۹ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۳۹
کد خبر: 82549107
T T
۰ نفر

9 خرداد سالروز شهادت سردار اخلاق، رحيم فعال

۹ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۳۹
کد خبر: 82549107
9 خرداد سالروز شهادت سردار اخلاق، رحيم فعال

اروميه- ايرنا- 9 خرداد سالروز شهادت سردار اخلاق، شهيد ' رحيم فعال مسكين ' است؛ بزرگ مردي كه همواره با روحيه اي خستگي ناپذير و چهره اي گشاده در استان هاي مختلف كشوري خدمت كرد و در ميان خانواده و مردم منطقه به خوش خلقي شهرت داشت.

به گزارش ايرنا رحيم فعال - متولد يك اسفند سال 1339 شمسي در اروميه - با مدرك تحصيلي كارشناس ارشد علوم و فنون نظامي در مسئوليت هاي خود همواره سربازي سخت كوش و شجاع بود.
وي با آغاز انقلاب اسلامي در صحنه هاي مختلف مبارزه مردم اروميه با رژيم پهلوي حضور فعال پيدا كرد و با به ثمر رسيدن انقلاب اسلامي به صف پاسداران انقلاب اسلامي پيوست و در صحنه هاي دفاع جانانه از انقلاب، حماسه آفريني كرد.
وي رئيس كميته انقلاب اسلامي آذربايجان غربي، رئيس بازرسي فرمانده انتظامي آذربايجان غربي، جانشين فرماندهي انتطامي استان هاي اردبيل، اصفهان، فارس و فرمانده انتظامي استان قزوين بود.
اين سردار دلاور در درگيري با عوامل ضدانقلاب در شهرستان پيرانشهر در سال 1364 شمسي به افتخار جانبازي نائل شد.
شهيد فعال رنج دوري از سرزمين مادري اش را به قصد خدمت براي كشور به جان خريد و در استان هاي اردبيل، اصفهان، قزوين و فارس به عنوان چهره اي آشنا، دلسوز و فداكار خدمت كرد.
سرانجام اين قهرمان ملي در نهم خرداد سال 1383 شمسي هنگامي كه از شروع فعاليت وي در قزوين به عنوان فرمانده انتظامي استان بيش از يك هفته نمي گذشت در ماموريت امدادرساني به زلزله زده گان قزوين الموت بر اثر انفجار چرخبال و سوختگي شديد در ارتفاعات الموت اين شهر شهيد شد و پيكر لاله گونش در اروميه آرام گرفت .
خبرنگار كيهان در شيراز در خاطرات خود آورده است: در بهمن ماه يكي از سال ها كه توفيق زيارت كربلا نصيبم شد، قبل از سفر با سردار فعال تماس گرفتم و از وي حلاليت خواستم.
شهرام درويش افزوده است: سردار تا اسم كربلا و امام حسين (ع) را شنيد، بغض چندين ساله اش در گلو شكست و به گريه افتاد.
وي از زبان سردار فعال ادامه داده است: 'زيارت امام حسين (ع) زيارت عشق است؛ هرگاه نام كربلا و امام حسين (ع) به ميان مي آيد از خود بي خود مي شوم. تو را به خدا از آقا امام حسين (ع) بخواه كه اين بنده گناهكار را نيز بطلبد و مرگ مرا شهادت در راهش قرار دهد.'
برادر شهيد فعال كه مديركل بنياد شهيد و امور ايثارگران آذربايجان غربي است، گفت: سردار فعال با وجود اينكه همواره مشغله كاري زيادي داشت، فردي خستگي ناپذير و همواره چهره اش با تبسم و انرژي مثبت همراه بود.
مهدي فعال افزود: گشاده رويي، ولايت مداري، صبوري، ساده زيستي و ارتباط با علماي برجسته از ويژگي هاي شاخص وي بود.
وي اضافه كرد: شهيد فعال توجه ويژه اي نسبت به مطالعه معطوف مي كرد. و به ورزش هاي مختلفي چون كوهنوردي، شنا و پياده وري علاقه وافري داشت.
پسر شهيد فعال نيز گفت: مهم ترين ويژگي پدرم خوش خلقي و متانت وي در محيط منزل و اجتماع بوده است و سردار، پدري به معناي واقعي و دوستي مهربان براي فرزندان خود بود؛
علي فعال افزود: وي از جايگاه يك پدر و بالاتر به ما نگاه نمي كرد و اجازه نمي داد فاصله عاطفي بين خود و فرزندانش به وجود بيايد.
وي ادامه داد: سردار، پدر بود اما من و خواهر و برادرم احساس نمي كرديم مي خواهد پدري كند بلكه پدري در اعمال وي نمود پيدا مي كرد.
فرزند شهيد فعال بيان كرد: در امر تربيت به ما فشار نمي آورد و محيطي فراهم كرده بود كه به راحتي مي توانستيم در فضايي صميمي درباره كوچكترين و بزرگترين مسائل زندگي از وي راهنمايي بخواهيم.
علي فعال افزود: تبعيت از ولايت و ' تحصيل، تهذيب و ورزش' از توصيه هاي پدرم به ما بود و وي تا جايي به دينداري و علم آموزي علاقه داشت كه مي گفت:' تا هنگامي كه اهل نماز باشيد و ادامه تحصيل بدهيد حتي فرزندان شما مي توانند در منزل شخصي من پرورش يابند.'
فرزند شهيد فعال كه مربي كاراته است، افزود: اين سردار دلاور هميشه بعد از نماز صبح ورزش صبحگاهي مي كرد و دويدن دور درياچه شورابيل اردبيل در زمان خدمت در آن منطقه از خاطرات دوستان وي درباره علاقه زياد سردار به ورزش است.
7129/3072
** گزارش از: توحيد محمودپور ** انتشار دهنده: عليرضا فولادي

سرخط اخبار استان‌ها