۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶،‏ ۹:۰۱
کد خبر: 82523666
۰ نفر
برج هایی كه هویت شهر را تهدید می كند/ پایتخت نفس نمی كشد

تهران - ایرنا - تهران با جمعیتی بالغ بر هشت میلیون نفر با مشكلات زیادی روبرو بوده كه وجود برج های سر به فلك كشیده هویت این شهر را به طور جدی مورد تهدید قرار داده است.

زمانی خانه های شهر تهران، یك دست بود، كوچه هایی با درختان زیبای چنار، همه چیز هویت داشت از شكل و شمایل خانه ها گرفته تا كوچه و خیابان ها، بویژه آنكه مهم ترین مولفه هویت هر شهری، ساختمان هایش است و این نمای ساختمان ها است كه با تو سخن می گویند كه به كدامین شهر قدم گذاشته ای، اصفهان؟ شیراز؟ یزد؟ یا شهر تهران؟
اكنون نه از آن درخت های چنار خبری است و نه از آن معماری كه نماد شهر تهران بود، ساختمان های یك یا نهایت دو طبقه ای حیاط داری كه صفا و صمیمیت در آن موج می زد و همسایه ها از دوست و فامیل به همدیگر نزدیك تر بودند.
با طرح تجمیع خانه های فرسوده، هویت تهران به كجا رسید؟ اگر طرح بافت فرسوده برای نجات جان شهروندانی بود كه از زلزله در امان باشند، حال بی سامانی آپارتمان ها آن هم در كوچه های 4 متری، چه راهی گریزی از كوچك ترین حادثه مثل آتش سوزی را برای ساكنانش ، باقی می گذارد چه رسد به زلزله.

**ساخت و ساز های غیر اصولی و افزایش مهاجرت
از آغاز ساخت و ساز های غیر استاندارد و غیر اصولی تهران، شاهد ازدیاد جمعیت در تهران هم در خانه های ارزان و كوچك بودیم، اگر یك زمانی اجاره در تهران سنگین بود چه رسد به خرید آن، اكنون همه افراد حتی افراد مهاجر به شهر تهران به راحتی می توانند خانه ای حداقل 40 متری را فارغ از آسیب های روحی و روانی كه برای ساكنان این خانه ها و به تبع آن برای جامعه خواهد داشت، اجاره یا خریداری كند.
با كاهش هزینه های مهاجرت به تهران چه بر سر تهران و تهرانی ها آمد؟ مهاجرت به تهران به حدی است كه شهر تهران بزرگ‌ترین مبدا و مقصد مهاجران در كل كشور ایران به شمار می آید، به گفته كارشناسان امر، در فاصله سال ‌های 85 تا 90 حدود یك میلیون نفر به تهران مهاجرت كرده‌ اند.
افزایش بی ‌رویه جمعیت در تهران با برخی بی ‌انضباطی‌ ها در مقررات تشدید شده است این در حالی است كه دولت نهم و دهم از مدعیان رسیدگی به كوچك‌ ترین روستاها بود و ادعا می‌كرد همه ایران را دیده است اما در عمل سالانه 600 هزار نفر به جمعیت تهران افزوده شد یعنی هر سال معادل یك شهر 600 هزار نفری به تهران افزوده‌ می شد.
اخیرا نیز رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درتشریح مصوبات سیصد و چهل و پنجمین جلسه غیرعلنی شورای اسلامی شهر تهران از تلاش اعضای شورا برای محدود كردن مهاجرت به پایتخت با ارائه پیشنهاد صدور كارت مجوز سكونت در شهر تهران خبر داده و گفته بود، هنوز این پیشنهاد در شورا مورد بررسی یا تصویب اعضا قرار نگرفته است كه باید دید چه میزان این طرح كارشناسی شده است تا با اجرای آن شاهد فخر فرهنگی و بار دیگر شاهد مهاجرت بی رویه به شهر تهران نباشیم.
شهر تهران به عنوان ویترین كشور و پایتخت ایران زمین با مشكلات بسیاری مواجه است از آلودگی هوا و صوتی گرفته تا مشكلات زیست محیطی، هر چند آلودگی صوتی به گفته كارشناسان محیط زیست، به مراتب خطرناك تر از آلودگی هوا است و آثار تخریبی بسیاری در افراد دارد.

**اجرای مسكن مهر و دگرگونی جمعیت شهر تهران
برخی از كارشناسان حوزه مدیریت شهری معتقد هستند كه تهران به دلیل عدم مدیریت درست شهری 12 سال زودتر از برنامه به سقف جمعیتی خود رسیده است و با ادامه این روند و با توجه به محدودیت‌ های توسعه شهری در شهر تهران با مشكلات بیشتری مواجه خواهد شد.
گفته می شود كه پیشتر در اطراف تهران 32 شهر وجود داشت اما ‌اكنون تعداد شهرهای اطراف تهران در دو استان تهران و البرز به 58 شهر رسیده است. از سوی دیگر برخی از كارشناسان حوزه شهری، معتقد هستند كه طرح مسكن مهر برای تهران بسیار نگران‌كننده است، چراكه اجرای این طرح وضعیت جمعیت تهران را دگرگون ‌كرد و میلیون ‌ها نفر بر جمعیت‌ پذیری شهر تهران افزوده شد و به دست آوردن خانه های ارزان و آرزوی رسیدن به تمام امكانات با حداقل هزینه، فكر مهاجرت را تقویت كرد.
به عنوان مثال فردی كه مهاجرت می‌كند محاسبه می‌كند در این هجرت، چه چیزی به‌دست می‌آورد و چه چیزی از دست می‌دهد.
یك روستایی یا یك شهروند از شهر دیگر، در مهاجرت زمین، خانه و روابط اجتماعی‌اش را از دست می‌دهد و اگر كارگر ساده باشد دستمزدش را از دست می دهد اما انتظار دارد در شهر درآمد بیشتری داشته باشد ، یك درآمد انتزاعی در نظر دارد و برای رسیدن به همان، مهاجرت می‌كند. درواقع نرخ اشتغال مقصد ضربدر دستمزد واقعی، درآمد انتزاعی را به‌دست می‌آورد، درنتیجه اگر فاصله دستمزد حقیقی با دریافتی انتزاعی در مقصد بیشتر باشد مهاجرت بیشتر می شود.
كارشناسان می گویند، برای حل این مشكل باید هزینه فرصت افزایش داده شود تا مهاجرت گران تمام شود، از طرفی باید در روستاها اشتغال‌زایی كرد تا روستایی متوجه شود كه در مهاجرت چیزهای مهمی را از دست می ‌دهد.
اما نكته حائز اهمیت در شهر تهران این است كه هیچ قانون مدون و سرسختگیرانه ای برای جلوگیری از مهاجرت وجود ندارد، براین اساس لازم است تا مسوولان شهری شهر تهران مقررات قانونی قوی داشته باشند تا از افزایش مهاجرت، جمعیت و ترافیك در تهران بكاهند چرا كه ازدیاد جمعیت در یك شهر، علاوه بر ایجاد مشكلات زیست محیطی، آسیب های اجتماعی را افزایش داده و كنترل و نظارت را دشوار خواهد كرد.

**تاثیر مهاجرت از ترمینال ها تا آپارتمان ها
رضا. ن یكی از شهروندان تهرانی در زمینه مهاجرت و وضعیت موجود در شهر تهران می گوید: یك نوع ناهمگونی و بی نظمی در شهر تهران دیده می شود در صورتی كه تا 10 سال گذشته چنین نبود، این وضعیت در ترمینال ها و ورودی و خروجی شهر ، بیشتر نمود دارد، یكی از دلایل سرقت، توزیع مواد مخدر و سایر آسیب های اجتماعی مثل خشونت، خفتگیری و كیف قاپی، همین مهاجرت و جمعیت بیش از اندازه است.
وی ادامه می دهد: مهاجرت به شهر تهران در تمام مناسبت های اجتماعی تاثیر منفی بر جای گذاشته است از آپارتمان نشینی بگیرید كه آفتی برای تهرانی ها شده تا فضاهای كاری و سایر مناسبت های اجتماعی، در گذشته همسایه ها همدیگر را می شناختند، اما اكنون با وجود مهاجرت و گستردگی بی رویه شهر، عدم شناخت افراد نسبت به هم در ساختمان ها، تبدیل به یك معضل بزرگ شده است، بدتر از آن زمانی است كه یك فرد با فرهنگ شهر نشینی آشنا نیست اما همین فرد در شهر تهران، آپارتمان نشین می شود و اصلا با قوانین آپارتمان نشینی آشنا نیست یا اصلا نمی خواهد تن به این قوانین بدهد براین اساس سایرین را دچار مشكل می كند.

