شبكه بانكی در روزهای پایانی سال از مرز 200 میلیون تراكنش می گذرد

تهران - ایرنا - مدیر كل فناوری اطلاعات بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران پیش بینی كرد: روزهای پایانی سال، ثبت 200 میلیون تراكنش روزانه در شبكه بانكی (شتاب و شاپرك) شكسته شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «ناصر حكیمی» روز چهارشنبه در نشست خبری، شبكه پرداخت الكترونیكی را پایدار توصیف كرد و گفت: این پایداری در روزهای پایانی سال نیز تداوم خواهد داشت.
وی اطمینان داد كه تمهیدات لازم برای آماده سازی دستگاه های خودپرداز و پایانه های فروش پیش بینی شده و مردم در این زمینه مشكلی نخواهند داشت.
به گفته حكیمی، چنانچه بانك ها خواستار برداشته شدن سقف برداشت از خودپردازها در روزهای پایانی سال باشند، این مجوز به آنها داده می شود.
وی افزود: به طور معمول سقف برداشت ها در بانك های متقاضی تا حدود 5 میلیون ریال در روز افزایش می یابد كه سبب رضایت بیشتر مردم خواهد شد.
به گفته وی، اجازه تغییر سقف برداشت تنها برای بازه زمانی 20 اسفند تا 15 فروردین برای بانك های متقاضی اعمال خواهد شد و پس از آن، سقف برداشت ها به روال عادی باز می گردد.

* اثر جریمه تراكنش های ناموفق بر پایداری شبكه
مدیر كل فناوری اطلاعات بانك مركزی با یادآوری اینكه اكنون میزان تراكنش در شبكه شتاب و شاپرك به 162 میلیون تراكنش در روز رسیده است، سهم شبكه شاپرك را از این تراكنش ها 90 میلیون مورد اعلام و آن را بیانگر توسعه بانكداری الكترونیك در سال های اخیر ارزیابی كرد.
حكیمی اظهار داشت: پیش بینی می شد حجم تراكنش های شتاب و شاپرك در روزهای پایانی سال 20 درصد افزایش یابد.
وی میانگین تراكنش های موفق در سال های گذشته را 90 درصد برآورد كرد و گفت: امسال میزان تراكنش های موفق به 99.5 تا 99.8 درصد افزایش یافته كه بخشی از بهبود این شاخص ناشی از جریمه ای است كه بابت تراكنش های ناموفق از بانك ها اخذ می شود.
حكیمی درباره شارژ كردن خودپردازها در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز گفت: پیش بینی ها و هماهنگی لازم با بانك ها انجام شده تا از اسكناس های بزرگ در خودپردازها بویژه برای مراكز خرید استفاده كنند تا در بازه زمانی دیرتری پول در دستگاه تمام شود.

**سامانه بانك مركزی برای ثبت شكایت مردمی
مدیر كل فناوری اطلاعات بانك مركزی تاكید كرد: مردم در صورت مشاهده خرابی دستگاه های خودپرداز و اگر شماره های درج شده روی دستگاه پاسخگو نبود، می توانند به سامانه ثبت شكایات مردمی در تارنمای بانك مركزی مراجعه و شكایت خود را ثبت كنند.
حكیمی خاطر نشان كرد، نمی توان احتمال خرابی دستگاه های خودپرداز را به صفر رساند زیرا این دستگاه مكانیكی بوده و با مراجعه و استفاده بیشتر امكان خرابی آن هم وجود دارد.
وی درباره میزان جریمه اعمال شده درباره تراكنش های ناموفق بانكی تاكید كرد: اعمال این جریمه همچنان به قوت خود باقی است و همین رویكرد سبب شده تا بانك ها برای كاهش تراكنش های ناموفق خود تلاش كنند.
حكیمی درباره اینكه گفته شده در یكی از شركت های خدمات پرداخت تخلفی انجام شده كه ناشی از نبود امنیت در آن بوده است، توضیح داد: بررسی ها نشان می دهد در یكی از این شركت ها كاركنان خود آن شركت اقدام به كلاهبرداری كرده اند و این موضوع ارتباطی به امنیت سیستم های آن شبكه و یا سامانه شاپرك ندارد.
وی همچنین یادآور شد، اغلب بانك ها ممكن است در برخی ساعات شبانه روز كه اغلب در محدود 11 تا 12 شب است برای دقایقی كه به اصطلاح «كات آف» نامیده شود، از مدار خارج شده و امكان دسترسی نداشته باشند ولی این به این معنی نیست كه ساعت ها به طول انجامد.
حكیمی یادآور شد: برای ارائه خدمات بهتر در ایام نوروز، هرگونه تغییر در نرم افزارها، نسخه گذاری و بهبود سیستم از اسفند ماه تا اواسط فروردین سال بعد ممنوع است.

** تفكیك مجوز از جواز برای شركت های پرداخت در سال آینده
مدیر كل فناوری اطلاعات بانك مركزی تاكید كرد: سال آینده بخشی از مجوزهای موجود شركت های خدمات پرداخت (psp) را به جواز تبدیل می كنیم؛ با این كار هر شركتی كه شرایط مورد نظر را برای فعالیت در این عرصه داشته باشد، می تواند فعالیت خود را آغاز كند اما برای كسب مجوز نیاز به اجرای شرایط سنگین پیش بینی شده در بخشنامه ها خواهد بود.
وی پیش بینی كرد ، این كار از خرداد ماه سال آینده به نتیجه برسد كه نتیجه مستقیم آن افزایش تعداد شركت های فعال در حوزه پرداخت های الكترونیك خواهد بود.

**آماده بودن زیرساخت های پرداخت با تلفن همراه
مدیر كل فناورری اطلاعات بانك مركزی درباره راه اندازی سیستم پرداخت همراه گفت: زیرساخت های این كار و اینكه شهروندان بتوانند بدون نیاز به كارت بانكی از طریق تلفن همراه پرداخت های خود را انجام دهند، فراهم شده است و با این كار كارت های بانكی در تلفن های همراه شبیه سازی می شود.
حكیمی درباره زمان بهره برداری از آن توضیح داد: انتظار می رود از اوایل سال آینده امكان بهره برداری از این سرویس وجود داشته باشد.
وی یادآور شد، اكنون زیرساخت حوزه پرداخت موبایل به موبایل فراهم شده و برخی بانك ها نیز به این عرصه ورود كرده اند.
حكیمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینكه چه زمانی امكان استفاده از كارت های اعتباری بین المللی ویزا كارت و مستر كارت در كشور فراهم می شود، گفت: این دو كارت چون مشمول تحریم های اولیه آمریكا علیه ایران هستند، امكان ارایه خدمات آنها به طور مستقیم وجود ندارد.
حكیمی تاكید كرد، بانك مركزی قصد دارد از طریق ارتباط با شبكه های غیرآمریكایی این اتصالات بین المللی را به نتیجه برساند كه امید می رود در سال آینده به نتیجه برسد.

** رعایت نكات ایمنی در پرداخت های الكترونیكی
مدیركل فناوری اطلاعات بانك مركزی از مردم خواست در هنگام پرداخت های الكترونیكی دقت لازم را داشته باشند و از درگاه های اینترنتی معتبر كه با آدرس شاپرك در دسترس كاربران قرار می گیرد، استفاده كنند تا در دام كلاهبرداران اینترنتی نیفتند.
وی تاكید كرد: شركت های مجاز به پرداخت های الكترونیك همه پروتكل های امنیتی مورد نظر شاپرك را رعایت می كنند و هیچ درگاه پرداختی بدون رعایت این پروتكل ها فعال نیست.
به گزارش ایرنا، داود محمدبیگی مدیر‌ نظام‌های پرداخت بانك مركزی در زمینه عملكرد اسفند ماه 94 گفته بود، انجام 1.4 میلیارد تراكنش به ارزش 220 هزار میلیارد تومان از طریق پایانه‌های فروش، خودپردازها،‌تلفن همراه، اینترنت، تلفن ثابت و دیگر ابزارها انجام شد.
وی پیرامون حجم تراكنش‌های بانكی در اسفند 94 توضیح داد: 52 درصد تراكنش خرید، 17درصد پرداخت قبض، 10 درصد پرداخت وجه و بقیه سایر موارد بود.
به گفته مدیر‌ نظام‌های پرداخت بانك مركزی تعداد تراكنش‌ها در اسفند پارسال نسبت به ماه بهمن 27 درصد و از نظر ارزش 25 درصد رشد داشت
همچنین 23 درصد تراكنش‌ها از طریق خودپرداز، 63 درصد پایانه‌های فروش، 10 درصد تلفن همراه، سه درصد اینترنت و سایر تراكنش‌ها از طریق تلفن ثابت و كیوسك بود.
اقتصام** 2025** 1070**1561** خبرنگار: لیلا جودی **انتشار:مژگان توانا
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco

سرخط اخبار اقتصاد