۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۸:۳۸
کد خبر: 82583843
T T
۰ نفر
استاد دانشگاه بینگهامتون: رژیم ترامپ مملو از تناقضات است

تهران- ایرنا- استاد علوم اجتماعی دانشگاه بینگهامتون نیویورك گفت: رژیم ترامپ مملو از تناقضات است، این دولت تهدید می كند كه توافق نامه هسته ای با ایران را ملغی خواهد كرد اما به بوئینگ اجازه می دهد میلیاردها دلار هواپیمای مسافربری به تهران بفروشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، جیمز پتراس متن سخنرانیش با عنوان آمریكا و ایران؛ دو مسیر برقراری سلطه در كنگره بین المللی ایالات متحده، حقوق بشر و گفتمان سیاسی امروزیكشنبه دردانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران توسط مجری قرائت شد.
وی تصریح كرد:همچنین با عربستان سعودی توافق فروش تسلیحات به ارزش٣٠٠میلیارد دلار امضا می كند درعین حال نفوذ سیاسی در داخل آمریكا را از دست می دهد، كشوری كه سعودی ها در آن بسیار منفورهستند.
پتراس افزود: ترامپ حداقل درباره جنگ های انسانی سخنان بیهوده نمی گوید، وی امضای توافقات تجاری را ترجیح می دهد و به ضرورت تغییر رژیم در سوریه و اعزام سربازان بیشتر به افغانستان اشاره می كند اما برای تحقق این اهداف كار چندانی انجام نمی دهد.
وی اضافه كرد: اساسا دستوركار دولت جدید امریكا برخورداری اش ازجنگ های پرهزینه نظامی و سیاسی استوار است، ترامپ مایل است سوریه را بالكانیزه كند و درعین حال از اعزام هرگونه سرباز جدید به افغانستان خودداری كند وترجیح می دهد با روسیه و چین و شاید ایران درباره جنگ، توافقات تجاری سودآور داشته باشد.
این استاد دانشگاه بینگهامتون ادامه داد: تناقضات داخلی سیاسی كنونی بین رژیم ترامپ و دستگاه عمیق حكومتی و همچنین بین نخبگان تجاری متحد ترامپ و جنگ افروزان صهیونیست نومحافظه كار، مانع از توسعه سیاست خارجی تاثیرگذار ترامپ می شود.
وی همچنین درباره سیاست دو مسیره واشنگتن برای سلطه گفت: طراحی آمریكایی برسیاست دو مسیره یعنی تركیب و تلفیق سلاح های نظامی و ایدئولوژیك اتكا می كنند و استراتژی نظامی آن بر تجزیه كردن خاورمیانه - تاكتیك تجزیه و فتح - استوار است یعنی تهاجم و فتح تمام كشورها و دولت هایی كه با سیاست استقلال و حاكمیت جمهوری اسلامی ایران مشترك هستند، شكست یا پیروزی نظامی آمریكا به متحدانش در خاورمیانه، شمال آفریقا و اروپا بستگی دارد.
وی تحریم ها را ابزاری برای غلبه عنوان كرد و گفت: هدف ازتحریم های آمریكا علیه عراق، سوریه، ایران و یمن واداركردن گروههای مردمی به تسلیم شدن است و درعین حال كسب حمایت برخی مصرف كنندگان طبقه متوسط است.
وی درباره استراتژی منطقه ای و جهانی نیز افزود: استراتژب های امپراتوری آمریكا به این نتیجه رسیده اند كه نمی توانند كشورهای مستقل مانند ایران را با آن اندازه جغرافیایی، توانایی دفاعی، پیوستگی داخلی و متحدان منطقه ای در یك حملع فتح كنند.
پتراس با بیان اینكه استراتژی آنها اكنون محاصره ایران از طریق نابودی متحدانش است اظهاركرد: نخستین مرحله از تهاجم آمریكا و اشغال عراق و نابودی استراتژیك زیرساختار كامل دولت آن برای سرنگونی حكومت بعث طراحی شده بود.
وی اظهارداشت: دیگر استراتژی های آمریكا، مسلح كردن كردها برای تشكیل یك شبكه كشور در شمال عراق موسوم به كردستان، بعد از لیبی وعراق هدف بعدی تجاوز آمریكا دولت جمهوری عربی سوریه، هدف دیگر استراتژی نظامی آمریكا، تضعیف حاكمیت ملی لبنان و نابودی حزب الله، فتح كامل فلسطین و خلع سلاح ارتش و ساختار امنیتی ایران و تضعیف اقتصاد ایران به كنظور منزوی كردن جمهوری اسلامی و متحدان آن در خاورمیانه است.
وی در این باره كه ایران مقابل تهدید نظامی جهانی آمریكا قرارمی گیرد، ادامه داد: ایران با امضای توافقنامه های ده ها میلیارد دلاری با شركت بوئینگ، به منظور خرید هواپیمای مسافری، تحریم های رسمی آمریكا را نادیده گرفت و توافق نامه های بیشتری را با بانك های آمریكایی و شركت های نفتی و صادر كنندگان محصولات كشاورزی منعقد كرد.
وی اضافه كرد: از آنجایی كه آمریكا و متحدانش جنگی فعال را با محاصره، تهدید و بی ثباتی ایران آغاز كرده است استراتژی واشنگتن متحمل شكست های جدید نظانی و عقب گردهای سیاسی شده است.
پتراس ادامه داد: با وجود صرف هزینه های تریلیون ها دلار در جنگ و تبلیغات مرتبط در بیش از دو دهه گذشته، استراتژی ارتش آمریكا درمحاصره و فتح ایران یك شكست نظامی، دیپلماتیك و اقتصادی بوده است و مردم آمریكا متحمل تلفات هزاران نفری شده و سیاست داخلی این كشور در بحرانی دائمی است.
كنگره بین المللی ایالات متحده، حقوق بشر و گفتمان سیاسی امروز یكشنبه در دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران آغاز شد.
دراین كنگره بین المللی جمعی ازاساتید برجسته جهان درباره «آمریكا و امپریالیسم به نام حقوق بشر»، «جنگ آمریكا با تروریسم ؛ فرار از عنوان تروریسم»، «ظرافت های روانشناختی حقوق بشر درمنظر اسلامی»، دوگانگی در اقدامات حقوق بشری آمریكا و آمریكا و حقوق بشر در اشغال عراق و دیگرمباحث حقوق بشر سخنرانی خواهند كرد.
كنگره بین المللی ایالات متحده، حقوق بشر و گفتمان سلطه به مدت یك روز در مركز تحقیقات سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی دانشگاه تهران درحال برگزاری است.
اجتمام *7268*1724*1933* 7329
خبرنگار: مهناز بیرانوند * انتشار: حسین فتح الهی
۰ نفر