۱۶ فروردین ۱۳۹۶، ۷:۵۷
کد خبر: 82482266
T T
۰ نفر

بازيافت لباس‌هاي كهنه از طريق ذوب كردن

۱۶ فروردین ۱۳۹۶، ۷:۵۷
کد خبر: 82482266
بازيافت لباس‌هاي كهنه از طريق ذوب كردن

تهران-ايرنا-محققان دانشگاه آلتو فنلاند راهكاري يافتند كه درآن به منظور بازيافت لباس‌هاي كهنه، آن‌ها را ذوب كرده و مواد اوليه را از آن استخراج مي‌كنند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، يكي از چالش‌هاي ذوب كردن لباس هاي كهنه اين است كه معمولا الياف مورد استفاده در بافت البسه از مواد تركيبي مانند پنبه و پلي استر ساخته مي شوند. اما محققان آلتو براي حل اين چالش يك راهكار جالب ابداع كردند.
آن‌ها براي حل اين چالش از يك محلول يوني موسوم به 1,5-diazabicyclo[4.3.0]non-5-ene acetate استفاده مي‌كنند. اين محلول پيش از اين براي حل كردن سلولز موجود در ضايعات خمير چوب كاربرد داشت. تركيب شيميايي حاصل از اين كار نيز در توليد الياف لباس كه با محيط زيست سازگاري دارند، مورد استفاده قرار مي‌گرفت.
اين بار محققان از اين محلول يوني به منظور حل كردن الياف پنبه موجود در بافت لباس استفاده مي‌كنند و آن را به يك محلول حاوي سلولز تبديل مي‌كنند. سپس با استفاده از فيلتر، مواد پلي استري جدا مي‌شوند. بدين ترتيب مي‌توان از محلول سلولز مجددا براي توليد الياف پنبه‌اي استفاده كرد.
در حال حاضر محققان به دنبال روش‌هاي جديدي براي توليد نخ از مواد پلي‌استري باقي مانده هستند تا كارآيي اين شيوه بازيافت را افزايش دهند. علاوه بر اين اميدوارند بتوانند رنگ مورد استفاده در لباس را نيز بازيافت كنند و كل فرآيند را به گونه‌اي طراحي كنند كه قابليت استفاده تجاري را داشته باشد.
قرار است نتايج اين تحقيقات در هفته جاري در دويست و پنجاه و سومين دوره از اجلاس ملي و نمايشگاه انجمن شيمي آمريكا در سانفرانسيسكو ارائه شود.
علمي (6)**9259**1440
مترجم: سپيده علي كاشاني** انتشار: معصومه گلشن
۰ نفر