كنفرانس ملی تحقیقات بازی های دیجیتال نقطه تلاقی بازی و دانش است

تهران - ایرنا - دبیر نخستین كنفرانس ملی تحقیقات بازی های دیجیتال گفت: این كنفرانس می تواند نقطه تلاقی بازی و دانش در حوزه بازی های رایانه ای باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید محمدعلی سید حسینی روز یكشنبه در نشست خبری افزود: این كنفرانس در راستای رونق بخشی به بخش پژوهش بازی های رایانه ای و حمایت از پروژه های دانشگاهی، رسانه، تالیف و ترجمه كتاب و همچنین توسعه ادبیات نظری است.
وی با اشاره به فعالیت مركز پژوهشی دایرك بنیاد ملی بازی ‌های رایانه ‌ای ادامه داد: این مركز دو هدف برای خود داشت كه یكی رونق بخشی در فضای پژوهشی پیرامون بازی‌ های دیجیتال و دیگری تهیه آمار و اطلاعات مرتبط با این حوزه، كه مركز دایرك در این مسیر محصولاتی مانند آمار و داده‌ های خارجی و پیمایش‌ های داخلی و نیز حمایت از پژوهش ‌های دانشگاهی و تألیف كتاب داشته است.
سید حسینی ادامه داد: از ابتدای فعالیت بنیاد ملی بازی‌ های رایانه ‌ای تا به امروز، سه پیمایش در سطح كشور انجام شده كه امروز می‌توان داده ‌های آماری این گزارش‌ ها را با یكدیگر مقایسه كرد.
وی گفت: براساس داده‌ های این گزارش ‌ها كه در سال 89، 92 و 94 تهیه و منتشر شده است، تعداد گیمرهای ایرانی از 16 میلیون به 23 میلیون نفر رسیده و بازیكنان آنلاین از 14 درصد در سال 89 به 39 درصد در سال 94 رسیده‌ اند.
سید حسینی افزود: همچنین ثبت شركت های بازی ساز و بازی های موبایلی گسترش یافته و با توجه به این سیر صعودی و رشد پژوهش های صورت گرفته پیرامون بازی های رایانه ای در كشور، تصمیم به برگزاری كنفرانس گرفتیم تا از طریق شبكه سازی بتوانیم این ظرفیت ها را رشد داده و استفاده را از آنهاا داشته باشیم.
وی گفت: این كنفرانس با حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای به صورت سالانه برگزار می شود و در این مسیر شورای سیاستگذاری كنفرانس با حضور نمایندگانی از دانشگا های مطرح كشور تشكیل شده است.
سید حسینی با اشاره به اینكه این كنفرانس آذر ماه برگزار می شود، گفت: دوم آذر ماه كنفرانس به میزبانی دانشگاه علم صنعت برگزار می شود.
دبیر علمی نخستین كنفرانس ملی تحقیقات بازی‌های دیجیتال با بیان اینكه گیم را می توان هنر هشتم نامید، اظهار داشت: صنعت گیم را با مواردی مانند سرگرمی، صنعت، هنر، آموزش و رسانه می تواند هنر هشتم معرفی كرد كه ابعاد اقتصادی فرهنگ را داشته باشد.
بهروز مینایی افزود: این كنفرانس در 9 محور اصلی شامل هوش مصنوعی، بازی‌های دیجیتال، جنبه‌های فنی و الگوریتم بازی‌های دیجیتال، گرافیك رایانه ‌ای بازی ‌های دیجیتال، پردازش بازی ‌های دیجیتال، بازی ‌های جدی و بازی ‌واره‌ها، ابعاد رفتاری و اجتماعی بازی‌ های دیجیتال، تعامل پذیری در بازی ‌های دیجیتال، هنر و طراحی بازی ‌های دیجیتال و اقتصاد، ‌مدیریت و كسب و كار بازی ‌های دیجیتال برگزار می شود.
وی گفت: امیدوارم كه این رویداد بتواند بخشی از خلاء علمی و رسانه ای در حوزه بازی های رایانه ای را دنبال كند
دبیر اجرایی این رویداد نیز با تشریح كارگاه های جنبی و اصلی كنفرانس گفت: برای این رویداد شورای سیاستگذاری متشكل از نمایندگان 14 دانشگاه، هفت جلسه تشكیل داده و همه جزییات را مورد بررسی قرار داده گخ در قیاس با سایر كنفرانس‌ های مشابه در كشور، یك اتفاق قابل توجه است.
محمد حسین رضوانی گفت: این شورا وظیفه‌ ای فراكنفرانسی دارد و پس از این رویداد هم در راستای ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت بازی‌ ها فعالیت خود را ادامه خواهد داد.
آخرین مهلت ارسال مقالات و آثار به نخستین كنفرانس ملی تحقیقات بازی‌های دیجیتال 20 شهریور ماه، 15 مهر ماه اعلام نتایج داوری مقالات، اول آبان ماه آخرین مهلت ثبت نام نهایی و ارسال نهایی مقالات و دوم آذر ماه زمان برگزاری این كنفرانس اعلام شده است.
فراهنگ ** 9338 ** خبرنگار: صدیقه بهارلو * انتشار: امید غیاثوند