۱۹ خرداد ۱۳۹۶، ۲۱:۵۴
کد خبر: 82559306
T T
۰ نفر

توقیف اماكن دیپلماتیك آمریكا در دستور كار روسیه

۱۹ خرداد ۱۳۹۶، ۲۱:۵۴
کد خبر: 82559306
توقیف اماكن دیپلماتیك آمریكا در دستور كار روسیه

مسكو - ایرنا - سخنگوی وزارت خارجه روسیه با هشدار به واشنگتن برای ادامه توقیف اماكن دیپلماتیك این كشور، اعلام كرد كه اگر این شرایط پایان نیابد، تدابیر متقابل اعمال خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا در جمع خبرنگاران گفت كه اگر آمریكا املاك دارای موقعیت دیپلماتیك روسیه در واشنگتن و نیویورك را به این كشور بازنگرداند، مسكو تدابیر متقابل اتخاذ می كند.
وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه به نقل از سخنان زاخارووا نوشت: روسیه طرف آمریكایی را از تدابیری كه ممكن است در صورت نپذیرفتن درخواست بازگرداندن دو مكان دیپلماتیك اتخاذ شود، آگاه كرده است.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: موضع طرف روسی در باره توقیف املاك در آمریكا معلوم است و اقدام واشنگتن را غیرقابل قبول می دانیم كه كنوانسیون سال 1961 وین در مورد روابط دیپلماتیك را نقض می كند.
وی افزود: اصرار داریم هر چه زودتر املاك دیپلماتیك روسیه توقیف شده در آمریكا بازگردانده شود و اگر این اقدام صورت نگیرد، تدابیر متقابل اعمال خواهد شد.
باراك اوباما ئیس جمهوری سابق آمریكا در روزهای پایانی ریاست جمهوری خود، 35 دیپلمات روس را از واشنگتن و نیویورك در پاسخ به آنچه كه دخالت روس ها در انتخابات این كشور خواند، اخراج و دو ساختمان متعلق به روسیه در واشنگتن و نیویورك را در حالیكه مصونیت دیپلماتیك داشت، توقیف كرد.
روسیه در برابر این اقدام ها واكنشی نشان داد، زیرا دولت اوباما رو به پایان بود، ولی تاكنون نیز دونالد ترامپ و سكانداران كاخ سفید حاضر به مذاكره جدی در این زمینه نشده اند.
پیشتر كاخ كرملین هشدار داده بود كه اگر آمریكا دو ملك دیپلماتیك روسیه را كه دسامبر سال گذشته توقیف كرده است، آزاد اعلام نكند، مسكو پاسخ متقابل خواهد داد.
یوری اوشاكوف دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه گفت: مسكو ممكن است تدابیر متقابل را در مورد توقیف اماكن دیپلماتیك خود در آمریكا اعمال كند.
وی افزود: بر این باوریم كه باراك اوباما رئیس جمهوری سابق آمریكا اقدامی ناشایست انجام داده است كه به هیچوجه منطقی نبود، اما رئیس جمهوری روسیه با آرامش و سنجیده رفتار كرد.
اوشاكوف گفت: مسكو در دسامبر سال 2016 به واشنگتن هشدار داد كه اگر این اماكن به روسیه بازگردانده نشود، تدابیری را به عنوان پاسخ اعمال می كند.
وی ادامه داد: بهبودی روابط روسیه و آمریكا تا اندازه زیادی به رفع عوامل منزجر كننده كه در سال های اخیر توسط واشنگتن ایجاد شده، بستگی دارد و توقیف اماكن دیپلماتیك در آمریكا هم از جمله این عوامل است.
مقام كرملین خاطرنشان كرد: املاك روسیه در آمریكا غیرقانونی توقیف شده است و هنگام دیدار سرگئی لاوروف از واشنگتن، مقام های آمریكایی اعلام كردند كه در پی راه حلی برای این مساله هستند.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا