تعاونی ها گرچه در حوزه اقتصادی فعالیت دارند، شالوده آنها مباحث اجتماعی است

بیرجند- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی گفت: شركت های تعاونی گرچه در حوزه اقتصادی فعالیت دارند، اما شالوده و اساس كار آنها بر مباحث اجتماعی استوار است.

بی بی عصمت سرفرازی شامگاه چهارشنبه در نخستین ستاد هماهنگی و توسعه تعاون استان در سال 1396، با بیان نقش تعاونی ها در توسعه زیرساخت ها، تاكید كرد: بخش تعاون در توسعه اقتصادی تاثیرگذار است، این مساله در سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد اشتغال نیز تاكید زیادی شده است.
وی در همین حال خواهان تقویت فرهنگ تعاون در میان مردم و مدیران دستگاه های اجرایی استان شد و افزود: با توجه به اهمیت كار تعاونی ها نباید به فكر كمیت این نهاد اقتصادی بود بلكه به كیفی سازی امور بیش از گذشته توجه شود.

** موضوع تعاونی ها حركت در بستر اقتصادی است
معاون استانداری خراسان جنوبی بیان كرد: موضوع تعاونی ها حركت در بستر اقتصادی است نوع فعالیتی كه تعاونی ها دارند، در گذشت زمان و مكان تغییر پیدا می كند ، زیرا نوع فعالیت تعاونی ممكن است در 2 استان از هم متفاوت باشد.
به گفته سرفرازی، دولت برخی ظرفیت ها را در استان ایجاد كرد ولی شركت های تعاونی نتوانسته اند از آن استفاده كنند ، لازم است، مسئولان تعاونی با هم اندیشی با بخش های دولتی برای ارتقای توانمندی تعاونی ها تلاش كنند.

**بخش تعاون با چالش هایی رو به روست
همچنین « الله نظر اسعد زاده» ، رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی اظهار كرد كه این اتاق از مجموع 16 ، اتحادیه تشكیل شده و با چالش هایی رو به روست.
وی این چالش ها را نواقص قانونی، نبود معافیت مالیاتی، كمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، نبودن باور به آن در زندگی مردم و نبود حمایت از بخش تعاون، عنوان كرد.
این فعال تعاونی اضافه كرد:با تغییر نگاه ها به این بخش در اینده افق روشنی در پیش روست كه در سایه وحدت، همدلی و تقویت روحیه تعاونی شاهد رونق و تحول چشم گیری در این بخش خواهیم بود كه نتایج آن رضایت مندی عمومی خواهد بود.

** برنامه امسال اتاق تعاون، ایجاد وحدت و شناخت تعاونی گران است
وی برنامه امسال اتاق تعاون استان را ایجاد وحدت در زنجیره گسسته آن و شناخت تعاونی گران از یكدیگر عنوان كرد و افزود: باید استفاده از مجموعه این زنجیره متصل شود.
در این نشست، سه نفر از نمایندگان اتحادیه و شركت های تعاونی خراسان جنوبی به طرح دیدگاه های خود در مورد چالش ها و راهكارهای پیش رو بخش تعاون پرداختند و عنوان كردند كه در كشور 96 هزار شركت تعاونی با 42 میلیون عضو وجود دارد .
آنها ضمن انتقاد از سازمان امور مالیاتی خواهان خرید دستگاه های اجرایی استان از تولیدات شركت های تعاونی خراسان جنوبی شدند و برخورد برخی دولت ها به بخش تعاون را خودزنی تشبیه كردند و بعضا از بالا بودن قیمت برخی كالاها به میزان 9درصد نسبت به بازار آزاد در تعاونی ها انتقاد كردند.
همچنین گفته شد، یكی از چالش های بخش تعاون، موازی كاری دستگاه های اجرایی است، زیرا تعاونی ها با حداقل سرمایه و اعضا تشكیل می شود ، مدیران دولتی باید این بخش را تقویت كنند.

** تعاونی ها با مشكل مدیریت علمی رو به روند
همچنین مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی مشكل تعاونی ها را مدیریت عنوان كرد و یادآور شد: آموزش، نظارت، بررسی، رسیدگی به شكایت و ... به شركت های تعاونی واگذار شده است.
محمد سنجری در پاسخ به نماینده یكی از اتحادیه های تعاونی ها كه خواهان معافیت مالیاتی شركت های تعاونی مرزنشینان شد، تاكید كرد: مدیر تعاونی باید اظهار نامه مالیاتی را برای برخورداری از معافیت تنظیم و به اداره كل امور مالیاتی ارایه كند.
به گفته وی سهم بخش تعاون در برنامه ششم توسعه با رویكرد كارآفرینی، اشتغالزایی ، حمایت از كارگاه های كوچك و متوسط و شركت های دانش بنیان 25درصد پیش بینی شده است.
به گفته سنجری در سه سال گذشته نسبت به انحلال 700شركت تعاونی در خراسان جنوبی اقدام شد كه هم اكنون 992شركت تعاونی در 14گرایش با 748هزار و 416 عضو در استان فعال است.
جمعیت خراسان جنوبی بر اساس سرشماری آبان ماه 1395، 769هزار نفر است.
وی زمینه فعالیت این تعاونی ها را اعتبار، تامین نیاز تولیدكنندگان، صنوف خدماتی و مصرف كنندگان ، چند منظوره، حمل و نقل، خدمات، سهام عدالت ، صنعتی، خدمات ، عمرانی، فرش دستباف، كشاورزی، مسكن و معدنی ذكر كرد.
مدیركل تعاون استان با بیان اینكه ممكن است یك نفر عضو چند شركت تعاونی باشند، اظهار كرد: به همین دلیل تعداد اعضای تعاونی ها به جمعیت استان نزدیك است.
به گفته سنجری، هم اكنون 11هزار و 917 نفر در بخش تعاون استان فعالیت دارند كه میزان سرمایه گذاری در 992شركت تعاونی، 285میلیارد و 623میلیون ریال است.
وی با بیان توجه دولت تدبیر و امید به بخش تعاون در چهار سال اخیر اظهار كرد : شاهد اتفاق خوبی در این عرصه خواهیم بود.
وی بیان كرد: هدف از ایجاد بخش تعاون در كنار اقتصادی دولتی و آزاد، كاهش فقر، عدالت اجتماعی و توزیع ثروت است به این بخش با وجود اقتصادی بودن، نگاه به آن توسعه اجتماعی است.
سنجری یادآور شد: تعاون یك بخش برآمده از ارزش های اسلامی است، و نقش اجتماعی آن پر رنگ تر از نقش اقتصادی است.
این مسئول اظهار كرد: با توجه به مساله بیكاری و فقر انتظار مردم از دولت كاهش فاصله طبقاتی ، توسعه مناطق كمتر برخوردار است هرچند دولت با محدودیت منابع مالی رو به روست و برای رفع این چالش باید سیاست اقتصاد مقاومتی درست عمل شود.
وی به استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی در توسعه و توجه به بحث تمركز زدایی و جذب سرمایه خرد تاكید كرد و گفت: این بخش باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
وی در ادامه به برخی انتقادها از بخش تعاون اشاره كرد و گفت: فعالیت تعاونی ها بر مبنای كار و خرد جمعی استوار است ، كار جمعی در ایران تا حدودی با مشكل رو به روست با وجود این 16هزار واحد مسكن مهر در قالب 200شركت تعاونی در استان احداث شد.
وی بیشترین تعداد تعاونی ها را مربوط به خدمات، صنعت و كشاورزی عنوان كرد و گفت: صادرات تعاونی از سال 92 تا پایان سال 95 به 25میلیون و 249هزار دلار رسید.
سنجری در ادامه به دردست بودن ایجاد تعاونی بوم گردی با توجه به ظرفیت های روستایی در استان اشاره كرد كه به گفته وی تعاون، بخش مردمی است، از ظرفیت قانونی آن باید استفاده شود و نگاه به تعاون هم باید با دید باز باشد.
2047* خبرنگار و انتشار دهنده- عباسقلی اشكورجیری