۱۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۰۶
کد خبر: 82482847
T T
۰ نفر
فارس درصدرجدول ازنظر شمارمسافران نوروزي و كيفيت ميزباني

شيراز- ايرنا- استان فارس هر ساله در ايام مختلف سال به ويژه نوروز ميزبان گردشگران و مسافران داخلي و خارجي بسياري است كه ميزباني اين گردشگران اهميت و ويژگي خاص دارد و آمارها نشانگر كسب رتبه نخست و برتر از نظر شمار مسافر و كيفيت ميزباني است.

به گزارش ايرنا و بر اساس اعلام معاونت ميراث‌ فرهنگي كشور، استان فارس رتبه نخست بازديد كنندگان نوروزي كشور از آثار تاريخي را در تعطيلات نوروزي سال 96 به خود اختصاص داد.
محمدحسن طالبيان معاون ميراث ‌فرهنگي كشور با ارائه گزارش ستاد مركزي هماهنگي خدمات سفر با اشاره به آمار بازديدكنندگان از 21 پايگاه جهاني در كشور گفت:از ابتداي نوروزتا پايان 12 فروردين 96، آمار بازديد كنندگان از مجموعه‌هاي جهاني درمجموع به 2ميليون و 524 هزار نفر بوده است كه بيشترين آمار بازديدكنندگان مربوط به مجموعه جهاني پارسه و پاسارگاد شامل مجموعه هاي تخت جمشيد، پاسارگاد، نقش رستم و نقش رجب با 404 هزار و 623 است.
براساس آمار ارائه‌ شده استان فارس با يك‌ ميليون و 568 هزار و 498 نفر بيشترين آمار بازديدكننده را به خود اختصاص داده است.
استان فارس به دليل برخورداري از تاريخ، تمدن و فرهنگ غني در طول سال ميزبان گردشگران بسياري است كه براي ديدن تاريخ و فرهنگ اين سرزمين مسافت هاي طولاني را مي پيمايند.
برخورداري از بيش از سه هزار اثر تاريخي در فهرست آثار ملي و چهار اثر تاريخي در فهرست آثار جهاني، فارس رابه عنوان يكي از مقاصد مهم گردشگري تبديل كرده است.
استان فارس توانمندي ها، ظرفيت ها و جاذبه هاي منحصر به فردي در بخش هاي مختلف گردشگري مانند تخت جمشيد، پاسارگاد، باغ ارم، شهر تاريخي بيشاپور، حافظيه و سعديه دارد كه علاوه بر مردم داخل كشور براي بسياري از مردم داخل و خارج از كشور ديدني است.
مسئولان استان فارس در بخش هاي مختلف تلاش مي كنند تا ميزبان خوبي براي مسافران و گردشگران اين استان در طول سال باشند كه باتوجه به اهميت تعطيلات نوروز و پيك سفر به فارس، ستاد خدمات سفر اين استان برنامه ريزي جامعي در بخش هاي مختلف براي رضايت مندي گردشگران فارس داشتند كه اين برنامه ريزي، رضايت مسافران نوروزي استان را به دنبال داشته است.
مديران استان فارس در بخش هاي مختلف، در ستاد خدمات سفر استان برنامه هاي جامعي براي جذب بيشتر و ميزباني شايسته از مسافران نوروزي استان ارائه كردند كه همين پيوستگي و خدمات دهي مناسب موجب شد تا استان فارس به عنوان يكي از مقاصد اصلي گردشگري كشور، همانند سالهاي گذشته عملكرد خوبي داشته باشد.

** افزايش هفت درصدي شمار بازديدكنندگان نوروزي مكان هاي تاريخي فارس
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: شمار بازديد كنندگان مكان هاي فرهنگي و تاريخي زير نظر اين اداره كل در تعطيلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هفت درصد افزايش يافته است.
مصيب اميري افزود: از 25 اسفند 95 تا شامگاه يكشنبه 13 فروردين ماه جاري، يك ميليون و 633 هزار و 960 نفر از جاذبه هاي تاريخي و فرهنگي فارس ديدن كردند.
وي اظهار كرد: مجموعه فرهنگي حافظ كه آرامگاه اين شاعر بلندآوازه ايران را در بر مي گيرد و در تعطيلات نوروز به صورت شبانه روزي ميزبان گردشگران بود، در اين مدت 449 هزار و 661 بازديدكننده داشت.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس گفت: در اين دوره زماني، مجموعه جهاني تخت جمشيد 374 هزار و 506 بازديدكننده و مجموعه فرهنگي سعدي 279 هزار و 80 بازديدكننده داشتند.
اميري اظهار كرد: مجموعه جهاني پاسارگاد هم با ميزباني 161 هزار و 991 نفر و مجموعه ارگ كريمخان زند با پذيرش 151 هزار و 717 گردشگر از ديگر مكان هاي فرهنگي تاريخي پربازديد استان فارس در تعطيلات نوروز امسال بودند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس گفت: از 25 اسفند 95 تا شامگاه يكشنبه 13 فروردين ماه جاري، 2 ميليون و 912 هزار و 466 نفر شب مسافران نوروزي در مراكز اقامتي فارس پذيرش شدند.
وي ادامه داد: اين آمار واحدهاي اقامتي اين استان شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذير، كمپ هاي موقت، كلاس هاي مدارس، منازل استيجاري، چادرهاي مسافرتي مهمانسراهاي اداره ها، خوابگاه هاي دانشجويي و سالن هاي ورزشي را شامل مي شود.

** رتبه نخست مدارس فارس در اسكان نوروزي در كشور
مدير كل آموزش و پرورش استان فارس نيز به خبرنگار ايرنا گفت: از 26 اسفند 95 تا 13 فروردين ماه 96، مدارس و مكان هاي وابسته به اين اداره كل با ميزباني 623 هزار و 800 نفر از مسافران نوروزي در قالب 170 هزار خانواده عنوان نخست كشور را به دست آوردند.
حميدرضا آذري افزود: با توجه به مدت اقامت گردشگران، آمار اسكان يك ميليون و 856 هزار و 643 نفر روز مسافران نوروزي در مدارس استان فارس ثبت شد.
وي بيان كرد: مسافران نوروزي حدود 11 ميليون نفر روز در مدارس و مكان هاي وابسته به وزارت آموزش و پرورش در سراسر كشور اسكان داده شدند كه 17 درصد اين آمار مربوط به استان فارس است.
او اظهار داشت: با توجه به ميزباني مدارس استان از 2 ميليون و 92 هزار و 369 نفر روز مسافر در مدت مشابه سال قبل، اسكان ميهمانان نوروزي تعطيلات نوروزي امسال نسبت به پارسال حدود 11 درصد كاهش يافت.
آذري اضافه كرد: اداره كل آموزش و پرورش فارس تعطيلات نوروز امسال با اختصاص 18 هزار و 300 كلاس در قالب يكهزار و 960 مدرسه در سراسر استان پذيراي ميهمانان نوروزي بود.
وي با بيان اينكه مدارس و مكان هاي وابسته به آموزش و پرورش در شهرستان هاي شيراز، كازرون، مرودشت و آباده بيشترين شمار مسافران نوروزي را در فارس ميزباني كردند ادامه داد: گردشگران استان هاي اصفهان، آذربايجان شرقي، كرمان و خراسان رضوي بيشترين آمار مربوط به استفاده از كلاس هاي درس مدارس استان فارس براي اسكان در تعطيلات نوروز امسال را به خود اختصاص داده اند.
آذري عنوان داشت: استان فارس امسال براي پنجمين سال پياپي رتبه برتر كشور در پذيرش و اسكان ميهمانان نوروزي را به خود اختصاص داد.

** رضايت 95 درصدي مردم از عملكرد پليس فارس در نوروز
جانشين فرماندهي انتظامي استان فارس هم به ايرنا گفت: بر اساس نظر سنجي هاي انجام شده از مسافران نوروزي و گردشگران خارجي، 95 درصد از مردم از اقدامات و عملكرد پليس اعلام رضايت كرده اند.
سرهنگ علي ذوالقدري به خبرنگار ايرنا بيان كرد: در طول ايام نوروز 431 ايستگاه نوروزي در استان برپا شده بود تا نسبت به خدمات رساني به مسافران نوروزي اقدام شود.
وي اظهارداشت: بر اساس اطلاعات كسب شده از 87 دستگاه تردد شمار، در ايام نوروز امسال روزانه بيش از يك ميليون و در مجموع 17 ميليون و 300 هزار تردد در استان صورت گرفته است.
ذوالقدر اضافه كرد: علي رغم وجود اين آمار بالاي تردد در استان فارس، با اقدامات بسيار مناسب از جمله پوشش نقاط حادثه خيز در محورهاي مواصلاتي و افزايش نيروها و گشت هاي پليسي، تلفات جاده اي نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37 درصد كاهش داشته است.
در اين مطلب به شمار تلفات جاده اي استان فارس در مقطع هاي زماني يادشده، اشاره نشده است.

