاریخی برشمرد كه نیازمند سرمایه گذاری مشترك، فعال شدن اتاق بازرگانی مشترك، تولید رقابتی و واگذار كردن كار به بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حسن دانایی فر» عصر امروز (سه شنبه) در دومین نشست تخصصی تحولات آینده عراق در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران افزود: عراق كشوری ثروتمند است كه از ذخایر سرشار نفتی بهره می برد.
به گفته وی، 98 درصد بودجه عراق متكی به درآمدهای نفتی است، زمانی بزرگترین تولیدكننده و صادركننده خرمای جهان بود اما با وجود جنگ های داخلی و خارجی در چهار دهه اخیر این ظرفیت را از دست داد.
دانایی فر بیان داشت: این كشور روزانه بیش از سه میلیون بشكه نفت صادر می كند، ظرفیت پذیرش سالیانه پنج میلیون نفر زائر را دارد و با جمعیت حدود 34 میلیون نفری و وسعت اراضی به اندازه یك سوم ایران، از پتانسیل بالایی برخوردار است.
وی اظهار داشت: عراق كشوری كاملا وارداتی است و هر چیزی از لبنیات تا دارو، لاستیك، نمك، كلر، اسید، شیشه و ... كه تصور كنیم را وارد می كند، عراق یكی از كشورهای پر مصرف جهان است و در زمینه الگوی مصرف در این كشور كار نشده ، به طوری كه میانگین سرانه مصرف مردم این كشور از ایرانیان بسیار بالاتر است.

** هیچ كشوری به اندازه ایران استحقاق حضور در بازار عراق را ندارد
سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به بیش از 23 هزار مورد ازدواج در 40 سال گذشته بین 2 كشور، تاكید كرد: به دلیل علقه ها و روابط فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و روابط عمیق انسانی، هیچ كشوری به اندازه ایران استحقاق حضور در بازار عراق ندارد.
دانایی فر یادآوری كرد: تا پیش از حمله داعش، صادرات كشورمان به عراق پیاپی در حال افزایش بود، به طوری كه فقط در مقوله خدمات فنی و مهندسی از سال 1382 تا 1390 از 400 میلیون دلار صادرات به رقم چشمگیر چهار میلیارد و 400 میلیون دلار رسیده بودیم، اما با حمله داعش و سقوط موصل، بلافاصله شاهد سقوط قیمت نفت بودیم كه تاثیرات بعدی را بر درآمد و اقتصاد این كشور گذاشت.
دانایی فر تصریح كرد: شرایط فعلی عراق یك فرصت طلایی برای جمهوری اسلامی ایران است و مرحله پس از آزادسازی موصل، مرحله ای است كه مردم عراق كاملا آماده استقبال از ایرانی ها هستند و فضایی مناسب است.
وی گفت: پیش از روی كار آمدن داعش، برآوردها حاكی از نیاز این كشور به 350 میلیارد دلار هزینه برای بازسازی عراق بود، اما افزایش و تداوم حضورمان در این كشور نیازمند ظرفیت سازی است؛ باید آن چنان ظرفیت اقتصادمان را بالا ببریم كه تولیدمان افزایش یابد.
سفیر سابق ایران در عراق بطور نمونه خاطرنشان كرد: بازار عراق بزرگترین بازار خارجی خودرویی ایران است، اما كشش بیشتری برای افزایش صادرات به این كشور نداریم.
وی تصریح كرد: باید تولید صادرات محور داشته باشیم، تولیدی كه بتواند با رقبای ما در بازار عراق از نظر كیفیت، قیمت و استمرار حضور رقابت كند.
دانایی فر افزود: فرصت كنونی، طلایی و تاریخی است، اما باید با برنامه ریزی از آن استفاده كنیم.
وی ادامه داد: نباید فرصت های تجاری و اقتصادی را سیاسی كنیم، زیرا همه شرایط برای افزایش سهم مان در بازار این كشور فراهم است.
این مسئول سابق ایران در عراق گفت: چینی ها در سه چهار سال اخیر وارد بازار عراق شده اند و با كنار رفتن داعش، كم كم احتمال ورود كالاهای های تك و اروپایی به این كشور فراهم است.
وی با بیان اینكه باید بازار عراق را بازار رقابتی محسوب كنیم، تصریح كرد: راه ما سرمایه گذاری مشترك، فعال شدن اتاق بازرگانی مشترك، تولید رقابتی و واگذار كردن كار به بخش خصوصی است.
به گزارش ایرنا، چندی پیش «صباح زنگنه» مشاور عالی اتاق ایران و عراق تاكید كرد، همه اقوام عراقی به همكاری با بازرگانان و صنعتگران ایرانی مایلند و معتقدند این امر جز با ایجاد یك اقتصاد مشترك و پایدار ایرانی- عراقی در همه مناطق این كشور میسر نمی شود.
چندی پیش رایزن بازرگانی عراق در ایران نیز اعلام كرد: ایران سومین كشور تامین كننده كالاهای مورد نیاز عراق است.
«شاكر رزاق الدعمی» در گفت و گو با ایرنا اضافه كرد: در همكاری اقتصادی و صادرات به عراق جایگاه نخست متعلق به چین و جایگاه دوم مربوط به تركیه است.
به گفته وی، در سال 2016 ایران از نظر صادرات به عراق جایگاه سوم را داشت كه اكنون میزان صدور كالا و خدمات افزایش یافته است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام*3065*1561** خبرنگار: محمد ملك دار ** انتشار:مژگان توانا

سرخط اخبار اقتصاد