خودروها عامل 85 درصد آلودگی هوای تهران/ مساله ترافیك و آلودگی از هم تفكیك شود

تهران- ایرنا- مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با اشاره به سهم 85 درصدی خودروها در آلودگی هوای پایتخت، بر لزوم تفكیك دو مقوله ترافیك و آلودگی هوا در برنامه ریزی های شهری تاكید كرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر وحید حسینی روز یكشنبه در سمینار سهم آلایندگی خودروها در آلودگی هوای تهران به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار داشت: پایش های صورت گرفته طی 10 تا 12 سال اخیر نشان می دهد كه حداقل در یك سوم روزهای سال، هوای تهران ناسالم بوده است و در سال 1381، تعداد 163 روز كه عمدتا مربوط به نیمه دوم سال بوده، ناسالم گزارش شده است.
وی ادامه داد: در سال 81 با فشار سازمان محیط زیست وقت، خط تولید خودروی پیكان متوقف شد و سال 82 نیز شاهد اعمال استاندارد یورو 2 در خودروهای تولیدی بودیم كه این دو اقدام، تاثیر بسیار زیادی در كاهش برخی آلاینده های ناشی از خودروها در هوای تهران برجای گذاشت.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با توضیح این كه آلاینده های هوای تهران از دو منبع ذرات معلق و گرد و خاك در تابستان و مونوكسید كربن در زمستان نشات می گیرد، گفت: بشر هزاران سال است كه با پدیده گرد و خاك سر و كار دارد و هرچند برخی مشكلات تنفسی به دلیل آن ایجاد می شود ولی این مضرات اصلا با تاثیرات مخرب مواد سمی تولیدی از منابع متحرك (خودروها) بر سلامتی انسان، قابل مقایسه نیست.
وی با بیان این كه مدیریت آلودگی تهران در سال های گذشته در دست باد بوده است، خاطرنشان كرد: در ماه های خرداد تا مرداد هر سال به دلیل وزش باد، شاهد انتقال گرد و خاك از مناطق حاشیه ای به تهران هستیم و در ماه های پایانی پاییز تا نیمه زمستان نیز به دلیل ساكن بودن هوا و نبود باد، هوای تهران مملو از آلودگی های تولیدی خودروها می شود.
حسینی به نتایج برخی مطالعات صورت گرفته در مركز كنترل كیفیت هوای تهران اشاره كرد و گفت: یكی از تحقیقات كه مربوط به شمارش ذرات در هوای منطقه یوسف آباد تهران است، نشان می دهد كه در كنار بزرگراه ها، 800 هزار ذره در هر سانتیمتر مكعب وجود داشته و این میزان به تدریج در خیابان های اصلی، خیابان های فرعی و كوچه ها كاهش یافته و نهایتا به 200 هزار ذره در هر سانتیمتر مكعب رسیده است، درحالی كه میزان استاندارد این ذرات برای هوای سالم، بین 10 تا 15 هزار ذره در هر سانتیمتر مكعب است.

***97 درصد مونوكسید كربن هوای تهران توسط خودروها تولید می شود
مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با استناد به مطالعه انجام شده درخصوص سهم بندی منابع متحرك در كل شهر تهران، گفت: 85 درصد آلودگی هوای تهران به منابع متحرك (خودروها) و 15 درصد به منابع ساكن برمی گردد و درباره مونوكسید كربن، 97 درصد این گاز توسط خودروها تولید می شود.
وی ادامه داد: سهم خودروها در ایجاد آلاینده اكسیدهای نیتروژن NOx و همچنین ذرات معلق، تقریبا 50 درصد است و نیمی از این آلاینده ها توسط منابع ساكن مانند كارخانجات و صنایع و حتی ساختمان های مسكونی ایجاد می شود.
به گفته حسینی، نتایج آنالیز شیمیایی آلاینده های هوای تهران نشان می دهد كه 9 درصد این آلودگی، شامل كربن سیاه یا دوده است كه در نتیجه احتراق ناقص در خودروهای كاربراتوری و دیزلی ایجاد می شود.

** نمایشگرهای سنجش دوده در تهران نصب می شود
وی اضافه كرد: از آنجا كه كربن سیاه، یكی از سمی ترین مواد موجود در هوا به شمار می آید، به زودی نمایشگرهای سنجش كربن سیاه را در برخی نقاط تهران راه اندازی و نصب خواهیم كرد.
حسینی در خصوص آلاینده های تبخیری در هوای تهران نیز گفت: گاز سمی بنزن كه عمدتا از خودروها و پمپ بنزین ها تبخیر و در فضا منتشر می شود، یكی از مشكلات ماست و میزان بنزن موجود در هوای تهران، 2 برابر حد مجاز استاندارد سلامت كشور است.
عضو هیات علمی دانشكده مهندسی مكانیك دانشگاه صنعتی شریف به تردد یك میلیون دستگاه موتورسیكلت در تهران هم اشاره كرد و گفت: در یكی از تحقیقات خود از 80 دستگاه موتورسیكلت یورو 3، تست شاسی گرفتیم كه نتایج آن نشان داد حجم مونوكسید كربن تولیدی هر یك از این موتورسیكلت ها 15 گرم بر كیلومتر بود، درصورتی كه میزان استاندارد و قابل قبول آن، 2.7 گرم بر كیلومتر است.
وی افزود: دلیل زیاد بودن تولید مونوكسیدكربن در موتورسیكلت های درحال تردد در تهران، احتراق ناقص سوخت در آنها است به طوری كه فقط 60 درصد كربن آنها به سوخت تبدیل می شود و 40 درصد به صورت دوده وارد هوای تهران می شود.
حسینی تصریح كرد: به این ترتیب، هر موتورسیكلت به اندازه 4 خودرو، آلودگی ایجاد می كند و این وسایل نقلیه، یكی از مقصران اصلی آلودگی هوای تهران به شمار می آیند.
وی توسعه حمل و نقل عمومی از طریق افزایش ظرفیت مترو، خطوط اتوبوس تندرو (بی آرتی)، ایجاد پیاده راه های مناسب و فراهم كردن زمینه ترویج دوچرخه سواری را از جمله راهكارهای كاهش آلودگی هوای پایتخت ذكر كرد.
مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران همچنین بر اجباری شدن نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی و استفاده از كاتالیست برای خودروهای بنزینی تاكید كرد و گفت: دولت در راستای گسترش استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی، سوبسیدها و مشوق های بسیار خوبی درنظر گرفته است اما همچنان این خودروها گران تمام می شود و همین موضوع، مانع استقبال چشمگیر از این خودروها در سطح گسترده شده است.
وی با بیان اینكه ترافیك و آلودگی، دو مقوله كاملا جدا از هم هستند، گفت: بسیاری از كلانشهرهای دنیا كه با مشكل ترافیك روبه رو هستند به دلیل استاندارد بودن ناوگان حمل و نقل، مشكل آلودگی هوا ندارند و ما هم می توانیم در عین داشتن ترافیك، از طریق تمیز كردن ناوگان خود، هوایی سالم داشته باشیم.
سمینار یك روزه نقش آلایندگی خودروها در آلودگی هوای تهران به میزبانی دانشكده مهندسی مكانیك دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد.
علمی**1055**
خبرنگار : زینب كارگر **انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر