۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱
کد خبر 82503493
۰ نفر
مهرآباد نخستين فرودگاه پر تردد كشور درسال 95 بود

تهران - ايرنا - مهرآباد با 134 هزار نشست و برخاست هواپيما ، نخستين فرودگاه پر تردد كشور ، در سال 1395 بود، فرودگاههاي مشهد و امام خميني پس از مهر آباد دوم و سوم شدند .

به گزارش ايرنا از شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران، طبق آمار منتشر شده از سوي گروه آمار هوانوردي و فرودگاهي اداره ‌كل مخابرات و فناوري اطلاعات هوانوردي اين شركت، مقايسه عملكرد فرودگاه‎ها نشان مي‎دهد كه سه فرودگاه مهرآباد ، مشهد و امام خميني (ره) در سال 95 به ترتيب اولين ، دومين و سومين فرودگاه پر تردد كشور بودند.
پس از فرودگاه مهرآباد ،فرودگاه مشهد با بيش از 70 هزار نشست و برخاست هواپيما و فرودگاه امام خميني(ره) با بيش از 54 هزار رتبه‎هاي دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
فرودگاه مهرآباد در سال 1394 نيز با 114 هزار فروند نشست و برخاست در رتبه اول قرار داشت ، فرودگاه مشهد با بيش از 60 هزار فروند و فرودگاه امام خميني (ره) با بيش از 50 هزار فروند در رتبه‎هاي بعدي قرار داشتند.
بنابراين در سال 95 نسبت به سال 94، فرودگاه‎هاي مهرآباد و مشهد در نشست و برخاست هواپيما 17 درصد و فرودگاه امام خميني (ره) 7 درصد رشد داشته‎اند.
در اعزام و پذيرش مسافر نيز مهرآباد در سال 95 با حدود 16.7 ميليون مسافر در جايگاه نخست قرار گرفت و پس از آن فرودگاه مشهد با بيش از 10 ميليون مسافر و فرودگاه امام خميني(ره) با نزديك به 8 ميليون مسافر در جايگاه بعدي قرار گرفتند.
اين رتبه‎ها در سال 94 نيز به همين شكل بود با اين تفاوت كه مهرآباد نزديك به 14 ميليون مسافر، فرودگاه مشهد بيش از 8.6 ميليون مسافر و فرودگاه امام خميني(ره) بيش از 7.2 ميليون مسافر داشته‎اند.
به اين ترتيب در سال 95 نسبت به سال 94، در اعزام و پذيرش مسافر، فرودگاه مهرآباد 20 درصد، فرودگاه مشهد باز هم 17 درصد و فرودگاه امام خميني(ره) 1 درصد رشد داشته‎اند.
اما در شاخص ارسال و پذيرش بار و پست فرودگاه امام خميني(ره) در سال 95 با انتقال بيش از 149 ميليون كيلوگرم بار و مرسوله پستي در رتبه نخست قرار گرفت و پس از آن مهرآباد با انتقال نزديك به 114 ميليون كيلوگرم و فرودگاه مشهد نيز با بيش از 88 ميليون كيلوگرم در رده‎هاي دوم و سوم قرار گرفتند.
در همين شاخص در سال 94 نيز فرودگاه امام خميني (ره) بيش از 136 ميليون و 468 كيلوگرم، فرودگاه مهرآباد نزديك به 97 ميليون كيلوگرم و فرودگاه مشهد با بيش از 80 ميليون كيلوگرم در رتبه‎هاي بعدي حمل بار و مرسوله پستي قرار داشتند.
اين آمار نشان‎ دهنده رشد 17 درصدي فرودگاه مهرآباد در ارسال و پذيرش بار و پست، در سال 95 نسبت به سال 94 است كه در اين شاخص فرودگاه مشهد رشدي 10 درصدي و فرودگاه امام خميني (ره) رشدي 9 درصدي را تجربه كرده است.
به گزارش ايرنا با وجود 54 فرودگاه در كشور، پيش از اين «عباس آخوندي» وزير راه و شهرسازي اعلام كرده بود: وقتي كه ميانگين عمر هواپيماهاي ما به 23 و يا 24 سال افزايش يافته و 80 درصد نشست و برخاست هواپيماها در 9 فرودگاه انجام و مابقي كم استفاده مانده، يعني تعادل در بخش حمل و نقل هوايي ايران وجود ندارد.
وي تردد بيش از 137 هزار كاميون بالاي 35 سال در جاده هاي كشور را دليلي ديگر بر نبود تعادل در بخش حمل و نقل ايران عنوان كرد و گفت: مشكل ما در اين بخش جدي است.
آخوندي افزود: در دولت يازدهم كار ما اين بوده تعادل را در بخش هاي مختلف حمل و نقل ايران برقرار كنيم تا در حوزه ايجاد زيرساخت ها و نوسازي ناوگان حمل و نقل اقدام هاي موثري در راستاي تعادل بنيادين در اين بخش صورت گيرد.
وزير راه و شهرسازي يادآورشد: ما بحث توسعه حمل ونقل ريلي را در دستور كار قرار داديم تا بلكه با تغيير الگوي رفتاري مردم شاهد استفاده بيشتر مردم ايران از حمل و نقل ريلي باشيم.
آخوندي گفت: اما برخي از تصميم گيري ها در گذشته كار ما را سخت كرده، مثلا ساخت ايستگاه قطار همدان در 15 كيلومتري اين شهر با مفهوم ايجاد شهرهاي ريل پايه مشكلات ما را بيشتر كرده در حالي كه بايد ايستگاه قطار شهر در مركز شهر باشد تا حمل ونقل درب تا درب براي مردم عملي شود.
وي با بيان اين كه تغيير ساختارهاي حمل و نقل در ايران مساله بسيار مهمي است، گفت: در حالي كه چندين هزار ميليارد ريال براي خط آهن اصفهان - شيراز هزينه شده قرار گرفتن ايستگاه راه آهن شيراز در 17 كيلومتري اين شهر همه تلاش انجام شده را در اين زمينه بي فايده كرده است زيرا مسافر براي رفتن از ايستگاه به شهر بايد هزينه و وقت زيادي را تلف كند.
وزير راه و شهرسازي گفت: توسعه قطارهاي حومه اي در اطراف كلانشهرها براي ما اهميت زيادي دارد و در اين دولت تلاش كرديم قطارهاي حومه اي در اطراف كلانشهرها از جمله تهران توسعه يابد.
آخوندي افزود: به طور ميانگين روزانه بيش از يك ميليون و 300 هزار سفر به تهران انجام مي شود، در حالي كه اين سفرها و ترددها مصرف سوخت را در كشور افزايش مي دهد و با افزايش حوادث رانندگي شاهد آلودگي هاي محيط زيست و هوا در كلانشهرها هستيم.
وي با بيان اين كه راه حل برون رفت از اين مساله توسعه حمل و نقل حومه اي است، گفت: در برنامه ششم توسعه حمل ونقل حومه اي مورد توجه جدي قرار گرفته تا بتوانيم با توسعه حمل ونقل ريلي الگوهاي رفتاري حمل ونقل مردم نيز عوض شود.
وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: ايجاد شهرهاي ريل پايه، توسعه قطارهاي حومه اي و راه اندازي قطارهاي سريع السير به برگشت تعادل بنيادين در بخش هاي مختلف حمل و نقل كمك مي كند تا بتوانيم با استفاده از قطارهاي سريع السير، زمان سفر در مسافت هاي طولاني از جمله بين تهران - اصفهان را به كمترين ميزان كاهش دهيم.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108*1579* خبرنگار: ايرج منصوري * انتشار : مرضيه فاتحي