**جلوی ساخت و سازهای بی رویه گرفته شود
وی با بیان اینكه گسترش شهرها، امر پسندیده ای است، تصریح می كند: این گسترش باید حد و اندازه داشته باشد و با ایجاد زیرساخت ها ایجاد شود در حالی كه در شهر تهران چنین زیر ساختی تعریف نشده است. در هر كوی و برزنی می بینید كه خانه های ویلایی ویران شده و به صاحبان آن ها اجازه ساخت آپارتمان های كوچك با بلند مرتبه را داده اند، باید جلوی ساخت و سازهای بی رویه گرفته شود. از طرفی دیگر دیده می شود كه مسئولان شهری به پل سازی روی آورده اند، چه دردی را دوا می كند؟ به این فكر هستند كه ترافیك برطرف شود، به قیمت آنكه بسیاری از خانه ها در طرح پل سازی شهرداری قرار گیرد و صاحبان آن ها مجبور شوند خانه هایشان را به قیمت ارزان به شهرداری واگذار شود؟ مشكل ترافیك و شلوغی در تهران با بیشتر شدن جذابیت های تهران، كم نمی شود بلكه بیشتر و بیشتر می شود و زندگی كردن را در شهرمان دشوار می كند.
این شهروند تهرانی می گوید: تنها با توسعه مترو و حمل و نقل عمومی نمی توان بر آلودگی هوا سرپوش گذاشت، بخشی از آلودگی هوا بویژه آلودگی صوتی در شهر تهران به دلیل ازدیاد جمعیت است چون به همان اندازه كه به جمعیت شهر تهران اضافه می شود به همان اندازه خودرو وارد شهر می شود، به همان اندازه ساخت و سازهای غیر اصولی افزایش می یابد.
وی ادامه می دهد: از رئیس جمهور آینده می خواهیم تا به وضعیت تهران رسیدگی كند و با توزیع عادلانه امكانات و خدمات به استان ها از ورود جمعیت بی رویه به تهران جلوگیری كنند چرا كه بسیاری از بومی های تهرانی از زندگی در این شهر رضایت ندارند و بسیاری برای فرار از وضعیت فعلی به شهرهای دیگر مهاجرت می كنند، یعنی مهاجرت معكوس در شهر تهران در حال وقوع است.
**مسئولان شهری تهران از بومی ها انتخاب شوند
ژاله. ك از دیگر شهروندان تهرانی به معضلات دیگر مهاجرت به شهر تهران اشاره كرده و می گوید: مهاجرت و نا همگونی را در سایر بخش ها خدماتی شهر تهران می توان، دید از دیگر معضلات، ارائه خدمات به شهروندان است كه نمی تواند به صورت كامل صورت گیرد، چرا كه زیاد بودن جمعیت در مراكزدرمانی، آموزشی ، بانك ها، و غیره، ارائه خدمات را با مشكل مواجه كرده یا با كیفیت انجام نمی شود، چرا كه هر چه تعداد افراد كمتری برای دریافت خدمات مراجعه كنند، كاركنان، حوصله و وقت بیشتری برای ارائه خدمات خواهند داشت.
وی اضافه می كند: كم آبی ، مصرف بی رویه آب و برق در شهر تهران كه شاید در آینده ای نه چندان دور ما را با بحران روبه رو كند از دیگر معضلات مهاجرت به تهران است. وضعیت تاكسیرانی هم كه خود دیدنی است، همه مسافركش شخصی شده اند و هیچ ساماندهی انجام نمی شود، ازدحام خودروها در خیابان و صدای بوق آن ها و موتورسیكلت ها نیز كه مزید بر علت شده است.
وی می گوید: پاركینگ های درست و حسابی كه در شهر تهران به اندازه جمعیت موجود، وجود ندارد و از اینكه آخر هفته با خانواده بیرون برویم، پشیمان می شویم و جایی هم برای پارك كردن، پیدا نمی كنیم، از سوی دیگر فلان مسئول شهری می گوید از مترو یا اتوبوس استفاده كنید، از آن ها می پرسم،آیا خودشان برای بردن خانواده به بیرون از مترو یا اتوبوس استفاده می كنند؟ آیا من برای رفت و آمد در شهری كه زادگاهم است و خودرویی خریده ام كه برای رفاه حال خود و خانواده ام باشد، برای رفتن سفر درون شهری آخر هفته هم باید از مترو استفاده كنم؟ در حالی كه در طول هفته در تمام خیابان های تهران طرح است و از وسائل نقلیه عمومی استفاده می كنم.
این شهروند تهرانی ادامه می دهد: این درحالی است كه بومی ها از مسئولان شهری خود انتظارات بسیاری دارند اما هرگز این مدیران شهری با بومی ها هیچ گونه جلساتی نداشته و در جریان خواسته های آن ها قرار نگرفته اند و تنها به اقدامات روبنایی روی آورده اند نه اقدامات زیربنایی كه تا سال های سال، مفید خواهد بود، ساختن پل، دادن مجوزهای ساخت و ساز در كوچه های تنگ و باریك، نه تنها مشكلات ما را حل نخواهد كرد بلكه به مشكلات ما و همچنین مهاجرت بی رویه به شهر تهران دامن خواهد زد.
به گفته وی مسئولان شهری هر شهری باید از بومی ها انتخاب شوند چرا كه بومی ها نسبت به مشكلات محلی خود اشراف بیشتری دارند، چرا باید شهردار یك منطقه از جای دیگری آمده باشد در حالی كه اصلا قدمت منطقه، مشكلات و زیرساخت های لازم برای منطقه را نمی شناسد، چنین فردی چگونه می تواند ، مشكلات را حل كند.
این شهروند تهرانی می گوید: با بكارگیری افراد ناكارآمد در مدیریت شهری تهران، دیگر چیزی از هویت مناطق، بویژه مناطق قدیمی تهران باقیمانده نمانده است چون این افراد نه تنها شایسته نیستند، بلكه متعلق به محلات و مناطقی كه اكنون در آن خدمت می كنند نیز نبوده تا دلسوزی كنند. اكنون كه یكی از این مدیران شهری كاندید ریاست جمهوری شده باید، از او پرسید برای شهر تهران و بومی هایش چه كار سازنده ای انجام داده ای كه می خواهی كشور را آباد كنید؟
وی می گوید: بگذارید ساده بگویم، نمی دانند كه فلان چنار قدیمی در فلان محله و كوچه چه میزان برای اهالی محل، مهم و خاطره انگیز است و وجود چنین درختی تا چه میزان در تنفس سالم تاثیرگذار است، به همین دلیل به راحتی دستور قطع درخت را برای ساخت فلان مجتمع یا ساختمان صادر می كنند در حالی كه همین افراد نسبت به زادگاه خودشان دلشان نمی سوزد، باید مسئولان شهری از بومی ها انتخاب شوند، چراكه ما نیز زادگاهمان را دوست داریم.
وی اضافه می كند: فرزندان ما در چنین شهری نیز دچار آسیب می شوند، چرا كه شلوغی تهران ، در تمام مناسبت ها اثر منفی داشته و در نهایت تاثیرات منفی آن گریبان فرزندان ما را دیر یا زود می گیرد چرا كه شاهد دیدن، آسیب های ناشی از این مهاجرت اعم از اعتیاد و خشونت هستند.

