پايانه حمل و نقل ، مطالبه مردمي كه سالها در دزفول رها شده است

دزفول - ايرنا - فقدان پايانه حمل و نقل در شهرستان دزفول با سه ميليون تن توليدات كشاورزي در سال موجب شده تا صدها كاميون و تريلر به راحتي در خيابان هاي اين شهر تردد كرده و موجب سلب آسايش شهروندان شوند.

شنيدن صداي بوق كاميون و تريلر ، شستشوي كاميون در حاشيه خيابان و معابر شهري و سر و صداي ناشي از تعمير و تعويض چرخ كاميون در كنار صداي موتور كاميون و تريلر كه بعضا تا نيم ساعت قبل از حركت در جا كار مي كند تنها بخشي از مزاحمت ايجاد شده توسط صدها دستگاه كاميون و تريلر در دزفول مي باشد كه هيچ نهاد و مسئولي در اين رابطه پاسخگو نيست.
توقف و پارك كاميون و تريلر درب منازل در بسياري از مناطق شهري دزفول سالهاست كه به امري عادي تبديل شده و اين درحالي است كه به دليل فراواني كمپرسي و كاميون در مناطقي از دزفول اين مناطق به ديزل آباد نيز معروف شده اند.
جولان صدها دستگاه كاميون سنگين و نيمه سنگين و حتي تريلر در خيابانهاي شهر دزفول به ويژه مناطق مسكوني اين شهر بدون هيچ ممانعتي در حالي است كه سالهاست مصوبه شوراي ترافيك دزفول در خصوص جلوگيري از توقف و پارك خودروها در خيابانها و مناطق مسكوني و نيز احداث پايانه و شهرك حمل و نقل در اين شهر به حال خود رها شده است.
مزاحمت ايجاد شده از سوي خودروهاي سنگين در مناطق مختلف شهر دزفول در حالي است كه رانندگان خودروهاي سنگين ، پارك كاميون درب منازل را حق قانوني خود دانسته و بدون هيچ ممانعت قانوني در شهر جولان مي دهند.
بلوار 15 خرداد ، خيابان زينب ، خيابان جهاد ، خيابان عدالت و دهها خيابان ديگر تنها بخش كوچكي از مناطق شهري دزفول مي باشند كه ساكنان آنها سالهاست از خواب شبانه روزي صدها دستگاه كاميون و تريلر به ستوه آمده اند.
به گفته اهالي اين مناطق پيگيري مكرر آنها براي جلوگيري از پارك كاميون و تريلر در مناطق مسكوني بي نتيجه بوده و هيچ مقام مسئولي در اين رابطه پاسخگو نيست.
به گرفته رئيس اداره حفاظت محيط زيست دزفول نبود شهرك حمل و نقل در دزفول و ورود خودروهاي سنگين به محدوده شهري موجب سلب آسايش شهروندان شده است.
فرهاد قلي نژاد در آخرين نشست شوراي سلامت و امنيت غذايي دزفول در سال 95 افزود:شهرستان دزفول قطب صادرات محصولات كشاورزي و مواد غذايي محسوب مي شود كه بايد فكر اساسي براي حمل و نقل اين كالاها صورت گيرد.
وي افزود:35 شركت حمل و نقل در شهرستان دزفول فعاليت دارند كه كار صادرات و انتقال كالا به ساير نقاط كشور را انجام مي دهند ولي شهركي جهت استقرار اين خودروهاي سنگين وجود ندارد.
وي گفت:تردد كاميون ها درب منازل و حاشيه شهر آلودگي صوتي زيادي به دنبال داشته و موجب ترافيك سنگين در شهر شده است.
قلي نژاد افزود:با وجود پيگيري زياد در سالهاي گذشته براي احداث شهرك حمل و نقل جهت ساماندهي اين كاميون ها در دزفول تاكنون هيچ اقدام عملي صورت نگرفته است.
قلي نژاد افزود:مكان مورد نظر توسط جانمايي شهرك حمل و نقل نيز توسط شهرداري مشخص شده ولي اتحاديه كوتاهي مي كند كه با توجه به اين شرايط پلمب شركت هاي حمل ونقل از طريق مقام قضايي از يك ماه پيش در دستور كار قرار گرفته تا اتحاديه ملزم به پيگيري موضوع شود.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست دزفول افزود:براي پارك كاميون ها نيز شهرداري تقبل كرد چهار پاركينگ در ورودي هاي شهر در اختيار آنها قرار دهد ولي تاكنون اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته است و ورود كاميون ها به شهر به يك معضل جدي براي شهروندان تبديل شده است .
حبيب اله آصفي فرماندار دزفول نيز گفت:متاسفانه اراده اي براي ساماندهي كاميون ها از سوي شهرداري دزفول وجود ندارد لذا اين موضوع بايد در شوراي تامين بررسي شود.
وي افزود:محيط زيست بايد از اختيارات خود در اين حوزه استفاده كند و با همكاري نيروي انتظامي از ورود كاميون ها به محدوده شهري جلوگيري كند ونيروي انتظامي نيز موظف است با اعمال جريمه سنگين مانع ورود كاميون ها به شهر شود ويا اينكه مسير مشخصي براي تردد كاميون ها در نظر گرفته شود تا مردم دچار مشكل نشوند.
وي گفت:ورود كاميون ها به شهر امنيت ، آرامش و نظم شهر دزفول را به هم ريخته است.
7278/6068
خبرنگار:رقيه كردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه