۱۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۹
کد خبر: 82554182
T T
۰ نفر
پل تاريخي باقرآباد قرچك ، شاهد تأثيرگذار ترين واقعي تاريخ ايران

تهران-ايرنا- شايد سازندگان پل تاريخي باقرآباد در دوران قاجاريه هيچگاه تصور نمي كردند كه اين پل ، روزي شاهد وقوع يكي از تأثيرگذارترين وقايع تاريخ ايران شود ، حادثه اي كه امام راحل آن را مبدا انقلاب ناميد و آن را تا ابد عزاي عمومي اعلام كرد.

به گزارش ايرنا ، يكي از مهمترين شاخه هاي فرعي رودخانه جاجرود كه بيش از يكصد هزار هكتار اراضي دشت ورامين را سيراب مي كرد ، از ميان منطقه اي كه آن روزها بخشي از ورامين بود عبور مي كرد ، شاخه اي پرآب كه طغيان آن مسير مردم آن زمان به مناطق مختلف از جمله تهران را قطع مي كرد.
در اواخر دوره قاجاريه و توسط معماراني ناشناس ، پلي آجري با دهانه قوسي به طول 50 متر بر روي رودخانه احداث شد ، پلي كه به گفته برخي از مورخين احداث آن حدود يكسال به درازا كشيد.
اين پل تاريخي بارها به دليل طغيان رودخانه جاجرود تخريب شد و در دوره هاي قاجاريه ، پهلوي و جمهوري اسلامي چندين بار مرمت شد ، پلي كه يكصد سال تنها مسيرعبور مردم دشت ورامين بوده و آن ها را به پايتخت مي رساند.
پل باقرآباد در 15 خرداد سال 42 شاهد به خاك و خون كشيده شدن جوانان و مرداني كفن پوش از دشت ورامين بود كه به خاطر دفاع از مرجعيت شيعه ، جان خود را تقديم اسلام كردند ، واقعه اي تاريخي كه پايه هاي رژيم منحوس پهلوي را به لرزه در آورد و موجبات فروپاشي آن را فراهم كرد.
15 خرداد سال 42 ، مصادف با12 محرم ، سومين روز شهادت امام حسين (ع) وياران با وفاي ايشان است ، مردم پيشوا در صحن مطهر امامزاده جعفر(ع) در حال مراسم عزاداري و برپايي آئين سنتي بني اسد مي باشند كه خبر دستگيري امام خميني (ره) بين عزاداران پخش مي شود و صداي عزاداري به همهمه تبديل مي شود.
همزمان با آگاهي مردم پيشوا از دستگيري امام ، مردم روستاي محمدآباد عرب ها نيز خبر دستگيري امام را شنيده و پاي پياده عزم حركت به سمت تهران مي كنند بدون اطلاع از اين كه مردم پيشوا نيز كفن بر تن كرده و قصد حركت به سمت تهران را دارند ، مسيري 45 كيلومتري كه قرار است پاي پياده طي شود.
مردم پيشوا در طول مسير افراد ديگري را نيز با خود همراه مي كنند و مردم ورامين نيز كه از حركت آن ها مطلع شده اند ، كفن بر تن كرده و با جمع همراه مي شوند و در غروب 15 خرداد ، همراه با مردم روستاي محمدآباد به منطقه باقرآباد كه از اراضي كشاورزي وسيعي برخوردار بود مي رسند ، منطقه اي كه فقط يك پل قديمي و يك پاسگاه در آن وجود داشت.
عوامل رژيم ستم شاهي كه از حركت كفن پوشان مطلع شده بودند از قبل مسلسل ها را بر روي پل باقرآباد مستقر كرده بودند و تعداد زيادي از نيروهاي خود را به حالت آماده باش قرار داده بودند.
كفن پوشان كه بيش از 25 كيلومتر پياده راه آمده بودند با وجود هشدارهايي كه سوي سرهنگ بهزادي به آنان مي داد به حركت خود ادامه دادند ، كه در اين هنگام با گلوله هاي دژخيمان ستم شاهي به خاك و خون كشيده مي شوند.
در محل وقوع اين حادثه چاه ها و قنوات بسياري وجود داشته ، بسياري از افراد در هنگام فرار داخل چاه ها افتادند و برخي نيز براي نجات خود ، در قنات ها مخفي شدند ، به اين دليل آمار دقيقي از تعداد شهيدان اين واقعه تاريخي در ورامين وجود ندارد.
در اين قيام هفت نفر از بهترين جوانان دشت ورامين تنهابه جرم حمايت از مرجعيت به خاك و خون كشيده شدند ولي با خون خود درخت نوپاي انقلاب را آبياري كردند.
شهيد سيد مرتضي طباطبايي رفيعي اولين كسي است كه خبر دستگيري امام خميني را به شهر ورامين و روستاي محمد آباد رساند و مي توان وي را به عنوان اولين كسي نام برد كه پيام آور قيام 15 خرداد مردم ورامين شد.