**زیرساخت ها در تهران برای مهاجرت فراهم نیست
دكتر رسول صادقی عضو هیات علمی گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: كلانشهر تهران با وجود پایتخت بودن در چند دهه گذشته به مركز تجاری، صنعتی، خدماتی و آموزشی در كشور تبدیل شده است و این تمركزگرایی در تهران سبب شده تا موج های مهاجرتی و جابه جایی در سراسر كشور به تهران ختم شده و به عنوان مقصد در نطر گرفته شود.
وی اضافه كرد: اكثر افراد به تهران مهاجرت كرده و تهران به قطب جمعیتی كشور تبدیل شده است، براین اساس تهران از مهاجران و بافت جمعیتی غیر بومی و حجم بالای جمعیت شناور برخوردار است به گونه ای كه در طول روز این جمعیت شناور وارد تهران و پایان روز از تهران خارج می شوند.
صادقی اضافه كرد: این وضعیت مدیریت، مدیریت شهر تهران را تحت تاثیر قرار می دهد در حالی كه زیرساخت ها برای ورود این جمعیت آماده نیست و از قبل هم آماده نبوده است و اینگونه است كه اكنون با چالش های جمعیتی شهر تهران از جمله آلودگی هوا، ترافیك و مسائل زیست محیطی در پایتخت مواجه هستیم.

