عمليات اجرايي ساخت قطعه 2 آزاد راه تهران - شمال آغاز شد

كرج - ايرنا- همزمان با بازديد روز شنبه معاون اول رئيس جمهوري از آزاد راه تهران- شمال، عمليات اجرايي ساخت قطعه 2 اين آزاد راه به طول 22 كيلومتر آغاز شد.

به گزارش ايرنا، قطعه دوم اين آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانك - پل زنگوله به طول تقريبي 22 كيلومتر است، تونل هاي بلند البرز هر يك به طول 6 هزار و 400 متر در اين منطقه قرار دارد و با اجراي اين قطعه طول مسير جاده فعلي كرج - چالوس حدود پنج كيلومتر كوتاهتر مي شود.
با برگزاري مناقصه عمومي، اينك چهار پيمانكار ايراني ساخت اين منطقه از آزاد راه را بر عهده دارند و امروز (شنبه) با حضور اسحاق جهانگيري اين چهار شركت به طور رسمي كار خود را در اين قطعه آغاز كردند.
تونل شرقي اين منطقه با نام البرز به طول 6 هزار و 400 متر به عنوان بزرگترين تونل خاورميانه هم اكنون 47 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و قرار است به زودي پيمانكار ساخت تونل غربي اين منطقه نيز كار خود را آغاز كند.
پيش بيني شده براي آماده سازي و تكميل منطقه 2 آزاد راه تهران- شمال بيش از 18 هزار ميليارد ريال هزينه شود.
به گزارش ايرنا، قطعه يك آزاد راه تهران - شمال به طول 32 كيلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهيد همت شروع و با عبور از مناطق كن، سولقان و امامزاده عقيل و تونل تالون و دره لانيز به سه راهي شهرستانك مي رسد.
با افتتاح اين قطعه قسمتي از راه فعلي كه از طريق كرج مي گذرد حذف و مسير تهران به شمال حدود 60 كيلومتر كوتاه مي شود و شركت ساخت و توسعه زير بناهاي حمل ونقل و شركت آزاد راه تهران - شمال در صدد است اين قطعه تا اوايل تا بستان 1396 زير بار ترافيك برود. اين قطعه 32 كيلومتري داراي 16 پل و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است.
آزادراه تهران - شمال طراحي و معماري آن به گونه اي انجام شده است كه هموطنان هنگام رانندگي در تمام مسير آن از زيبايي هاي اين آزادراه لذت خواهند برد.
براي آماده سازي اين آزادراه 123 كيلومتري در مجموع بايد 145 تونل در باند رفت و برگشت اين مسير بين استان تهران و مازندران به طول تقريبي 88 كيلومتر ساخته شود و تعداد پل‌هاي بزرگ اين مسير در باند رفت و برگشت نيز 97 پل به طول حدود 13 كيلومتر است و با شيب 6 درصدي جاده، تردد در اين محور بيش از 35 درصد كاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
براي ساخت اين آزاد راه به خصوص در قطعه يك آن مشكلات زيادي در خصوص زمين هاي معارض وجود داشت كه خوشبختانه با همكاري تمام دستگاه هاي اجرايي، وزارت راه و شهرسازي و بنياد مستضعفان مشكلات مربوط به زمين هاي معارض اين منطقه حل شد و شركت آزاد راه تهران - شمال ( وابسته به بنياد مستضعفان) و وزارت راه و شهرسازي در نظر دارند با احداث قطعات دو و سه در نهايت اين آزادراه در سال 99 به بهره برداري كامل برسد.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهي دشت نظير، به طول تقريبي 46 كيلومتر است، اين مسير داراي دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و اخيرا شركت آزاد راه تهران - شمال با يك شركت كره اي براي سرمايه گذاري يك ميليارد و 300 ميليون دلاري در اين قطعه به توافق رسيده است.
قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال حدفاصل سه راهي دشت نظير - چالوس به طول حدود 20 كيلومتر است به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت هاي بلند آن يك خط كندرو نيز وجود دارد كه با همت دست اندركاران به خصوص شركت آزادراه تهران - شمال تابستان 94 زير بار ترافيك رفته است.
2098/1535خبرنگار: مريم صوفي **انتشار دهنده:داريوش غفاري

سرخط اخبار استان‌ها