مسابقات علمی دانش آموزی زمینه ساز توسعه علمی كشور است

تهران– ایرنا- مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برگزاری مسابقات علمی دانش آموزی را عامل محرك شناسایی استعدادها در زمینه‌های مختلف و در نهایت زمینه ساز و راهگشای توسعه كشور دانست.

پرویز كرمی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، اظهار داشت: برگزاری مسابقات علمی و فناورانه در حقیقت در راستای آشنایی ذهن آحاد جامعه به ویژه دانش‌آموزان با موضوعات علمی، فناوری و همچنین ترویج و فرهنگ سازی در این بخش است.
وی ضمن قدردانی از دست اندركاران برگزاری نخستین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور و گرامیداشت ابن هیثم كه باعث ایجاد فضای مناسب در حوزه علم و فناوری، مرتبط با موضوع جایزه مصطفی(ص) در بین دانش‌آموزان شد، با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جایزه مصطفی(ص) و استقبال از دومین دوره برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جكی یینگ، افزود: ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز با هدف ترویج و فرهنگ سازی موضوعات علمی و فناوری به ویژه در بین دانش‌آموزان ایجاد شده است.
كرمی در خصوص برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جكی یینگ به شیوه ساخت فیلم‌های 60 ثانیه‌ای اظهاركرد: برگزاری این دوره از مسابقات می‌تواند یكی از شیوه‌های ترغیب مخاطب باشد.
وی در عین حال بسنده كردن به شیوه ساخت فیلم در این زمینه را ناكافی دانست و افزود: چرا كه از ذوق و سلیقه و استعداد خیلی از افراد كه قرینه و همراه این هنر نیستند جا خواهیم ماند. هرچند این روش یكی از تاثیرگذارترین زبان‌های هنری و فرهنگی است و فیلم های 100 ثانیه‌ای نمونه بارز آن است.
وی ضمن تاكید بر توجه به سایر ذوق‌ها، هنرها و سلایق و عدم تمركز تنها برساخت فیلم گفت: اگر تیم برگزاركننده امكان و توانایی پرداختن به همه علوم و هنرها را داشته باشد، نتیجه بسیار عالی خواهد بود، اما در غیر این صورت چاره‌ای جز اولویت‌بندی بین هنرها و زبان‌های مختلف نیست.
كرمی افزود: باید اذعان داشت كه برگزاری مسابقه عامل محرك و تاثیرگذار برای شناسایی استعدادها و ایجاد علاقه در زمینه‌های مختلف است، اما به تنهایی برای نخبه پروری كافی نیست.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: اگر برگزاری مسابقه صرفا رویدادِ یك باره باشد، تعدادی از افراد را نسبت به موضوع ترغیب و آنها را جلب می‌كند، اما اگر این موضوع بلافاصله به حضور در شبكه اجتماعی، كارگروه و یا یك سازمان مردم نهاد تبدیل شده و اهداف آن ادامه پیدا كند، استعدادیابی و هم افزایی را بدنبال خواهد داشت و به مراتب از برگزاری یك مسابقه و اهدا جایزه بهتر خواهد بود.
وی در ادامه نبود ارتباط میان مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت ابن هیثم با سازمان‌های مردم نهاد و ساختارهای عمومی را یكی از نقاط ضعف این مسابقه دانست و با بیان این كه شاید دلیل اصلی آن برگزاری نخستین دوره این مسابقه باشد، افزود: البته اگر این ارتباط بیشتر و سازمان یافته تر باشد، بهره مندی بیشتری به دنبال خواهد داشت.
كرمی یادآور شد: ارتباط ما با این مسابقه از طریق ستاد توسعه فرهنگ و به جهت علاقه و پیگیری كه داشتیم شكل گرفت، به عبارتی ارتباط ما با برگزاركنندگان جایزه مصطفی(ص) ساختارمند نبود، اما به دلیل اینكه این مسابقه را در راستای فعالیت‌های خود می‌دانستیم به آن بها دادیم.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه برای برگزاری بهتر و هدف مند این گونه مسابقات پیشنهاد كرد: ارتباط این معاونت و برگزار كنندگان جایزه مصطفی (ص) نزدیك تر و با برنامه ریزی مناسب تر شكل گیرد.
مسابقه دانش آموزی نور، گرامیداشت ابن هیثم در قالب ساخت فیلم های 60 ثانیه ای از آزمایش هایی كه با نور سروكار دارند، سال گذشته بین دانش آموزان تمام مقاطع تحصیلی كشور برگزار شد.
همچنین مسابقه دانش آموزی نور، گرامیداشت جكی یینگ از ابتدای آذرماه سال گذشته در قالب نمایش علمی با ساخت فیلم های 60 ثانیه ای از هرگونه آزمایش علمی و در سطح دانش‌آموزان كشورهای فارسی زبان منطقه شروع شد.
علمی ** 1836 **
خبرنگار: یوسف درویشی* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me