۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶،‏ ۱۲:۳۶
کد خبر: 82510596
۰ نفر
رتبه 23 ایران در كارآفرینی نوپا

تهران - ایرنا - فعالیت‌های كارآفرینانه نوظهور و جدید در بین جمعیت 18 تا 64 سال است كه ایران در بین 60 كشور دنیا حائز رتبه 23 در فعالیت های كارآفرینی نوپا و نوظهور است.

به گزارش ایرنا، شاخص‌ كارآفرینان نوپا بر اساس مدل دیده‌بان جهانی كارآفرینی، شامل فعالیت‌های كارآفرینانه نوظهور و جدید در بین جمعیت 18 تا 64 سال است كه براساس این شاخص ایران حائز رتبه 23 با 13 درصد بوده این در حالی است كه بهترین رتبه مربوط به كشور سنگال با 38.5 درصد و بدترین رتبه متعلق به مالزی با 3 درصد است.
براساس گزارش دیده بان جهانی كارآفرینی، ایران رتبه 47 را در بین 60 كشور دنیا از جهت شاخص كارآفرینی به عنوان گزینه شغلی مناسب به خود اختصاص داده است.
دیده بان جهانی كارآفرینی یك كنسرسیوم دانشگاهی مركب از گروه‌های علمی – پژوهشی با هدف ارزیابی و ارائه داده‌های پژوهشی معتبر در سطح بین‌المللی درخصوص فعالیت‌های كارآفرینانه ‌است .
علاوه بر نگرش جامعه به مقوله كارآفرینی، ادراكات فردی تحت عنوان شاخص درك فرصت كارآفرینی نیز بر ایجاد كسب و كار جدید در جامعه موثر است. این شاخص در سنگال كه بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده 70 درصد است و در ایران 40 درصد است.
شاخص دیگر در كارآفرینی درك و قابلیت كارآفرینی است كه در این شاخص مهارت فردی و اعتماد به نفس در راه اندازی كسب و كار جدید موثر هستند. براساس آمار منتشر شده از سوی دیده بان جهانی كارآفرینی این شاخص در كشورهای آسیایی از سال 2013 تا 2015 در كشورها پایدار بوده است اما در اروپا، آمریكای لاتین و ایران افزایش سال به سال را نشان می دهد.
آمار و ارقام نشان می دهد كشورهایی كه توسعه اقتصادی آن ها در مرحله منبع محوری (فروش نفت و منابع) قرار دارد،
قابلیت های لازم برای راه اندازی كسب و كار را دارند و در نتیجه میزان تمایل به كارآفرینی نیز در این كشورها بالاست.
مسائلی همچون سیستم قوانین پیچیده دیوان سالاری مشكلاتی برای راه اندازی كسب و كار جدید و خروج از آن ایجاد كرده و تمایل افراد را برای كارآفرینی كم می كند. اگرچه شرایط بسیاری باعث موفقیت كسب و كارها می شود، همواره عواملی برای شكست نیز وجود دارد كه كارآفرین باید این ریسك را بپذیرد.
كارآفرینان به دلایل مختلف همچون خروج از قبل برنامه ریزی شده از كسب و كار، عدم پشتیبانی مالی، رویدادهای غیرمنتظره، بازنشستگی، تشخیص فرصت كسب و كاری بهتر، فرصت فروش، عدم سوددهی كسب و كار و دلایل شخصی به فعالیت كسب و كار خود پایان می دهند.
در ایران نیز عدم سوددهی و دلایل شخصی اولین و دومین دلیل خروج از كسب و كار است. مشكل مالی و وجود فرصتی مناسب، حادثه، ورشكستگی و فرصت فروش در رده بندی بعدی دلایل خروج از كسب و كار قرار دارند.

** در سه سال گذشته تنها هفت درصد كارآفرینان به مرحله ثبات رسیدند
از میان كارآفرینان نوپای ایرانی كه در 3 سال گذشته وارد دنیای كارآفرینی شدند 7 درصد به مرحله ثبات رسیدند؛ همچنین 4 درصد در این سال از كسب و كار خود خارج شدند.
در مالزی و كشورهای اروپایی نرخ كمتری از خروج از كسب و كار ثبت شده است.
بر اساس شاخص‌های بین المللی، تمایل به كارآفرینی عموما متاثر از سه عامل كارآفرینی اجباری، فرصت‌گرا و فرصت‌گرای بهبود محور هستند؛ در «كارآفرینی اجباری» فرد به دلیل اینكه گزینه بهتری برای اشتغال ندارد، نسبت به راه‌اندازی كسب و كار مدنظر اقدام می‌كند.
در این میان بررسی امتیاز ایران در ارتباط با سهم انگیزه های كارآفرینی نوپا، در مقایسه با كشورهای منتخب نشان‌ می‌دهد، شاخص «كارآفرینی نوپای اجباری» ایران دارای امتیاز حدود 29 بوده كه در این شاخص مصر با امتیاز 42 بالاترین رتبه و رژیم اشتغالگر قدس با امتیاز 12 پایین ترین رتبه را در این شاخص به خود اختصاص دادند.
در حالی كه زنان نیمی از جمعیت جهان را تشكیل می دهند اما به دلیل فراهم ‌نبودن زمینه های لازم تاكنون از پتانسیل‌ها برای كارآفرینی بهره نبرده‌اند بنابراین درصد كارآفرینان زن در جهان كمتر از مردان است اما زمانی كه زنان فعالیت‌های كارآفرینانه انجام می‌دهند احتمال بیشتری دارد كه این كار را از روی اجبار انجام داده باشند. همچنین كارآفرینی مردان در ایران (17.5 درصد) دو برابر كارآفرینی زنان (8.5 درصد) است.
به طور كلی الگوی سنی افراد كارآفرین در میان 25 تا 34 و 35 تا 44 سال است. در واقع این افراد، كسانی هستند كه در ابتدا یا میانه دوره شغلی خود به كارآفرینی روی می آورند. در این بازه سنی افراد جوان به خصوص كسانی كه تجربه‌ای اندوخته‌اند و دارای شبكه‌ای از افراد و منابع هستند، به كارآفرینی روی می‌آورند.
در ایران نیز بیشترین گروه‌های سنی مشاركت كننده در فعالیت‌های كارآفرینی نوپا 25 تا 34 سال و 35 و 44 سال هستند. در عین حال گروه سنی 44 تا 54 سال و 55 تا 64 سال كمترین میزان مشاركت را در فعالیت‌های كارآفرینانه نوپا دارند.
در سال 2015 از میان افرادی كه در سه سال گذشته قصد كارآفرینی داشتند 17 درصد وارد مرحله كارآفرینی نوپا شدند. از سوی دیگر از میان كارآفرینان نوپای ایرانی كه در 3 سال گذشته وارد دنیای كارآفرینی شدند 7 درصد به مرحله ثبات رسیدند؛ همچنین 4 درصد در این سال از كسب و كار خود خارج شدند.

** كلام آخر
امروزه كارآفرینی و اشتغالزایی یكی از مهمترین مشكلاتی به شمار می‌رود كه اكثر كشورهای جهان حتی كشورهای توسعه یافته از تبعات آن رنج می‌برند.
باید تلاش كنیم با سنجش دقیق كارآفرینی در كشور، بررسی موقعیت آن در سطح بین المللی، تخمین مناسب و متناسب با واقعیت از شرایط كارآفرینی در كشور كاستی های كارآفرینی شناسایی شوند تا با سیاست ها و راهكارهایی عملی در جهت نیل به اقتصاد مقاومتی دست یابیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام *‌9132**1579* خبرنگار: فرزانه سلامت بخش * انتشار:مرضیه فاتحی