** بیش از یك سوم جمعیت شهر تهران غیربومی هستند
عضو هیات علمی گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران گفت: موج مهاجرتی به تهران در چند دهه اخیر به هشت میلیون و 500 هزار نفر در طول شب رسیده است این در حالی است كه بیش از یك سوم این جمعیت بومی محسوب نمی شود به گونه ای كه 36درصد از این جمعیت محل تولد آن ها خارج از تهران است.
صادقی اضافه كرد: در طول سال های اخیر جریان مهاجرتی ادامه داشته است به طور متوسط سالانه 100 هزار نفر به تهران مهاجرت كرده و ساكن می شوند آن هم در مناطق 5 و 4 بیشتر ساكن می شوند.
وی ادامه داد: در سطح كشور حدود 40 درصد مهاجرت بین استانی است اما در تهران این رقم 70 درصد است كه نشاندهنده این مساله است كه بیشترین مهاجرانی كه در یك یا دو دهه اخیر وارد تهران شده اند از استان های آذربایجان شرقی، همدان، كرمانشاه و لرستان آن هم به دلیل بیكاری در آن مناطق، وارد تهران شده اند.

**مسكن مهر در مهاجرت تاثیر داشته است
عضو هیات علمی گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران گفت: در یك یا دو دهه اخیر در تهران شاهد جمعیت های شناور هستیم،جمعیت هایی كه محل سكونت آن ها خارج از تهران، است چرا كه شهرها و شهرك های پیرامون تهران گسترش یافته كه البته مسكن مهر دراین زمینه و بالا رفتن حجم جمعیت شناور تاثیر گذار بوده است.
صادقی اضافه كرد: موضوع مورد بحث در این شهرك های اقماری و مهاجرت افراد، بحث اسكان است نه كار و اشتغال و این مساله سبب شده تا تعداد زیادی از افراد به تهران آمده و روزانه رفت و آمد داشته باشند و پایان روز به محل سكونت خود در شهرك های اقماری باز گردند.
وی اضافه كرد:از آن جایی كه در تهران هزینه ها بالا است بویژه هزینه مسكن، این افراد مهاجر نمی توانند در شهر تهران اسكان یابند اما در اطراف شهر تهران آن هم شهرهای اقماری كه به خوابگاهی معروفند، اسكان می یابند، ترافیك شهری و بین شهری در شهر تهران ناشی از این پدیده شناور است.
صادقی با بیان اینكه ساختار جمعیتی كشور جوان است و حجم قابل توجهی از جمعیت در استان های كشور در سن فعالیت هستند، گفت: میزان بالای بیكاری و كمبود فرصت های شغلی، جریان مهاجرتی را متوقف نكرده و ادامه دار است آن هم مهاجرت نه به سمت شهرتهران بلكه اطراف تهران، چرا كه افراد با هزینه پایین در اطراف تهران اسكان یافته اند كه در این زمینه همان طور كه گفته شد، مسكن مهر بی تاثیر نبوده است.

