۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
کد خبر 82546759
۰ نفر
واقعيت‌ هاي 2030

تهران- ايرنا- روزنامه ايران در گزارشي نوشت: در رقابت‌ هاي انتخاباتي آنچه بيش از هر كليد واژه ديگري بر سر زبان‌ ها افتاد سند 2030 بود. مخالفان دولت از اجراي سندي در مدارس كشور خبر مي‌ دادند كه براي مسئولان آموزش و پرورش هم جاي تعجب داشت.

در گزيده اي از اين گزارش مي خوانيم: اين سند پيش ‌نويس اهداف مختلفي را دنبال خواهد كرد كه آموزش ابتدايي، آموزش متوسطه، سنجش و ارزيابي كيفيت و يادگيري، مراقبت اوان كودكي، آموزش پيش دبستاني و ابتدايي، آموزش فنّي و حرفه‌اي و مهارتي رسمي، آموزش عالي مهارتي متوسطه، آموزش فنّي و حرفه ‌اي و مهارتي غيررسمي، دسترسي به آموزش عالي با كيفيت و برابر، كارآفريني با تأكيد بر كار شايسته، برابرسازي فرصت ‌هاي آموزشي و اجتماعي براي زنان و دختران، دسترسي برابر اقشار آسيب ‌پذير به آموزش، آموزش دانش ‌آموزان با نيازهاي ويژه، توسعه سوادآموزي و مقابله با كم‌ سوادي، آموزش توسعه پايدار در آموزش ابتدايي و متوسطه با تأكيد بر ايجاد هماهنگي بين بخشي، آموزش توسعه پايدار در آموزش ‌عالي، آموزش سلامت و شيوه‌ هاي زندگي ‌سالم و بهداشتي، مدارس و تجهيزات آموزشي در سطوح ابتدايي و متوسطه، دانشگاه‌ ها و نهادهاي آموزش عالي، فناوري و تجهيزات آموزش ‌هاي غير رسمي مهارتي، توسعه همكاري ‌هاي علمي و بين ‌المللي در آموزش عالي، توسعه همكاري ‌هاي بين‌المللي در آموزش مهندسي، توسعه همكاري ‌هاي علمي و بين ‌المللي در زمينه تربيت معلم، ارتباط با مراجع، اسناد كلان بالادستي و آموزش 2030، شاخص‌هاي آموزش 2030، آموزش 2030، ترويج هماهنگي، سياستگذار، جامعه علمي و پژوهشي، انجمن ‌هاي علمي و سازمان‌هاي مردم نهاد و آموزش 2030، اطلاع ‌رساني به دانشگاه ‌ها و نهادهاي آموزشي، نهادي و بين بخشي در ساختارهاي دولتي، مطبوعات و آموزش 2030 و رسانه‌هاي جمعي و آموزش 2030 از ديگر موارد اين سند اعلام شده است.

** با دستور رهبر انقلاب اجراي سند 2030 متوقف شد
رهبر معظم انقلاب اسلامي چندي پيش در ديداري با فرهنگيان به موضوع پذيرش سند 2030 سازمان ملل و يونسكو از جانب دولت اشاره كردند و با انتقاد شديد از اين موضوع گفتند: اين سند و امثال آن، مواردي نيستند كه جمهوري اسلامي ايران تسليم آنها شود و امضاي اين سند و اجراي بي ‌سر و صداي آن قطعاً مجاز نيست و به دستگاه ‌هاي مسئول نيز اعلام شده است. حضرت آيت‌ الله خامنه‌اي تأكيد كردند: به چه مناسبت يك مجموعه به اصطلاح بين ‌المللي كه تحت نفوذ قدرت هاي بزرگ نيز قرار دارد، به خود حق مي ‌دهد كه براي ملت ‌هايي با تاريخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تكليف معين كند. ايشان با تأكيد بر اينكه اصل اين كار غلط است، خاطرنشان كردند: اگر چنانچه با اصل كار نمي ‌توانيد مخالفت كنيد، صراحتاً اعلام كنيد كه جمهوري اسلامي ايران در زمينه آموزش و پرورش، داراي اسناد بالادستي است و احتياجي به اين سند ندارد.