** خدمات رساني هلال احمر فارس به 176 هزار مسافر نوروزي
مديرعامل جمعيت هلال احمر استان فارس نيزبه خبرنگارايرنا گفت:اين جمعيت با اجراي طرح ملي ايمني و سلامت مسافران نوروزي، به 176 هزار و 976 مسافر نورزوي به استان فارس خدمات رساني كرده است.
فيض الله جعفري بيان كرد: هفدهمين طرح ملي ايمني و سلامت مسافران نوروزي جمعيت هلال احمر، از 25 اسفند ماه 95 آغاز و تا 14 فروردين ماه 96 در قالب 29 پست ايمني و سلامت اجرا شد.
وي افزود: در اين مدت زمان جوانان جمعيت هلال احمر فارس در قالب 11 تيم سحاب (سامانه حركت هاي امدادي و بشردوستانه) ميان مسافران و گردشگران در تفرجگاه ها و بوستان ها، به ايمن سازي اماكن پرخطر و كمك رساني براي تامين سلامت مردم پرداختند و به شش هزار و 234 نفر خدمت رساني كردند.
جعفري اظهارداشت:مسافران و گردشگران نوروزي فارس استقبال خوبي از چادرهاي فضاي دوستدار كودك هلال احمر داشتند و 12 هزار و 294 كودك با حضور در اين چادرها با آموزه هاي بشردوستانه و خودامدادي هلال احمر آشنا شدند.
او با اشاره به اجراي طرح ملي نه به تصادفات جاده اي ادامه داد: در استان فارس امسال 17 هزار و 471 نفر با امضاي ميثاق نامه به اين كمپين پيوستند.
مدير عامل جمعيت هلال احمر فارس عنوان داشت: در ايام نوروز، تعداد 245 هزار و 873 نقشه، بروشور، كتاب، مجله و اقلام فرهنگي - آموزشي رايگان در بين مسافران نوروزي فارس توزيع شد.

** تردد بيش از 17 ميليون خودرو در نوروز 96 در جاده هاي فارس
مدير كل راهداري و حمل و نقل جاده اي فارس هم به ايرنا گفت: طرح نوروزي اين اداره كل از 25 اسفند 95 تا پايان 13 فروردين 96 در استان اجرا شد كه براساس بررسي هاي انجام شده در قالب اين طرح 17 ميليون و 264 هزار دستگاه انواع وسيله نقليه در محورهاي اين استان تردد كردند.
عليرضا سياهپور افزود: اين ميزان تردد در 78 محور اصلي اين استان كه مجهز به دستگاه تردد شمار بود، ثبت شد.
وي ادامه داد:استان فارس با اين ميزان تردد در رتبه ششم كشور قرار گرفته و در مجموع پنج درصد كل ترددهاي كشور در اين ايام را به خود اختصاص داده است.
سياهپورگفت:محورهاي شيراز- مروشت، شيراز- كازرون، مرودشت - سعادت شهر و كمربندي شيراز پر ترددترين محورهاي استان طي مدت مذكور بوده است.
مدير كل راهداري و حمل و نقل جاده اي فارس اظهارداشت: همچنين طي اين مدت 19 هزار و 625 تخلف رانندگي (سرعت غيرمجاز) با به كارگيري 136 سامانه ثبت تخلف اين اداره كل ثبت شده كه بيشترين سرعت غيرمجاز ثبت شده 184 كيلومتر و 182 كيلومتر مربوط به ترتيب در محورهاي صفاشهر- آباده و سپيدان – شيراز است.
او بدون اينكه آمار كشته ها را بيان كند اضافه كرد: كاهش 36 درصدي در تعداد كشته هاي ناشي از حوادث جاده اي در نوروز امسال (25 اسفند 95 تا 13 فروردين جاري) داشته ايم كه تعداد كشته هاي اين حوادث مربوط به دوره ابتداي فروردين تا پايان 13 فروردين نيز در نوروز 96 نسبت به مدت مشابه پارسال 58 درصد كاهش نشان مي دهد.
وي با اشاره به كاهش 9 درصدي ميزان استقبال مردم از ناوگان حمل و نقل اتوبوس برون شهري افزود: از 25 اسفند 95 تا پايان روز 12 فروردين جاري، 387 هزار و 906 تن در قالب 390 سفر به نقاط درون و برون استان جا به جا شده اند.

