۱۳ اسفند ۱۳۹۵، ۲۰:۰۳
کد خبر: 82450856
T T
۰ نفر

آغاز ساخت طولاني ترين پل شمال كشور بر روي سد گلورد

۱۳ اسفند ۱۳۹۵، ۲۰:۰۳
کد خبر: 82450856
آغاز ساخت طولاني ترين پل شمال كشور بر روي سد گلورد

ساري - ايرنا - كلنگ طولاني ترين پل شمال كشور عصر روز جمعه در روستاي ' ولم' شهرستان بهشهر به زمين زده شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، ساخت اين پل كه طول آن چهار كيلومتر در نظر گرفته شده است بخشي از طرح هاي جانبي و تكميلي سد ' گلورد ' است كه ارتباط 60 روستا را با هم بر قرار مي كند.
مدير عامل آب منطقه اي مازندران در مراسم كلنگ زني اين پل گفت : طولاني ترين پل شمال كشور بر روي درياچه سد گلورد احداث مي شود تا علاوه بر تامين مسير تردد روستا نشينان منطقه ، به سازه اي براي جذب گردشگر تبديل شود.
محمدابراهيم يخكشي افزود : اين پل علاوه بر اين كه طويل ترين پل شمار كشور محسوب مي شود ، جزء پنج پل طويل و مرتفع كشور هم به شمار مي رود.
وي ارتفاع اين پل فلزي را 40 متر اعلام كرد و گفت : برآورد اوليه هزينه ساخت آن 300 ميليارد ريال است كه از محل فاينانس داخلي اجرايي مي شود و براساس زمان بندي انجام شده مقرر شد ظرف مدت 15 ماه به بهره برداري برسد.
اين پل فلزي جايگزين پل قديمي روستاي ' رودبار ' مي شود كه بر اثر آبگيري سد گلورد بزودي به همراه اين روستا زير آب مي رود.
پيش از اين جانمايي براي روستاي رودبار در مكان بالادست محل كنوني روستا انجام و اقدامات لازم و تكميلي براي ساخت مسكن و ديگر امكانات مورد نياز روستائيان انجام شده بود.
ساخت سد گلورد در 45 كيلومتري جنوب شهر نكا واقع در شرق مازندران مراحل پاياني را طي مي كند و قرار است از اوايل سال آينده به بهره بردراي برسد.
پيش از اين شبكه آبرساني پائين دست اين سد كه در پنج واحد تعريف و اجرائي شده بود ، به بهره برداري رسيد.
به گفته مديرعامل شركت آب منطقه اي مازندران براي ساخت سد گلورد تا كنون حدود 2 هزار ميليارد ريال هزينه شده است كه بيشترين ميزان آن در زمان دولت يازدهم اختصاص يافته است .
با بهره برداري از سد گلورد ، علاوه بر آب كشاورزي شرق مازندران شامل شهرستان هاي نكا ، بهشهر و گلوگاه ، آب آشاميدني اين مناطق هم تامين مي شود.
شرق مازندران بر اساس گزارش هاي رسمي آب منطقه اي و هواشناسي بيشترين خشكسالي را در سال هاي اخير تجربه كرده است .
سد گلورد داراي مخزن 107 ميليون متر مكعبي است كه در كنترل سيلاب و كاهش خسارات ناشي از سيل هم نقش موثري دارد.
اين سد همچنين به خاطر واقع شدن در منطقه بالادست و جنگلي شهرستان نكا ، داراي ظرفيت گردشگري است كه قرار است علاوه بر تعريف منطقه گردشگري در حاشيه آن ، ساخت نيروگاه برق آبي هم از سوي بخش خصوصي بر روي آن در دستور كار قرار گيرد.
كلنگ طويل ترين پل شمال كشور بر روي درياچه سد گلورد با حضور استاندار مازندران ، رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي كه نمايندگي مردم شرق مازندران را بر عهده دارد و معاون طرح و توسعه شركت منابع آب كشور به زمين زده شده است.
جمعي از مديران استاني و همچنين مديران شهرستان هاي سه گانه شرق مازندران هم در اين مراسم حضور داشتند .
خبرنگار : مريم نظري ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7332/1654

سرخط اخبار استان‌ها