مسابقه نور، رقابت سالم را بین دانش‌آموزان ایجاد می‌كند

تهران- ایرنا- رئیس انجمن ترویج علم ایران گفت: مسابقات نور، به عمومی‌سازی علم میان دانش‌آموزان كمك كرده و رقابت سالم انگیزه آنها را برای مشاركت بیشتر می‌كند.

اكرم قدیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار كرد: اهدای هدایا به تنهایی عامل محرك دانش‌آموزان نیست و سطح بین‌المللی مسابقات دبیرخانه جایزه مصطفی (ص) اعتبار آن را افزون ساخته و موجب شده تا راغبان علم نگاه ویژه‌تری به شركت در این مسابقات داشته باشند.
وی به دیگر اهداف برگزاری جایزه مصطفی(ص) اشاره كرد و گفت: هدف دیگر برگزاری جایزه مصطفی(ص) شبكه‌سازی دانشمندان جهان اسلام با یكدیگر است كه تاكنون سیاست گردانان این جایزه توانسته‌اند ارتباط سالمی را بین دانشمندان مسلمان جهان برقرار كرده و این دانشمندان همگام با هم بتوانند در توسعه علم به نتایج نویدبخشی دست پیدا كنند.
قدیمی اظهار كرد: طراحان مسابقه همچنین باید اهداف را به گونه‌ای تعیین كنند كه از جذابیت مسابقه كم نشود و هر چقدر از مسائل حاشیه‌ای دور باشند، كیفیت این مسابقات بالاتر می‌رود و این را می‌توان در نتایج و بازخورد آن مشاهده كرد.
رئیس انجمن ترویج علم ایران گفت: جایزه مصطفی(ص) و مسابقه نور كه جامعه هدف آن دانشمندان و دانش‌آموزان است مدل‌سازی شده است زیرا دانش‌آموزان آینده‌سازان كشور و دانشمندان، سازندگان حال حاضر جامعه بشریت هستند و همچنین میان این دو قشر ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.
وی ادامه داد: همسویی دانشمندان مسلمان جهان علاوه بر همدستی در توسعه علم سبب الگوسازی مناسبی از اتحاد و كاوش در علوم برای دانش‌آموزان شده و با استفاده از این قاعده، نخبه‌پروری جان دوباره‌ای می‌گیرد.
قدیمی افزود: دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) شرایط را به گونه‌ایی فراهم ساخته تا دانش‌ آموزان تنها به كتب درسی خود اكتفا نكنند و خارج از فضای تحصیلی مدرسه به فهم ریشه‌ایی علم بپردازند؛ بهره‌گیری از زبان هنر و فناوری اثرپذیری علم را بیشتر و حتی شیرینی درك سخت ترین مسائل علمی را به ارمغان می‌آورد.
به گفته این مقام مسئول، تنوع در انتخاب موضوع و حذف محدودیت انتخاب مسائل علمی تفاوت برگزاری این مسابقات با سال گذشته خود بوده است و این تفاوت به فراگیری شركت كنندگان منجر می‌شود.
رئیس انجمن ترویج علم ایران گفت: شیوه‌ای كه مسابقه نور برگزیده است با توجه به بكارگیری زبان هنر، فهم عمیقی از مباحث علمی را به طور نامحسوس در فرد القا می‌كند و شخص شركت كننده برای فایق شدن روح و افكار خود را با علم هم آمیخته كرده و در نتیجه موجب بروز خلاقیت و كشف استعداد دانش‌آموزان می شود.
وی از دیگر ویژگی‌های مثبت این مسابقه را، فضای متفاوت آن با آموزش و پرورش نام برد و افزود: هیچ اجباری از جانب خانواده‌ها و نظام تحصیلی برای شركت در این مسابقات وجود ندارد و تمایل افراد به رقابت علمی آنان را در این مسیر قرار داده و این مسیر می‌تواند سرنوشت درخشانی را همانند نردبانی منتهی به ظهور در صحنه‌های بزرگ پیش روی آنها قرار دهد و در نهایت این نكته قابل انكار نیست كه افراد علاقمند راه شكوفایی استعداد خود را می‌یابند.
دومین دوره مسابقه دانش­ آموزی نور؛ گرامیداشت جكی یینگ از ابتدای آذرماه سال گذشته در قالب نمایش علمی با ساخت فیلم­ های 60 ثانیه ­ای از هرگونه آزمایش علمی آغاز شده است.
رویداد دانش‌آموزی جایزه مصطفی(ص) با نام مسابقه دانش‌آموزی «نور» با مأموریت ترویج و فرهنگ‌سازی جایزه مصطفی(ص) در جامعه دانش‌آموزی كشور طرح‌ریزی شده است. مسابقه دانش‌آموزی نور هر ساله به نام و بزرگداشت یكی از دانشمندان بزرگ جهان برگزار ‌می‌شود.
دومین دوره این مسابقه با هدف ایجاد انگیزه در نسل نوجوان و كمك به رشد استعدادهای درخشان و جذب مشاركت مدارس، پژوهش‌سراها به مناسب گرامیداشت پروفسور «جكی یینگ» برگزار ‌شد.
پروفسور «جكی یینگ» دانشمند مسلمان سنگاپوری است كه جایزه مصطفی(ص) را به پاس تلاش در توسعه «سیستم‌های پاسخ محرك در انتقال كنترل‌شده دارو» در حوزه علوم و فناوری نانو زیستی دریافت كرده است.
علمی**1834**1440
تنظیم كننده: ناهید شفیعی **انتشار: گلشن