معاون وزیر كار: بهبود كسب و كار در گرو اصلاح بوروكراسی است

تهران- ایرنا- معاون توسعه كارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: بهبود كسب و كار به اصلاح بوروكراسی و بهبود قوانین آمرانه نیازمند است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عیسی منصوری» عصر دوشنبه در همایش ملی «جایگاه مسئولیت اجتماعی در بهبود و تسهیل فضای كسب و كار» كه در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران برگزار شد، افزود: مسئولیت اجتماعی در زمینه حكمرانی و كسب و كار از جنس مسائلی است كه جامعه باید درباره آنها به پختگی كامل برسد؛ در شرایطی كه در بخش دولتی و خصوصی هنوز به این پختگی نرسیده ایم.
وی اضافه كرد: دو مولفه مهم بخش خصوصی، حداكثر قلمرو پوشش و ظرفیت سازمانی برای ارایه خدمات است و با این دو مولفه مسئولیت اجتماعی به پختگی لازم می رسد.

** مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی: مسئولیت اجتماعی بنگاه ها پررنگ تر شود
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این همایش گفت: موضوع مسئولیت اجتماعی در بنگاه ها باید پررنگ تر باشد.
وی یادآوری كرد سازمان تامین اجتماعی ٤٢ میلیون نفر از جمعیت كشور را زیر پوشش خود قرار داده است كه پنج میلیون و ٢٠٠ هزار نفر از آنان مستمری بگیرند كه همه حقوق آنها توسط سازمان و بدون اتكا به بودجه كشور تامین می شود.
نوربخش اضافه كرد: تامین مالی سازمان تامین اجتماعی به شكل بیسماركی یعنی توسط بیمه گر، كار فرما و مشاركت تضامنی دولت است.
وی تاكید كرد كارفرمایان در ایجاد امنیت اجتماعی و تامین منابع مالی بیشترین نقش را داشتند و در شرایط سخت اقتصادی 55 هزار میلیارد ریال از مصارف سازمان تامین اجتماعی را در سال ١٣٩٥ تامین كردند كه نشاندهنده مسئولیت اجتماعی كارفرمایان است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: این سازمان به دنبال تبیین استاندارد ایزو ٢٦٠٠٠ است تا براساس این استاندارد بین المللی حركت شود.

** ابعاد مسئولیت اجتماعی از دید رئیس كمیته اجتماعی شورای شهر تهران
رئیس كمیته اجتماعی شورای شهر تهران در این همایش گفت: مسئولیت اجتماعی باید مورد توجه بنگاه های اقتصادی قرار بگیرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «فاطمه دانشور» اضافه كرد: در بخش مسئولیت اجتماعی پنج بعد بسیار مهم است: مسئولیت اجتماعی در رهبری فرایندهای درون سازمانی، مسئولیت اجتماعی شركت در محیط كار و كاركنان، مسئولیت اجتماعی شركت در بازار و صنعت، مسئولیت اجتماعی در زمینه محیط زیست و مسئولیت اجتماعی شركت در جامعه و كشور.
وی تاكید كرد برای تحقق همه ابعاد مسئولیت اجتماعی باید كمیته مسئولیت اجتماعی و شركت ها و بنگاههای اقتصادی تشكیل شود و افزود: در چهارمین دوره شورای شهر تهران تلاش ویژه ای شد طرح مسئولیت پذیری در مدیریت شهری تصویب شود و بر اساس آن استفاده از كودكان كار در شركت ها ممنوع شد.
دانشور ادامه داد: بازدیدهایی از پالایشگاه خوزستان صورت گرفته است و بر اساس آن، متاسفانه مسئولان این پالایشگاه به بخش مسئولیت پذیری توجه چندانی ندارند. همچنین شركت های خوردوساز نیز درباره محیط زیست مسئولند.

** رئیس اتاق ایران: ضریب احساسی بالا عامل موفقیت مدیران بنگاه هاست
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران در این همایش گفت: یافته های علمی بیانگر این است كه ضریب احساسی در موفقیت مدیران بنگاه ها موثر است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «غلامحسین شافعی» افزود: براساس بررسی ها ضریب هوشی مدیران فقط ٢٠ تا ٣٠ درصد در موفقیت آنها موثر است و رهبران كارآفرین كه توفیق در ماندگاری داشتند، در كار خود رسالت غیرمادی داشتند.
شافعی اضافه كرد: مدیرانی موفق بودند كه معیشت را در كنار فضیلت در نظر گرفتند و بین آنها تعادل برقرار كردند.
به گزارش ایرنا، در این همایش از كتاب «ثروت آفرینی با كسب و كار مسئولانه» رونمایی شد.
هدف از برگزاری همایش ملی جایگاه مسئولیت اجتماعی در بهبود و تسهیل فضای كسب و كار تبیین مسئولیت شركتی و اهمیت آن و فراهم سازی زمینه حركت شركت های ایرانی به سوی تدوین گزارش های مسئولیت اجتماعی اعلام شد.
نخستین جایزه بین المللی مسئولیت پذیری اجتماعی بنگاه های اقتصادی سیزدهم اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود.
مسئولیت اجتماعی سازمانی كه به مفهوم اخلاق در فضای كسب و كار و اجتماع می پردازد، مجموعه وظایف و تعهداتی را دربرمی گیرد كه بنگاه های اقتصادی باید برای حفظ، مراقبت و كمك به جامعه‌ای كه در آن فعالیت می‌كنند، انجام دهند.
اقتصام*9132*1961* گزارش: فرزانه سلامت بخش* انتشار: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
‏IRNAeco@