وي در سال 1308 در روستاي محمد آباد به دنيا آمد و ثمره زندگي وي چهار فرزند به نامهاي حسن ، حسين ، محسن و زينب است .
اين شهيد بزرگوار در حادثه فيضيه در فروردين سال 42 در قم حضور داشت و به دست كماندوهاي رژيم سخت مجروح شده بود.
وي در غروب 15 خرداد در پل باقرآباد به شهادت رسيد و جنازه وي به همراه ديگر شهدا توسط نظاميان به مسكر آباد منتقل و غريبانه به خاك سپرده شد.
شهيد عزت الله رجبي در سال 1312 در روستاي سناردك از توابع شهر ورامين به دنيا آمد و ثمره زندگيش پسري به نام علي مي باشد. .
وي به همراه ديگر همرزمانش در صف اول قيام كنندگان وراميني حضور داشت و در تيراندازي رژيم در پل باقرآباد به شهادت رسيد.
پيكر اين شهيد بزرگوار نيز در گورستان مسكر آباد به خاك سپرده شد.
شهيدˈامير هوشنگ معصومشاهیˈدر سال 1314 در شهر ورامين به دنيا آمد و از همان در طول زندگي پربركتش همواره سعي در رفع مشكل مردم داشت .
وي اولين شهيد قيام 15 خرداد مردم ورامين است كه با اصابت گلوله به قلبش و در آغوش برادرش به شهادت رسيد .
مدفن اين شهيد بزرگوار نيزگورستان مسكرآباد است .
شهيد جعفر عرب مقصودي در سال 1314 در روستاي محمد آباد ديده به جهان گشود، و ثمره زندگي اين شهيد بزگوار پنج فرزند به نامهاي داود، محمد رضا،علي ،فاطمه وزهرا مي باشد .
وي از دوستان شهيد طباطبايي است كه در اين قيام از ناحيه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و پس از بازداشت به جهت عدم رسيدگي در بازداشتگاه به كزار مبتلا شد و در بيمارستان فيروزآبادي به شهادت رسيد و پيكر پاكش در مكاني نامعلوم به خاك سپرده شد كه هنوز نيز از مزار اين شهيد اثري وجود ندارد.
شهيد مسيب مهابادي در سال 1294 در روستاي قلعه نو كهنك ورامين به دنيا آمد و داراي چهار فرزند به نامهاي حسن ، حسين ، عباس و زينب مي باشد .
وي در غروب 15 خرداد در پل باقرآباد به شهادت رسيد و پيكر مطهرش در گورستان مسكر آباد به خاك سپرده شده است .
شهيد ابوالقاسم اردستاني در سال 1313 در روستاي كهنك به دنيا آمد و ثمره زندگي پر باراين شهيد سه فرزند به نامهاي اكبر ، علي اصغر و كبري مي باشد .
وي از مداحان اهل بيت عصمت و طهارت بود كه در طول مسير نيز به نوحه سرايي براي سيد و سالار شهيدان ميپرداخت .
پيكر پاك اين شهيد نيز همراه ديگر همرزمانش در گورستان مسكر آباد به خاك سپرده شد .
شهيد حسن خاني در سال 1318 در روستاي جعفر آباد اخوان از توابع ورامين چشم به جهان گشود.
از اين شهيد بزرگوار دختري به نام معصومه به يادگار مانده كه در زمان شهادت پدر تنها شش ماه داشت .
خانواده شهيد خاني تا شش سال پس از قيام خونين 15 خرداد سال 42 بر اين باور بودند كه وي زنده است و در زندان به سر مي برد ، همسرش بارها به تهران رفت و دنبالش وي گشت ولي پس از شش سال لباس خونين همسرش را برايش آوردند و اين لباس در روستاي جعفر آباد اخوان به يادگار به خاك سپرده شد
از اين شهيد بزرگوار كه غريبانه در غروب 15 خرداد سال 42 در خون خود غلطيد جسدي به دست نيامد و ظاهرا همراه ديگر شهداي اين روز در گورستان مسكر آباد به خاك سپرده شده است.
شهيدان 15 خرداد غريبانه به شهادت رسيدند و غريبانه به خاك سپرده شدند ، برايشان مراسمي گرفته نشد ، هزينه تيرهايي كه عوامل رژيم ستم شاهاي بربدن مطهرشان نشاندند از خانواده آنها گرفته شد ، اجازه ندادند كه خانواده آنان لباس عزا برتن كنند و تا سال ها خانواده آنان مورد آزار و اذيت رژيم شاه قرار داشتند.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: سيد حسن ميري انتشاردهنده: موسي فعاليان
تهرام/7254 / 1539

سرخط اخبار سیاست