**سخنگوي دولت: 2030 صرفاً يك بيانيه قرائت شده در اجلاس يونسكو بود
محمدباقر نوبخت نيز درباره تخريب ‌ها و گمانه زني ‌هاي منتقدان دولت درباره بيانيه 2030گفت: از اينكه هرچه توضيح داده مي ‌شود هيچ توجهي به توضيحات مستند دولت صورت نمي ‌گيرد و يك حرف مجدداً تكرار مي ‌شود جاي تأمل دارد. برخي 2030 را به عنوان سند امضا شده دولت ياد مي ‌كنند در حالي كه هيچ برگه‌ اي درباره اين موضوع امضا نشده است، 2030 صرفاً يك بيانيه قرائت شده در اجلاس يونسكو بود. 2030 بيانيه ‌اي همچون ساير بيانيه ‌هايي است كه قرائت مي‌شود اما اگر از طرف دولتي مورد ابهام باشد آن دولت ابهام و نظر خود را مطرح مي‌كند. از اينكه كساني گزارش‌هايي را خدمت رهبر معظم انقلاب دادند و ايشان هم در جايگاه رفيع رهبري نظام هر آنچه اعلام كنند براي دولت مطاع است. معظم له همواره به مجريان تأكيد مي‌كنند مصالح ملي و ارزش‌ها را مورد توجه قرار دهند ما اينها را به ديده گرفتيم و به ديده خواهيم گرفت. بر همين اساس هر آنچه هم كه نبود و در واقع تلقي و ابهام بود، دولت آنها را متوقف كرد الان اين جارو جنجال ‌ها به چه علتي دارد ادامه پيدا مي‌ كند. رسانه‌ ها متن بيانيه 2030 را كه دو صفحه بيشتر نيست منتشر كنند و در اختيار مردم قرار دهند. من نمي‌ دانم نگاه ليزري بعضي ‌ها چه چيزي در اين دو صفحه بيانيه مي‌ بيند.

در رقابت‌هاي انتخاباتي آنچه بيش از هر كليد واژه ديگري بر سر زبان ‌ها افتاد سند 2030 بود. مخالفان دولت از اجراي سندي در مدارس كشور خبر مي‌ دادند كه براي مسئولان آموزش و پرورش هم جاي تعجب داشت. برخي منتقدان اين سند را پروژه نفوذ خواندند، تعدادي هم اعلام كردند تا زماني كه كشور گزينه  هايي چون سند تحول بنيادين و نقشه جامع علمي را دارد نيازي به سند 2030 يونسكو وجود ندارد. در ايام تبليغات انتخاباتي، انتشار اين شايعات فضاي مجازي را آكند و باعث تشويش خانواده‌ ها و ايجاد نگراني بين آنها شد و دلخوري شديد فرهنگيان كه به آنها اتهام ناروايي وارد شده بود را در پي داشت. مخالفان با چاپ تراكت ‌هايي در تيراژ ميليوني و توزيع آن در مناطق مختلف بويژه در روستاها و نيز با سخنراني ‌هاي متعدد انتخاباتي و تبليغات تلاش كردند تا نگراني خانواده‌ ها مخصوصاً خانواده‌هاي روستايي را تشديد كنند. تا جايي كه رئيس جمهوري نسبت به اين دروغ‌ پردازي‌ ها واكنش نشان داد و گفت به صورت ناروا و بدون هدف از دولت و سند 2030 يونسكو حرف نزنيد.

حسن روحاني البته بعد از انتخابات رياست جمهوري و در نخستين نشست مطبوعاتي خود درباره سند 2030 چنين گفت: بسيار متأسفم كه كساني در اين انتخابات ازاين سند سوء استفاده كردند. من از تخريب و تهمت به خودم مي ‎گذرم، خدا هم از گناهان ما مي‌ گذرد، اما از اهانت به معلمان در قالب اعتراض به سند 2030 نمي‌ گذرم. متأسفانه برخي به طلاب و مردم ما دروغ گفتند. من خودم طلبه بودم و در حوزه زندگي كرده ‌ام و مي‌دانم در حوزه زندگي كردن يعني چي. برخي طلاب را تحريك كردند و به عنوان منادي اسلام به آنها بلندگو دادند تا به روستاها بروند و بگويند وا دينا وا اسلاما! در حرم حضرت علي(ع) هم وقتي برق كشيدند يك نفر سخنراني كرد و گفت وا اسلاما كه به اينجا سيم كشيدند. الان هم برخي به جاي سيم 2030 را بهانه كردند كه كار زشتي كردند. خدا ان‌شاء‌ الله از گناهشان بگذرد و مردم هم بگذرند و معلمان ببخشندشان، اما من نمي‌گذرم.» پيش ‌تر هم رئيس جمهوري در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تأكيد كرده بود بررسي مغايرت نداشتن اين سند با ارزش‌ هاي اسلامي و ايراني در دستور كار شورا قرار گرفته و ابعاد موضوع براي تصميم گيري‌هاي لازم مورد بررسي قرار گيرد.

البته در اين ميان كاربران فضاي مجازي هم نسبت به اين موضوع سكوت نكردند و در فضاي مجازي مطالبي را درباره سند 2030 منتشر كردند كه نشان مي ‌داد با موضوعاتي كه دلواپسان مطرح كردند بسيار متفاوت بود. موضوعي كه «مهدي نويد ادهم» دبير شوراي عالي آموزش و پرورش هم در گفت‌ و‌گو با «ايران» به آن اشاره كرد و گفت: مسائل نادرستي را برخي افراد در زمان انتخابات مطرح كردند كه اين موضوعات را ما كاملاً تكذيب مي ‌كنيم؛ برخي آقايان اصلاً يكبار هم سند را نخوانده ‌اند كه چنين واكنشي نشان مي ‌دهند.

وي تأكيد كرد: سند 2030 دقيقاً به همان موضوعاتي اشاره دارد كه در سند تحول هم آمده است. همان ‌گونه كه مي‌خواستيم نيروي انساني، محتواي كتاب ‌هاي درسي، شيوه ارزيابي و ساخت فيزيكي در تعليم و تربيت را بر اساس سند تحول دگرگون كنيم در سند 2030 هم به توسعه آموزش براي همگان اشاره شده است.

نويد ادهم تأكيد كرد: اين سند نه براي ايران بلكه براي همه جهانيان و با فرهنگ‌ ها و اديان متفاوت طراحي شده و در آن به طور طبيعي حداقل‌ هاي مشترك كشورها از نظر مذهبي و فرهنگي نهفته است لذا هر كشوري بايد بر اساس مصالح و اسناد ملي خود آن را غني و در چارچوب عمل مشترك ارائه كند. ايران هم با تطبيق آن با اسناد بالادستي كه اشاره شد چارچوب عمل ملي را براي آن تدوين و چاپ كرد. او با اشاره به اينكه اين سند اصلاً در دولت امضا نشد فقط دولت ساختار اجرايي آن را امضا كرد، گفت: شهريور ماه سال گذشته بود كه آقاي جهانگيري ساختار اجرايي اين سند را با مسئوليت وزارت آموزش و پرورش امضا كرد و در نامه‌ اي كه به وزارت آموزش و پرورش ارسال شد تأكيد شده بود كه به منظور هماهنگي و ارائه راهكار‌هاي تحقق اهداف و تعهدات برنامه آموزش 2030 همسو با اهداف و تعهدات برنامه اهداف توسعه پايدار كار گروه ملي آموزش 2030 با مسئوليت وزارت آموزش و پرورش بدون گسترش تشكيلات سازماني و با استفاده از امكانات و ظرفيت‌هاي موجود در آن وزارتخانه و با حضور دستگاه ‌ها تشكيل شود. به طور كلي در تصويب «چارچوب اقدام آموزش 2030» يونسكو، از هيچ كشوري درخواست امضا نشده است. اصولاً در بين اسناد يونسكو به جز پيمان نامه‌ ها كه جنبه الزامي دارند، و بايد به تأييد مجالس كشورها برسند، هيچ سند ديگري مورد امضاي فيزيكي واقع نمي ‌شود.

** سند 2030 چيست؟
«چارچوب اقدام آموزش 2030» در امتداد برنامه «آموزش براي همه» قرار دارد كه سابقه آن به سال 1990 بازمي ‌گردد. برنامه «آموزش براي همه» طي سال‌هاي 2000 الي 2015 در جمهوري اسلامي ايران اجرا شد و كشور ما به دليل دستاوردهاي موفقي كه در ارتباط با برخي شاخص ‌هاي آن داشت، مورد قدرداني جهانيان قرار گرفت. پيش‌ نويس اوليه «چارچوب اقدام آموزش 2030» در اجلاس مجمع جهاني آموزش كه از تاريخ 19 الي 22 مه ‌2015 (30 ارديبهشت لغايت 2 خرداد 1394) در اينچئون كره جنوبي برگزار شد، ارائه شد. در اين اجلاس علي اصغر فاني، وزير وقت آموزش و پرورش، در رأس هيأتي شامل نمايندگان دستگاه‌هاي مختلف از جمله كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و وزارت امور خارجه شركت داشتند. با توجه به برخي ملاحظات و حساسيت ‌هاي مهم موجود در سند، هيأت شركت كننده از سوي كشورمان «تحفظ رسمي» جمهوري اسلامي ايران نسبت به كل سند را در جلسه ارائه كرده و اين تحفظ در صحن اجلاس توسط وزير آموزش و پرورش قرائت شد. ضمن آنكه پيش تر، كليه نقطه نظرات كشورمان به صورت مكتوب به نماينده كشور مالزي به عنوان نماينده گروه آسيا و اقيانوسيه ارائه و تأكيد شده بود تنها در صورت اعمال تغييرات مدنظر جمهوري اسلامي ايران است كه كشورمان ارائه تحفظ نخواهد كرد. متعاقب اجلاس اينچئون، «چارچوب اقدام آموزش 2030» در اجلاس مقامات عالي‌رتبه آموزش جهان در حاشيه سي و هشتمين اجلاس كنفرانس عمومي يونسكو (13 تا 15 آبان 1394) ارائه شد و به تصويب رسيد. در اجلاس مزبور هيچ يك از كشورهاي عضو يونسكو با سند فوق مخالفت نكردند و تنها وزير وقت آموزش و پرورش كشورمان طي سخناني بر ملاحظات جمهوري اسلامي ايران در اين سند تأكيد و بار ديگر متن «تحفظ» رسمي كشورمان در اجلاس اينچئون را عيناً قرائت و درخواست كرد اين تحفظ در اسناد مربوطه اجلاس درج شود. متعاقباً نمايندگي كشورمان نزد يونسكو، مراتب را به طور رسمي و مكتوب به دبيرخانه اجلاس و دبيرخانه يونسكو ارسال كرد.

** مخالفان چه مي‌گويند؟
در چارچوب عمل به 2030 به واژه‌ هايي همچون شهروند جهاني و برابري جنسيتي اشاره شده است كه اين مباحث از سوي برخي صاحبنظران و كارشناسان مورد نقد قرار گرفته است. مخالفان دولت عموماً اعلام كردند كه اين سند مي ‌خواهد مفاهيم غير ديني را وارد مدارس كشور كند. آنها مدعي شدند دولت اين سند را محرمانه امضا كرده است چرا كه به گفته مخالفان اين سند، آموزش‌هاي جنسي به صورت عيان و نيز آموزش همجنس‌ گرايي در مدارس ابتدايي الزامي مي‌شود. موضوعي كه علي زرافشان معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش به آن واكنش نشان داد و گفت: وزارت آموزش و پرورش خلاف موازين شرعي و ديني عمل نمي ‌كند و اين موضوعات كذب است.

وي همچنين تأكيد كرد: باوجود اذعان منتقدان به اينكه اين سند توسط مراجع ذيربط تصويب نشده است، بايد به اين نكته تأكيد كرد كه اصلاً قرار نبوده است يك سند خارجي ترجمه و تصويب شود لذا فرآيند تدوين چارچوب يا برنامه عمل ملي انجام شده و در دستور كارگروه مربوطه قرار گرفته است.

وي گفت: ارائه رسمي حق تحفظ در اجراي ملي 2030 بر اساس اسناد اجلاس اينچئون كره جنوبي حق جمهوري اسلامي ايران بوده است.

زرافشان به معناي برابري و عدالت جنسيتي كه مورد انتقاد برخي ‌ها قرار گرفته اشاره كرد و گفت: در سند كلمه عدالت و برابري بين تنها دو جنس فقط دختران و پسران به ايجاد فرصت ‌هاي برابر آموزشي اشاره مي ‌كند و اساساً به مساوي بودن همه شرايط بين زن و مرد اشاره نمي ‌كند و تعابير به كار رفته براي جنس سوم از سوي برخي منتقدان اساساً جايي در برنامه ندارد و اشاره هم نشده است. همچنين در اصل سند خارجي هيچ اشاره‌ اي به موضوع آموزش جنسي در دوره ابتدايي نشده است و مباحث مربوطه كذب محض است.

در بند 54 اين سند اشاره مستقيم به انواع گروه ‌هاي آسيب پذير شده است. معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش درباره اين بند گفت: رفع كليه تبعيض ‌ها تنها به اين گروه اشاره مي‌كند و تفسير منتقدان به گروه‌هاي همجنس‌ گرا كاملاً غلط و دور از‌ شأن اين سند بين ‌المللي و همچنين موجب توهين به اكثر كشورهاي دنياست كه اين موضوع را پذيرفته ‌اند. تعريف افراد آسيب پذير نيز به معناي «افراد معلول، بوميان، اقليت‌ هاي قومي، نژادي و فقرا كه نيازمند توجه ويژه و راهبردهاي هدفدار» هستند در اين سند قيد شده است.

دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران نيز خطاب به منتقدان گفت: منتقداني كه مي ‌گويند يونسكو تحت فرمان امريكا و اسرائيل فعاليت مي ‌كند براي اين صحبت دليل بياورند، بنده مي ‌گويم كه بين 16 نهاد بين‌المللي ذيل سازمان ملل متحد، يونسكو از همه خوشنام ‌تر است و از كشورهاي عضو مي ‌خواهد تا مشاهير و مواريث فرهنگي و معنوي كشور خود را در يونسكو ثبت كنند و ايران نيز برخي مشاهير ديني، ادبي و تاريخي خود را در فهرست مشاهير يونسكو ثبت كرده است.

نصيري قيداري افزود: بيانيه آموزش 2030 محصول مشاركت 196 كشور عضو يونسكو است و ايران نيز كاملاً هشيار در اين مسير حضور داشته است و هيأت‌ هاي اعزامي شامل كارشناسان، وزرا و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كشور در مراحل مختلف پيش‌ نويس، تدوين و تصويب آن حضور داشتند و اين هيأت‌ ها در تدوين بيانيه 2030 كاملاً هوشمندانه حضور داشته ‌اند. بيانيه 2030 با برنامه آموزش براي همه كه از سال 2000 تا 2015 در همه كشورهاي عضو از جمله جمهوري اسلامي ايران اجرا مي ‌شد، فرق چنداني ندارد.

وي ادامه داد: تمام 6 موضوعي كه در بيانيه آموزش براي همه وجود داشت در بيانيه 2030 هم آمده است فقط تجربيات 15سال گذشته و اينكه در كجاها اجرا نقص داشته شناسايي شده است و تلاش شده تا رفع شود. بيانيه آموزش براي همه 15 سال در ايران اجرا شد و هر سال نتايج به‌دست آمده به سازمان يونسكو ارسال و در گزارش جهاني چاپ شده است. اما در آن سال ‌ها هيچ فردي بر آن نقدي و اعتراضي نكرد، مگر اين بيانيه را يونسكو تهيه نكرده بود؟ مراحلي كه كميسيون ملي و وزارتخانه‌هاي ذي ‌ربط در مورد آغاز برنامه آموزش براي همه در داخل كشور طي كرده ‌اند عيناً در مورد بيانيه 2030 نيز طي شده است. هيچ كار جديدي جز گرفتن حق تحفظ كه از امتيازات روند اخير است صورت نگرفته است. دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران در بيانيه اينچئون 6 بار نظر داده است و برخي نظرات ما نيز مورد پذيرش قرار گرفته است از جمله در صفحه 50 نظر ايران آمده است مبني بر اينكه بايد به فرهنگ ملي كشورها در اجراي بيانيه 2030 توجه شود و كشورها بتوانند براساس فرهنگ ملي و آرمان‌هاي خود تصميم بگيرند. دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران عنوان كرد: بيانيه آموزش 2030 فقط يك بيانيه است و هيچ الزامي براي اجراي آن وجود ندارد و هيچ تعهدي براي كشورها ايجاد نمي ‌كند، همچنين ايران به‌ عنوان تنها كشور عضو يونسكو حق تحفظ براي خود در نظر گرفته است تا هر جاي اين بيانيه در تعارض با ارزش ‌هاي ديني و ملي ما بود حتي در حد تعبير و تفسير آن را اجرا نكنيم. وي ادامه داد: كشورهاي عضو يونسكو از ژانويه سال 2016 اجراي بيانيه آموزش 2030 را آغاز كرده‌ اند ولي ما هنوز اجرا را شروع نكرده ‌‌ايم، چرا كه مي ‌خواستيم چارچوب عمل ملي را تهيه كنيم و براساس اسناد بومي تهيه ‌شده براي سال‌ هاي آتي اقدام كنيم.

*منبع: روزنامه ايران، 1396،3،7
** گروه اطلاع رساني**9128**2002**انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصي