۲۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۵۳
کد خبر: 82564976
T T
۰ نفر
طرح ايجاد زيرساخت هاي شهرها و روستاهاي جهاني صنايع دستي تصويب شد

تهران - ايرنا - مشاور معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي كشور گفت: طرح ايجاد زيرساخت هاي شهرها و روستاهاي جهاني صنايع دستي در شوراي عالي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تصويب شد.

به گزارش ايرنا، ويدا توحدي عنوان كرد: براي نخستين بار يكي از طرح هاي صنايع دستي كشور براي حفاظت و حمايت از صنايع دستي كشور در شوراي عالي سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري براي ايجاد زيرساخت هاي شهرها و روستاهاي جهاني صنايع دستي پيشنهاد و مصوب شد.
وي افزود: پس از جلسات متعدد كارشناسي با حضور كارشناسان سازماني و نمايندگان ساير دستگاههاي اجرايي مرتبط، متن پيشنهادي معاونت صنايع دستي مورد بررسي قرار گرفت و روز گذشته(سه شنبه 23 خرداد ماه) در شوراي عالي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به تصويب رسيد.
توحدي تاكيد كرد: يكي از اين طرح ها در زمينه بيمه كارگاه هاي با كمتر از پنج نفر صنعتگر و طرح دوم نيز در زمينه ايجاد زيرساخت هاي شهرها و روستاهاي جهاني صنايع دستي تصويب شدند.
وي همچنين گفت: با افتخار داشتن چهار شهر جهاني تا كنون، پس از چين دومين كشور جهان در داشتن شهرهاي جهاني هستيم. اكنون نيز پنج شهر ملي و 2 روستاي ملي را پس از بررسي و ارزيابي در شوراي راهبردي شهرها و روستاهاي ملي صنايع دستي انتخاب كرديم .
توحدي با اشاره بر چگونگي بررسي پرونده شهرهاي ملي و جهاني نيز افزود: در آخرين جلسه شوراي راهبردي انتخاب شهرها و روستاهاي جهاني به رياست زهرا احمدي پور معاون رييس جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، توانستيم 2 پرونده شهر و يك روستا را ازاستان هاي كرمان، كردستان و سيستان و بلوچستان تاييد كرده و به شوراي جهاني صنايع دستي ارسال كنيم و منتظر حضور داوران بين المللي براي بازديد و ارزيابي اين شهرها در كشورمان باشيم.
مشاور معاون صنايع دستي كشور افزود: اين انتخاب ها بر روي اشتغال زايي، حمايت از صنايع دستي و توسعه آن شهر و روستا تاثير مثبت دارد و جاذبه هاي فرهنگي و گردشگري نيز تحت تاثير اين جهاني شدن قرار مي گيرد؛ همچنين اين انتخاب ها مي تواند به عنوان يك برند جهاني در مجامع جهاني مطرح شده و بر روي جذب گردشگر به ايران تاثير بسزايي داشته باشد.
وي تصريح كرد: در حال انجام مطالعات بيشتر و تهيه شيوه نامه هاي مرتبط براي توسعه صنايع دستي با استفاده از سند ششم توسعه در زمينه شهرهاي جهاني هستيم و مي خواهيم بر روي توسعه صنايع دستي و ارتقاي وضعيت معيشيت صنعتگران و فعالان مناطق مختلف برنامه هاي جدي تر از گذشته داشته باشيم.
اكنون چهار شهر لالجين، اصفهان، مشهد و تبريز شهرهاي جهاني سفال و سراميك، صنايع دستي، سنگ هاي قيمتي و فرش هستند.
فراهنگ ** 3079 ** دريافت: علي اسدي ** انتشار: اميد غياثوند