۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۳۷
کد خبر: 82451589
T T
۰ نفر

تربيت دانش آموز منحصر به نهاد امور تربيتي نيست

۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۳۷
کد خبر: 82451589
تربيت دانش آموز منحصر به نهاد امور تربيتي نيست

تهران-ايرنا- معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش تهران با بيان اينكه تربيت دانش آموز منحصر به امور تربيتي نيست، گفت: در تربيت دانش آموز بايد خانواده، مدرسه و ويژگي هاي دانش آموز مورد توجه قرار گيرد.

عبدالرسول كريمي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: همه نهادها در تربيت دانش آموزان بايد با يكديگر همكاري داشته و از موازي كاري به شدت اجتناب كنند.
وي با اشاره به اهميت ويژگي هاي شخصيتي دانش آموز و آموزش به آنان در حوزه تربيت گفت: بر اين اساس كتاب «تفكر و سبك زندگي» براي دانش آموزان پايه هفتم و هشتم تاليف و مهارت هاي مقابله با آسيب هاي اجتماعي و مهارت هاي «نه گفتن» در مقابل آسيب هاي اجتماعي به آنان، آموزش داده مي شود.
كريمي برگزاري كلاس هاي مختلف براي دانش آموزان، غني كردن اوقات فراغت آنان، فراهم كردن بستر مناسب براي آزادانه سخن گفتن و نقدكردن مسائل مختلف توسط دانش آموزان را از جمله اقدامات در اين زمينه عنوان كرد.

* نقش امور تربيتي در ارتقاي سواد رسانه اي دانش آموزان
كريمي با اشاره به نقش امور تربيتي در ارتقاي سواد رسانه اي دانش آموزان و اقدامات آموزش و پرورش در اين حوزه گفت: آموزش و پرورش براي آشنايي دانش آموز با علوم و فنون مختلف و ارتقاي سواد رسانه اي، كتاب «تفكر و سواد رسانه اي» را براي دانش آموزان پايه دهم تاليف كرده كه اين كتاب زمينه اي را براي آشنايي دانش آموزان با مفهوم رسانه، انواع رسانه، ويژگي هاي مثبت و منفي حوزه رسانه فراهم كرده، تا دانش آموزان به توان علمي لازم در اين حوزه برسند.
وي همچنين برگزاري كلاس هاي ضمن خدمت، ارائه كتابچه و بروشور را از جمله اقدامات آموزش و پرورش در راستاي ارتقاي سطح علمي مربيان تربيتي عنوان كرد و افزود: امسال با هماهنگي دفتر آسيب هاي اجتماعي و حوزه سلامت كلاس ها و دوره هاي آموزشي با موضوع مهارت هايي مانند مبارزه با استرس، مهارت هاي جرات ورزي براي مديران، معاونان و معلمان دوره ابتدايي، دوره متوسطه برگزار شد و بيش از 2هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند.
معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به برگزاري دوره هاي آموزش ضمن خدمت براي معلمان كتاب «تفكر و سبك زندگي» در راستاي ارتقاي بينش و آگاهي معلمان گفت: معلمان با بهره مندي از اين دوره هاي آموزشي، دانش خود را به دانش آموزان منتقل مي كنند.
وي درباره نقش امور تربيتي در مدارس در دوران گذشته و امروز گفت: ما بايد ارزش هاي مربوط به امور تربيتي در دوران گذشته را گرامي بداريم، امروزه زمينه و رويكرد امور تربيتي در ابعاد مختلف مباحث ديني، تعميق آموزه هاي ديني، گرايش به مسايل فرهنگي و هنري مبتني بر ارزش ها و هنجارهاي اسلامي و مشاوره تحصيلي، تربيتي، مورد توجه قرار گرفته است.
كريمي افزود: امور تربيتي در ابعاد شناسايي و شكوفايي استعدادهاي تحصيلي، حفظ و صيانت برنامه هاي پرورشي، مباحث فرهنگي و هنري و غني كردن اوقات فراغت، اقامه نماز، تشكل هاي دانش آموزي، اتحاديه انجمن هاي اسلامي، پيشتازان و فرزانگان، تشكيل سازمان دانش آموزي در راستاي كمك به آموزش رفتار سازشي، تعاملات اجتماعي، روابط بين فردي اقدامات بسيار مهمي انجام داده و ما افق وسيع و روشني را در اين حوزه مي بينيم.
وي در پاسخ به اين سوال كه اقدامات برخي از معاونان پرورشي دانش آموزان را دين زده مي كند و اقدامات آموزش و پرورش در اين حوزه چيست؟ گفت: مربيان تربيتي انسان هاي فرهيخته و اصلحي هستند اما معتقديم اگر قرار است كار اساسي در اين حوزه انجام شود، نبايد تك سويه حركت كنيم و در تمامي جوانب و ابعاد پرورشي بايد رشد متعادل و متوازني داشته باشيم.
معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش تهران افزود: به عنوان مثال شوراهاي دانش آموزي برگرفته از نهاد مقدس تربيتي، تبلور عينيت دانش آموزان در اداره امور مدرسه است كه خوشبختانه نسبت به گذشته، طي چند سال اخير رشد بسيار خوبي داشته اما به هر حال در هر نهادي كم و كاستي هايي وجود دارد و مهم اين است كه مثبت ببينيم، مثبت بينديشيم و مثبت فكر كنيم.
كريمي وضعيت و جايگاه امور تربيتي را متعادل ارزيابي كرد و گفت: در تلاشيم ضمن غني كردن محتواهاي آموزشي، به شاداب سازي در امور مدرسه پرداخته و تعميق آموزه هاي ديني را سرلوحه فعاليت هاي خود قرار دهيم.
وي با اشاره به توجه به ويژگي هاي جسمي، رشدي و عاطفي دانش آموزان در انتقال مفاهيم تربيتي افزود: ضمن تقويت و ارتقاي روحيه خودباوري در دانش آموزان، بايد ميان روش هاي تربيتي در خانه و مدرسه هماهنگي به وجود آورده و تلاش كنيم حس مسئوليت پذيري و مشاركت جويي در دانش آموزان افزايش پيدا كند و دانش آموزان بتوانند مدرسه را با تمام وجود بپذيرند.