**نرخ رشد جمعیت در كشور 1.2 و در تهران 1.7 است
عضو هیات علمی گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران گفت: در سرشماری اخیر دیده می شود سهم جمعیت شهر تهران از كل كشور افزایش یافته و نرخ رشد جمعیت در كل كشور 1.2(یك ممیز دو ) و در تهران 1.7 درصد (یك ممیز هفت) است، تراكم جمعیت در هر كیلومتر مربع در كل كشور 49 نفر است اما در استان تهران نزدیك به 970 نفر در هر كیلومتر است.
صادقی با انتقاد نسبت به ساخت و سازهای اطراف تهران و ایجاد مسكن مهر، گفت: یك نوع بی برنامگی و تراكم در تهران بویژه در منطقه 22 و ساخت برج های كلان و سر به فلك كشیده در ورودی تهران كه هوای تهران از آن تغذیه می شود، ساخته شده است به همین دلیل این ظرفیت در اطراف تهران برای اسكان مهاجران ایجاد شده است كه همین موضوع در ترافیك و آلودگی هوا تاثیر دارد كه همه این موارد با ساخت و سازهای بی حساب و كتاب در منطقه 22 اتفاق افتاده است.
وی اضافه كرد: سیستم رانتی در این منطقه حاكم است و مسئولان شهری تهران تنها به سودآوری نگاه می كنند به جای اینكه به این فكر كنند كه شهر تهران چه آینده ای خواهد داشت، این در حالی است كه ورودی هوای تهران در منطقه 22است و اگر این روند ادامه یابد، بحث ترافیكی و مسائل آلودگی هوا وخیم تر می شود.
این عضو هیات علمی گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران ادامه داد: جریان مهاجرتی با آن ساختار جمعیتی كشور كه جوان است و با وجود تمركز زدایی امكانات و فرصت های شغلی به تهران ادامه می یابد و ممكن است این حجم جمیعتی در شهر تهران كمتر شود اما اطراف تهران بیشتر خواهد شد.

** آپارتمان های كوچك و افزایش مهاجرت
عضو هیات علمی گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران در مورد تاثیر و ارتباط ساخت و سازهای بی رویه بویژه دادن مجوز ساخت آپارتمان های كوچك در تهران گفت: در این زمینه مساله سودآوری مطرح است چرا كه جمعیت مهاجر و جوان شهر تهران قدرت خرید آپارتمان های 40 یا 50 متری را دارند در كنار آن، آپارتمان نشینی و خانه های كوچك مشكلاتی ایجاد می كند كه این مشكلات خود را در آسیب های اجتماعی شهر تهران نشان می دهد و در این آسیب ها اثرگذار است به گونه ای كه از نظر روحی و روانی ، زندگی در آپارتمان با مشكل مواجه می شود و در ایجاد تنش در زوج ها اثرگذار است.
صادقی اضافه كرد: آپارتمان نشینی آن هم در واحد های بسیار كوچك، پیامدهای منفی دارد بنابراین از طرفی می آییم زمینه را برای مهاجرت های بیشتر ایجاد می كنیم تا برای رسیدن به سودآوری، آپارتمان ها به فروش برسند این در حالی است كه این روند سبب از بین رفتن هویت محلی و شهری در شهر تهران می شود.
وی در مورد افزایش هزینه های مهاجرت نیز گفت: هزینه های مهاجرت در شهر تهران بالا است براین اساس اغلب مهاجران به همین دلیل در شهرهای اطراف تهران سكونت می كنند و بار مهاجرت در اطراف تهران جمع می شود.

**جمعیت شهر تهران تا سال 1420 به 12 میلیون نفر می رسد
محمود مشفق عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در مورد عوامل موثر در مهاجرت و افزایش جمعیت تهران و شهرتهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: تهران از مهم ترین كلان شهرهای ایران است و براساس سرشماری سال 95 سهم جمعیت استان تهران از كل كشور حدود 6/16 درصد است و در سرشماری سال 85 ، سهم جمعیت استان البرز كه جز تهران بود و اكنون جدا شده است 4/3 درصد از كل جمعیت تهران را دارا بوده است كه روی هم رفته جمعیت تهران و البرز 20 درصد از جمعیت كل ایران را تشكیل می دهد، یعنی یك پنجم جمعیت ایران در استان البرز و تهران هستند و این نشاندهنده تمركز بالای جمعیتی در مركز ایران است.
وی ادامه داد: سهم استان تهران از كل مهاجران در سال 85، حدود 7/17 درصد بوده و این سهم در سال 95، افزایش یافته و به 22 دهم درصد رسیده است.
مشفق اضافه كرد: شهر تهران از نظر جمعیت رشد بالایی دارد به گونه ای كه در سال 1390 حدود 8 میلیون و 150 هزار نفر در شهر تهران زندگی می كردند كه برآورد و پیش بینی جمعیتی نشان می دهد جمعیت شهر تهران در سال 95، حدود 8 میلیون و 700 هزار نفر است و تا سال 1420 با این روند به12 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

