۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۴۵
کد خبر: 82549347
T T
۰ نفر
راهكار جديد مقابله با قاچاق سوخت/ نو احي مرزي به دستگاه هاي سوخت ياب الكترونيكي مجهز مي شوند

تهران – ايرنا - جايگاه ها و نواحي مرزي براي مقابله با قاچاق سوخت كه سالانه صدها ميليون دلار از ثروت هاي ملي را بر باد مي دهد به جديدترين دستگاه هاي سوخت ياب الكترونيكي مجهز مي شوند.

به گزارش ايرنا، قاچاق انواع سوخت به كشورهاي همسايه از معضلات امنيتي و اقتصادي سال هاي اخير به شمار مي رود.
براساس گزارش ها، سالانه ميليون ها ليتر بنزين و گازوئيل به كشورهمسايه قاچاق مي شود و در نتيجه صدها ميليون دلار پول يارانه سوخت، بدين طريق به جيب قاچاق چيان سرازير مي شود.
پس از يكسان سازي نرخ سوخت و نزديك شدن نرخ بنزين در داخل به قيمت هاي جهاني، ميزان قاچاق بنزين به شدت كاهش يافته است، اما با توجه به تفاوت گسترده قيمت گازوئيل در داخل كشور با كشورهاي همسايه، اين سوخت هنوز جذابيت فراواني براي قاچاق چيان دارد.
بر اين اساس، تلاش شده است كه با استقرار دستگاه هاي سوخت ياب الكترونيكي در نواحي مرزي، مانع قاچاق فراورده هاي ارزشمند نفتي شوند.
به گزارش شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي، احمد مجرد مدير پخش فرآورده هاي نفتي در استان آذربايجان غربي در اين باره گفت: استقرار اين دستگاه ها از سوء استفاده احتمالي به ميزان زيادي مي كاهد.
مجرد اضافه كرد: دستگاه ساخته شده كاملا توليد داخل بوده و توسط يكي از شركتهاي دانش بنيان طراحي، ثبت اختراع و ساخته شده است.
وي افزود: اين دستگاه مي تواند هرگونه فرآورده نفتي جاسازي شده در كف و يا سقف كاميون را از فاصله سه متري تا 300 متري را شناسايي كند، همچنين اين دستگاه مي تواند با وجود هرگونه موانع و حايل در داخل باك، مقدار سوخت را شناسايي و در كمتر از پنج ثانيه به كاربر اعلام كند.
اين مقام مسئول ضمن اشاره به جزئيات فني اين دستگاه گفت: دستگاه سوخت ياب با ايجاد ميدان الكترونيكي و خاصيت 2 قطبي مي تواند بر اساس نياز كاربر از يك ليتر تا 1000 ليتر و بيشتر را شناسايي كند.
مجرد اظهار اميدواري كرد: به زودي اين دستگاه در كليه مرزهاي تحت پوشش استفاده شود.

براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام*2022**1561**خبرنگار: ميثم طاهري**انتشار : مرضيه فاتحي
۰ نفر