*همه زندگي تنها درس نيست
كريمي با اشاره به تاكيد وزير آموزش و پرورش بر پرورش دانش آموزان گفت: من معتقدم همه زندگي، درس نيست، مهم اين است كه ما به كودكان و نوجوانان، درس زندگي بياموزيم و بخشي از اين درس زندگي را نهاد مقدس امور تربيتي برعهده دارد و هم خانواده، ويژگي هاي شخصيتي دانش آموزان و ساير نهادها و ارگان ها، در اين حوزه نقش دارند.
معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش تهران با بيان اينكه پرورش انسان زمان دربرمي گيرد، اظهار كرد: در اين حوزه به اهداف كوتاه مدت نبايد بسنده كنيم و آموزش خانواده ها، دانش آموزان، معلمان و مربيان تربيتي را در برنامه هاي خود بايد مدنظر قرار دهيم كه با نهادينه كردن پرورش بسياري از مشكلات كاهش پيدا مي كند.
وي برگزاري برنامه هاي اجتماعي و فرهنگي از جمله اقدامات لازم در جهت رشد و پرورش دانش آموزان عنوان كرد و گفت: طرح هميار پليس و اردوهاي جهادي با هدف آموزش مشاركت، راهيان نور با هدف آموختن فرهنگ ايثار و شهادت و ايستادگي در مقابل مشكلات، دستيابي به خودباوري، اردوهاي بسيجي و اتحاديه انجمن هاي اسلامي از جمله اقدامات در اين زمينه است.
معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش تهران با گراميداشت هفته تربيت اسلامي اظهار كرد: اين هفته، يادآور و پاسداشت شهيدان رجايي و باهنر است، عزيزاني كه اين نهاد را تاسيس كرده و با اقدامات مناسب بايد اين نهاد را استوارتر و پايدار تر كنيم.
وي با بيان اينكه هفته امور تربيتي درس وفاداري، ايثار، برادري و درك همدلانه و زندگي كردن با آرامش و سعه صدر را مي آموزد، اظهار كرد: در خانواده تربيتي بايد وفاق، همدلي، صميميت، دوستي و محبت باشد، اگر صميميت بكاريم، محبت و مهرباني برداشت مي كنيم.
به گزارش ايرنا، هشتم تا 14 اسفندماه هفته تربيت اسلامي نامگذاري شده است.
آموزش و پرورش شهر تهران، روز هشتم اسفندماه، آيين تجليل از فعالان، پيشكسوتان و خانواده شهداي امور تربيتي شهر تهران را با حضور مهدي فيض معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش، عليرضا كمرئي مديركل آموزش و پرورش شهر تهران در سالن اجتماعات امام علي(ع) آموزش و پرورش منطقه پنج شهر تهران برگزار كرد.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: معصومه جوان معبودي - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348