**محدودیت فضای كالبدی در شهر تهران/ برج سازی و مكانیزم جذب مهاجر
این عضو عیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مساله مهم در شهر تهران این است كه با محدودیت فضای كالبدی مواجه هستیم به گونه ای كه به تدریج كالبدی فضاهای افقی شهر پر شده و شهر در حال رشد عمودی است یعنی بلند مرتبه سازی و برج سازی. بر این اساس هدف از برج سازی ها، بلند مرتبه سازی ها، مترو، مونوریل و سایر خدمات شهری كاهش مسائل و مشكلات شهری است اما اكنون به عنوان مكانیزه های جذب و جذابیت بالا برای ساكنان سایر شهر و روستاها قلمداد می شود و سبب دامن زدن مهاجرت های روستایی و شهری می شود.
مشفق اضافه كرد: تهران و كلانشهر تهران از كل اقتصاد ملی كشور اثر می پذیرد، برنامه های اقتصادی به گونه ای است كه معطوف به شهر های بزرگ،شهرگرا،تمركز گرا و صنعت گرا بوده است مثل شهرهای صنعتی تهران، اصفهان و سایر شهرهای بزرگ به همین دلیل این شهرها، رشد جمعیتی بالایی داشتند و بالعكس مناطق روستایی و بویژه كوچك همواره رشد منفی داشته و مهاجر فرصت بوده اند.
به گفته وی، مساله تهران خارج از خود تهران مورد بررسی است، چرا كه كنترل مهاجرت ها مربوط به خارج از تهران و مرتبط به كاهش دافعه های جمعیتی نقاط روستایی و افزایش جاذبه های شهرستان ها و نقاط شهری خارج از تهران است هرچه موازنه را در سطح ملی ایجاد كنیم روند مهاجرت فرستی به تهران كاهش می یابد.
مشفق اضافه كرد: رشد جمعیتی بالای شهر تهران ناشی از رشد طبیعی شهر است و در عین حال از شهرهایی محسوب می شود كه كمترین زاد و ولد در سطح استان را دارد به همین دلیل رشد جمعیتی شهر تهران ناشی از مهاجرت از اطراف تهران و از سایر شهرستان ها و استان ها است بنابراین باید كاری كنیم تا جاذبه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی سایر نقاط كشور بویژه شغل و درآمد كه دو فاكتور مهم است، افزایش یابد.

**كاهش هزینه های مهاجرت بویژه مسكن ، مساوی است با افزایش جمعیت پایتخت
این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: از عواملی كه در زمینه مهاجرت به تهران تاثیر دارد هزینه های مهاجرت است به گونه ای كه هرچه هزینه های مهاجرت كاهش یابد، میل به مهاجرت یبشتر می شود، هزینه های مهاجرت حمل و نقل، سكونت و شغل است و از این فاكتورها، سكونت حائز اهمیت است وقتی هزینه های سكونت را كاهش می دهیم، مهاجران بیشتری وارد شهر تهران می شوند، به این ترتیب با یك تراكم جمعیت بالا در شهر تهران مواجه می شویم و این سیاست دامن می زند به مهاجرت به تهران در حالی كه باید علاوه بر افزایش هزینه های مهاجرت در شهر تهران، سرمایه گذاری در شهرستان ها نیز انجام شود.
وی گفت: به عنوان مثال كره جنوبی برای جلوگیری از مهاجرت به پایتخت و كلانشهرها، 15 مركز یا شهر در كشور كه مهاجر فرست است را تجهیز كرده وامكانات پایتخت را به این شهرها سراریز كرده كه سبب جذب جمعیت به این مراكز شده است به گونه ای كه افراد از فلان نقطه روستایی در همان شهر منطقه ای خود جذب شوند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به آمایش شغلی اشاره كرد و افزود: در آمایش شغلی باید مشاغل به گونه ای توزیع شود كه همه نقاط كور از توزیع مناسب شغلی برخوردار شوند به عنوان مثال پزشكان متخصص، مشاغل حرفه ای و اساتید دانشگاه ها تنها در تهران متمركز هستند، باید توزیع شغلی و آمایش سرزمینی از نظر شغلی داشته باشیم.

**كاهش میزان رضایت از زندگی در شهر تهران
مشفق با اشاره به آمایش صنعتی، گفت: آمایش صنعتی یعنی صنایع را با توجه به مزیت های برتر منطقه ای توزیع كرده و خوشه های صنعت و كارآفرین را در مناطق مختلف كشور پخش كنیم، تهران و كلانشهرهای ایران متاثر از اقتصاد ملی است بنابراین باید در سطح ملی شروع كنیم از طرفی از شهر تهران نیز غافل نشویم چرا كه رشد بی رویه جمعیت در شهر تهران علاوه بر اینكه آلودگی هوا، مسائل زیست محیطی، گذشتن از آستانه تحمل و آلودگی صوتی را به دنبال دارد، بحث آسیب های اجتماعی، افزایش تنش های اجتماعی، سرقت، میزان پرخاشگری، بیماریهای روحی و روانی و بیماریهای ناشی از آلودگی هوا و آب را در پی دارد و میزان رضایت از زندگی كاهش می یابد.

**برج سازی در شهر تهران متوقف شود
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید به سمت توزیع بهینه جمعیت برویم، تراكم مطلوب را شناسایی كرده و افقی برای كلانشهر تهران تعریف كنیم یعنی اینكه بعد از 20 یا 30 سال دیگر، وضعیت شهر تهران در چه شرایطی باید ثابت شود، الگوی مطلوب و منطقه بندی چگونه باید باشد؟ آیا باید تراكم بدهیم و برج سازی كنیم؟ در حالی كه باید برج سازی در شهر تهران متوقف شود، باید بدانیم كه سیستم شهری به كدام سمت و سو هدایت شود.
مشفق افزود: باید استراتژی كلان و بلند مدت در زمینه اسكان و توزیع جمعیت داشته باشیم و تكلیف ما روشن شود، براین اساس باید مدیریت سرزمین صورت گیرد.
وی تاكید كرد: باید فرصت بهتر برای دستیابی به استاندارد های زندگی ایجاد شود تا افراد اگر در كردستان یا لرستان زندگی می كنند، احساس كمبود، نابرابری و تبعیض نكنند و تصور كند كه از همه چیز محروم است و اگر در تهران زندگی می كرد به خانه و آرامش دست می یابد.
شهر تهران بیش از هر چیزی برای حل مشكلاتش كه ریشه در مهاجرت و افزایش جمعیت دارد، به مدیریت درست شهری نیاز دارد، مدیریتی دلسوز و كارآمد كه بی توجه به مسائل سودآوری به فكر بومی هایی باشد كه در شهر و دیار خود زیست كرده و خاطره دارند و خواهان حفظ خاطره های خود از كوچه ومحله های قدیمی هستند كه با ساخت و سازهای بی رویه در حال نابودی است، نابودی محله ها به معنای نابودی فرهنگ شهر تهران است كه به تبع خود آلودگی هوا، صوتی و آسیب های اجتماعی را به همراه خواهد داشت.
شهروندان تهرانی خواهان توقف برج سازی و بلند مرتبه سازیهای بی رویه در شهرشان هستند تا جلوی مهاجرت گرفته شود و بار دیگر بتوانند نفس بكشند.
كمتر از 10 روز به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است براین اساس شهروندان تهرانی خواهان رسیدگی رئیس جمهوری آینده به وضعیت فعلی شهر تهران، بررسی علل مهاجرت و جلوگیری از مهاجرت بی رویه و ساماندهی جمعیت فعلی هستند تا از این طریق از مهاجرت كارمندان، كارگران و سایر اقشار به پایتخت جلوگیری شود.
اجتمام9105**1560
گزارشگر: آرزو نیكنام **انتشار: حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej