۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶،‏ ۱۱:۴۷
کد خبر: 82530319
۰ نفر
حداد عادل: آموزش زبان فارسي صرفا جنبه ادبي و فرهنگي ندارد

تهران- ايرنا- رئيس بنياد سعدي گفت: آموزش زبان فارسي صرفا جنبه ادبي و فرهنگي ندارد و در متن توسعه جاي دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، غلامعلي حدادعادل روز دوشنبه در نشست خبري پنجمين سال تاسيس بنياد سعدي و همزمان با روز پاسداشت زبان فارسي اظهار كرد: بنياد سعدي 25 ارديبهشت را به عنوان روز بزرگداشت حكيم ابوالقاسم فردوسي و پاسداشت زبان فارسي به شوراي فرهنگ عمومي پيشنهاد كرد كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب و در تقويم ملي ثبت شد.
وي ادامه داد: اين روز غير از 27 شهريور كه به نام شهريار روز شعر فارسي ناميده شده است.

** تدريس زبان فارسي در 400 دانشگاه و 250 كلاس آموزش
رييس بنياد سعدي با اشاره به تدريس زبان فارسي در 400 دانشگاه در سراير جهان تاكيد كرد: دانشجويان در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد، دكتري و واحدهاي اجباري و اختياري زبان فارسي را مي آموزند كه تعداد آنها به 10 هزار نفر مي رسد.
وي ادامه داد: حدود 250 كلاس آزاد هم با كمك 80 نمايندگي خارج از كشور برگزار مي شود كه 12 هزار نفر در اين كلاس ها شركت، 140 مدرس اين كلاس ها را اداره مي‌كنند و بنياد سعدي اين كلاس ها را پشتيباني مي كند.
حدادعادل با اشاره به كلاس هاي آخر هفته براي ايرانيان خارج از كشور نيز گفت: ما از اين كلاس ها هم با حمايت مالي و ارسال منابع مالي پشتيباني مي كنيم، ضمن اينكه تدريس زبان فارسي در مدارس 8 كشور نيز الزامي است.

** شركت 1350 استاد و دانشجو در دوره هاي دانش افزايي
استاد دانشگاه تهران با يادآوري شركت 1350 استاد و دانشجو در دوره هاي دانش افزايي بنياد سعدي خاطرنشان كرد: همه‌ساله اين دوره هاي دانش افزايي مفصل را در تابستان و هشت دوره دانش افزايي كوتاه مدت نيز براي معلمان زبان فارسي روسيه، ارمنستان، تركيه، لبنان و ...برگزار كرده ايم. همچنين المپيادهاي زبان فارسي را در كشورهاي ديگر از فعاليت هاي ديگر بنياد سعدي است.
وي افزود: 68 كتاب آموزش زبان فارسي در دست چاپ داريم كه از اين تعداد 10 عنوان كتاب يا چاپ شده يا مراحل نهايي را مي گذراند.
حدادعادل كتاب هاي ايرانشناسي، مينا، گام اول را از جمله كتاب هاي چاپ شده بنياد سعدي برشمرد و اضافه كرد: آزمون زبان فارسي (آمفا) را نيز تدوين و در بنياد تصويب كرده ايم كه بعد از تصويب در شوراي عالي‌انقلاب فرهنگي آيين نامه اجرايي آن تدوين مي شود و لازم‌الاجرا خواهد بود.

** تدوين سند راهبردي زبان فارسي در جهان
معاون امور بين الملل بنياد سعدي نيز در اين نشست گفت: سند راهبردي زبان فارسي در جهان با اين هدف تدوين شد كه بدانيم در هر كشوري با چه برنامه اي بايد آموزش داده شود.
محمدرضا دربندي ادامه داد: تدوين سند را با تشكيل چهار كارگروه و عضويت سفرا، رايزنان فرهنگي، اساتيد اعزامي كه تازه از ماموريت برگشته بودند انجام داديم.
وي تاكيد كرد: بر اساس اين سند كه تدوين آن دو سال و نيم زمان برد، رايزنان فرهنگي كه نماينده بنياد سعدي به شمار مي آيند بايد متاثر از اين سند در آموزش زبان فارسي عمل كنند.

** بودجه بنياد سعدي از نيازهايش كمتر بوده است
حدادعادل همچنين در پاسخ به سوالي در مورد كاهش علاقه به يادگيري فارسي در جهان گفت: طي پنج سالي كه بنياد سعدي تشكيل شده اين علاقه افزايش ياقته و نمي دانم شما بر اساس چه آماري مي گوييد اين‌علاقه كاهش يافته است.
وي تاكيد كرد: آموزش زبان فارسي به بودجه بيشتري احتياج دارد. بودجه ما كمتر از احتياجات مام بوده و در سال 95 هم 22 درصد بودجه ما اختصاص نياقت.
رييس بنياد سعدي افزود: اگر بودجه آموزش زبان فارسي را با بودجه آموزش زبان ديگر كشورها مقايسه كنيم اين كمبود بودجه بهتر مشخص ‌مي‌شود.
حدادعادل در مورد اعزام‌ استاد براي تدريس در كلاس هاي آموزس زبان خارج از كشور نيز گفت: اعزام استاد به دانشگاه هاي خارج از كشور با وزارت علوم‌ است، اين اساتيد بيشتر ادبيات فارسي را تدريس مي كنند. بنياد سعدي همكاري هايي با وزارت علوم در زمينه آموزش زبان فارسي دارد و در دوره هاي دانش افزايي اساتيد را آموزش مي دهد.

** سند راهبري آموزش زبان‌ فارسي براي برنامه ريزي كلان است
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا در مورد لازم‌الاجرا بودن يا توصيه اي بودن سند راهبردي زبان فارسي نيز گفت: اين‌ سند براي هدفمندشدن فعاليت هاي ما در بنياد سعدي است تا به صورت هدفمند براي آموزش زبان‌ فارسي در هر كشوري برنامه ريزي كنيم؛ چنانكه يادگيري زبان فارسي در عراق يا يك‌ هدف و در آسياي ميانه با هدف ديگري انجام مي شود.

** آموزش‌ زبان فارسي صرفا جنبه فرهنگي و ادبي ندارد
رييس فرهنگستان زبان فارسي افزود: آموزش زبان هر كشوري در خارج از مرزها نشانه اقتدار ملي آن كشور است. امروز رابطه معناداري ميان گسترش زبان با اقتدار ملي و توانايي هاي كشورها برقرار است.
وي با اشاره به اينكه ميزان حضور كشورها تابع شرايط اقتصادي، سياسي و فرهنگي‌ كشورهاست گفت: پشتوانه ادبي زبان‌ فارسي يكي از پيشران ها در آموزش زبان فارسي است ولي هر چه در زمينه توسعه سياسي و اقتصادي موفق تر باشيم نياز به آموزش زبان فارسي هم بيشتر مي شود.
استاد فلسفه دانشگاه تهران يادآور شد: آموزش زبان‌فارسي صرفا جنبه ادبي و فرهنگي ندارد؛ بلكه در متن توسعه جاي دارد.
فراهنگ**9157**1027**خبرنگار: منصوره شوشتري**انتشار: جواد دهقاني