۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۳۰
کد خبر: 82573022
T T
۰ نفر

شيمي‌درماني در كودكي اثرات پايداري بر حافظه دارد

۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۳۰
کد خبر: 82573022
شيمي‌درماني در كودكي اثرات پايداري بر حافظه دارد

تهران - ايرنا - مطالعات محققان نشان مي‌دهد شيمي‌درماني در دوران كودكي اثرات ماندگاري برحافظه دارد و ممكن است نجات‌يافتگان از سرطان را در بزرگسالي با مشكلات حافظه و تفكر مواجه كند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه مديكال ساينس، محققان بلژيكي 31 داوطلب جوان را كه در دوران كودكي شيمي درماني شده اند، مورد بررسي قرار دادند. اين افراد به طور ميانگين در زمان شيمي‌درماني 6 سال داشتند.
محققان پس از مقايسه اين افراد با يك گروه كنترل كه در كودكي شيمي‌درماني نشده اند دريافتند هر دو گروه در آزمون حافظه بلند مدت و تمركز امتيازات مشابهي كسب مي‌كنند.
تحقيقات نشان مي‌دهد اين مهارت‌ها زماني شكل گرفته است كه كودكان هنوز شيمي‌درماني نشده بودند. از طرف ديگر حافظه كوتاه مدت و قدرت انعطاف‌پذيري تفكركه معمولا در سنين بعد از شيمي‌درماني اين كودكان تكميل مي‌شود، در كودكان مبتلا به سرطان ضعيف تر است.
اين مطالعه نشان مي دهد آزمون‌هايي كه در آن بايد موضوعي را از حجم وسيع اطلاعات به ياد آورد، براي بزرگسالاني كه در كودكي شيمي‌درماني شده اند كمي دشوار بود. محققان بر اين باورند ابتلا به سرطان در زمان رشد مغز عامل اصلي اين موضوع است.
در ادامه محققان با اندازه گيري يك پروتئين به نام p-Tau در مايع مغزي بيماران دريافتند افزايش غلظت اين پروتئين در دوران بيماري سبب مشكلات شناختي در سال‌هاي بعدي زندگي مي‌شود. اين مطالعه نتايج ارزشمندي در زمينه توسعه راهكارهاي مناسب براي جلوگيري از آسيب مغزي كودكان دراختيار قرار مي‌دهد.
نتايج اين مطالعه در نشريه National Cancer Institute منتشر شده است.
علمي (6) ** 9259**1440
مترجم: سپيده كاشاني** انتشار: گلشن
۰ نفر