** شركت بيش از سه ميليون نفر در فارس در طرح نوروزي آرامش بهاري در فارس
مدير كل اوقاف و امور خيريه استان فارس نيز به ايرنا گفت: طرح آرامش بهاري اين اداره كل از 28 اسفندماه سال 95 آغاز و تا 14 فروردين 96 اجرا شد كه بيش از سه ميليون و 500 هزار نفر از مسافران و گردشگران نوروزي استان فارس با حضور در اماكن متبركه و مقدس در اين طرح شركت كردند.
حجت الاسلام سيد عباس موسوي بيان كرد: اين طرح در بقاع و اماكن متبركه، مساجد بين راهي و مساجد تاريخي استان اجرا شد كه در قالب اين طرح 100 مسجد بين راهي، 300 مسجد شهري و 126 بقعه متبركه استان خدمات ويژه و شبانه روزي به زائران ارايه كردند.
وي اظهارداشت: همچنين در قالب اين طرح 30 خيمه معرفت با حضور نيز 110 مبلغ ديني نيز به مسافران و زائران نوروزي فارس در بخش هاي مختلف خدمت رساني كردند كه به طور ميانگين روزانه 30 هزار نفر از خيمه معرفت امامزاده ابراهيم در تخت جمشيد بازديد كردند.
وي اضافه كرد: در اين مدت زمان بيش از 80 هزار نفر از مسافران و گردشگران نوروزي استان فارس در 200 حسينيه در استان اسكان يافتند كه در اين بخش شاهد افزايش 20 درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوديم.

** 26 هزار ماموريت كاري اورژانس فارس در نوروز امسال
رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي فارس هم به ايرنا گفت: بر اساس آمارها از 27 اسفند 95، تا پايان روز سيزدهم فروردين امسال، اورژانس فارس بيش از 26هزار ماموريت كاري انجام داده است كه از اين تعداد بيش از دو هزار و 300مورد مربوط به حوادث ترافيكي بوده است.
دكتر محمدرضا عالي منش افزود: در اين ماموريت ها سه هزار و 92 مصدوم خدمات درماني ارائه شده است.
وي بيان كرد: آمار ماموريت هاي امدادي اورژانس فارس، نسبت به سال گذشته، 32درصد افزايش نشان مي دهد.
او با بيان اينكه با وجود هشدارهاي رسانه اي در نوروز امسال هم شاهد مواردي از بروز مسموميت با گاز مونوكسيدكربن بوديم، اظهارداشت: 175نفر در فارس، در طول اين تعطيلات، دچار مسموميت با گاز مونواكسيدكربن شده بودند و سه هموطن نيز جان خود را از دست دادند.
عالي منش با اشاره به آماده باش ايستگاه هاي سلامت اورژانس در طول تعطيلات نوروز براي خدمت رساني به مسافران نوروزي اضافه كرد: بيش از 11 هزار و 100مورد مراجعه به 17 ايستگاه سلامت و كمپ هاي نوروزي استان، در اين تعطيلات داشتيم.
وي گفت: تيم اورژانس هوايي فارس در اين ايام، 11پرواز داشته و 17مصدوم به كمك اين خدمت، نجات يافته اند.

** بازديد بيش از 206 هزار نفر از باغ ارم شيراز
مدير باغ گياهشناسي ارم شيراز هم به خبرنگار ايرنا گفت: از 29 اسفند95 تا دوازدهم فروردين ماه جاري206 هزار و 13 نفر از چشم اندازهاي زيباي اين باغ ديدن كردند كه از اين تعداد 636 نفر گردشگر خارجي بودند.
حميدرضا ستاري افزود: بارندگي هاي روزهاي آغازين تعطيلات نوروز بر تعداد بازديد كنندگان از باغ ارم اثر گذاشت اما در عين حال شمار بازديد كنندگان از جاذبه هاي ديدني اين باغ قابل توجه است.
گزارش: فاطمه هاشمي نيك ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالك زاده
3002 / 1876

سرخط اخبار استان‌ها