۵ اسفند ۱۳۹۵، ۲۰:۳۴
کد خبر: 82442304
T T
۰ نفر
تاكید رئیس جمهوری بر حل مشكل آب و فاضلاب خوزستان

اهواز - ایرنا - رئیس جمهوری حل مشكل آب و فاضلاب خوزستان را هدیه سفر خود به مردم این استان اعلام كرد و گفت: مشكل آب و فاضلاب خوزستان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و یا فاینانس برطرف می شود.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در كارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری خوزستان در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان با بیان اینكه مساله آب و فاضلاب از مهم ترین مشكلات این استان است گفت: از ابتدای شروع به كار دولت یازدهم این مساله پیگیری شده است اما با اعتبارات معمول این طرح ها قابل اجرا نیست.
وی تكمیل طرح های آب و فاضلاب خوزستان را از محل صندوق توسعه ملی و یا اعتبارات فاینانس به مردم وعده داد و آن را هدیه این سفر به مردم این استان دانست.
روحانی افزود: اگر چه در تامین فاینانس مشكلاتی وجود دارد اما به مردم قول می دهیم كه مشكل آب و فاضلاب را از طریق یكی از این دو را ه حل كنیم.

*گرد و غبار و اندوه ملی
رئیس جمهوری كشورمان همچنین گفت: هیچكس در كشور حق ندارد در دل مردم ایران بذر یاس و یا بذر هراس بپاشد.
وی از عملیات خیبر كه در هورالعظیم اجرا شد و عملیات بدر یاد كرد و افزود: در هشت سال دفاع مقدس و اشغال سرزمین در مناطق مرزی غرب، همه ملت ایران دفاع كردند و همه نیروهای نظامی و انتظامی بسیج شده بودند و در این شرایط هیچكس مسائل منطقه ای و تقسیم بندی استانی را مطرح نمی كرد و ملت توانست با یكپارچگی از منافع ملی خود دفاع كند.
روحانی اضافه كرد: برف، سیلاب، باران و ریزگرد و حوادثی كه در كشور اتفاق می افتد مربوط به همه ماست و ما قادر هستیم همه آنها را حل كنیم.
وی تاكید كرد: شك ندارم روزی كه گرد و غبار اهواز را فرا می گیرد هیچ ایرانی نیست كه نگران نباشد و به همان نسبتی كه یك اهوازی به سختی نفس می كشد همه ایرانی ها احساس غم و اندوه می كنند كه این مساله را در جریان تخریب ساختمان پلاسكو هم شاهد بودیم.
روحانی با تشكر از همه افراد و مسئولانی كه در این ایام با بیان و عمل خود كمك كردند گفت: اگر چه از وقوع ریزگرد ناراحت می شویم اما از مقابله با آن مایوس نیستیم.
وی افزود: ریزگرد مربوط به روزها و سال های اخیر نیست و این پدیده تنها در كشور ایران دیده نمی شود و همه كشورهای منطقه از جمله كشورهای جنوب خلیج فارس با آن درگیر هستند.
روحانی با بیان اینكه ایران جزو 10 كشور بلاخیز دنیاست، از صدا و سیما و رسانه ها خواست كه بررسی كنند آیا مشكل برق و گرد و خاك و سیل تنها در ایران روی می دهد یا در سایر كشورها نیز وجود دارد.
وی خاطرنشان كرد: تلاش ما در دولت این بوده كه روزهای پاك و سالم در شهرها بیشتر شود و روزهای آلوده كاهش یابد كه آمار سال های 93 تا 95 همین را نشان می دهد.
وی افزود: البته ریزگرد اكنون به مشكلاتی كه كمتر مورد توجه بوده ضمیمه شده و مشكل برق، آب و شبكه ارتباطاتی را نیز به همراه داشته است.
روحانی با اشاره به طوفان گرد و خاك در خوزستان گفت: از همان ساعات نخست برای مدیریت این بحران دستوراتی صادر كردم و به جهانگیری معاون اول خود دستور تشكیل ستاد بحران را دادم كه طرح های اجرا شده نتیجه همین تصمیم گیری ها بوده است البته اعتراف می كنیم كه امكانات ما محدود است.

*بهره برداری آماك تا 15 روز آینده
رئیس جمهوری به برنامه های امروز خود در اهواز نیز اشاره كرد و افزود: مولدهای برق اضطراری امروز در تصفیه خانه آب اهواز شروع به كار كرد و وزیر نیرو قول داده است كه همه تلاش ها برای جلوگیری از قطع آب در زمان قطع برق انجام شده است.
وی طرح آماك (طرح جمع آوری گازهای همراه نفت) را نیز در راستای بهبود محیط زیست خوزستان دانست و اظهار كرد: مسئولان قول دادند طرح آماك تا 15 روز دیگر راه اندازی شود.
روحانی افزود: مشعل هایی كه با تولید گاز سمی، برای مردم مشكل ساز است در این طرح جمع آوری می شود و گازهایی كه تبدیل به مشكلات تنفسی و باران اسیدی می شود به مجتمع رازی منتقل شده و تبدیل به محصول پتروشیمی می شود.
وی ریزگرد را یك مساله پیچیده دانست و اظهار كرد: بخشی از این معضل داخلی است كه باید برای مهار آن تلاش شود و برای كانون های خارجی نیز باید از طریق دیپلماتیك اقدام كنیم.
روحانی با تاكید بر تامین حقابه های زیست محیطی گفت: كنار گذاشتن معروف و ترویج نكردن منكر تنها به مسائل اخلاقی محدود نمی شود و در بحران های زیست محیطی نیز این مساله مصداق دارد زیرا آباد كردن سرزمین و درختكاری و احیای تالاب ها نیز نوعی معروف به شمار می رود.
وی افزود: خشك شدن تالاب هورالعظیم از سال ها قبل با سدسازی های تركیه و اقدامات صدام برای مبارزه با مجاهدان آغاز شد.
روحانی همچنین تاكید كرد: جنگ هشت ساله در كشور اگر چه به پایان رسیده اما تبعات آن بعد از 30 سال هنوز حل نشده است همچنان كه آثار تحریم های چند ساله در یك روز رفع نمی شود.
وی افزود: در دولت یازدهم سیاست بر این بوده است كه هیچ طرح بزرگی بدون داشتن ارزیابی های زیست محیطی اجرا نشود و با وجود ناراحتی برخی از وزیران، این روند همچنان ادامه دارد تا در سال های آینده درگیر تبعات زیست محیطی نشویم.
روحانی اضافه كرد: در دولت یازدهم به همان اندازه كه به دریاچه ارومیه توجه شده، مسائل احیای تالاب های هامون، جازموریان، شادگان و هورالعظیم نیز پیگیری شده است اگر چه پیشرفت كار یكسان نیست.
وی عامل اصلی ایجاد كانون های گرد و غبار را خشكسالی و تامین نشدن حقابه ها دانست و افزود: از نخستین سفر به خوزستان اعلام كردم كه استفاده سایر شهرستان ها از رودخانه كارون تنها برای آب آشامیدنی مجاز است و هنوز نیز بر همان قرار هستم.
روحانی تاكید كرد: همه تلاش ما آباد كردن كشور بوده البته خوزستان به دلیل هشت سال جنگ، مورد توجه ویژه است.
وی همچنین گفت: در ابتدا وزارت نیرو آب مورد نیاز برای همه طرح 550 هزار هكتاری كشاورزی موسوم به طرح رهبری را تامین نكرده بود، اما در حال حاضر تامین آب همه طرح را متعهد شده است.
روحانی در ادامه اظهار كرد: در زمان وقوع مشكلات در استان، جای كار حزبی و مچ‌گیری نیست و در این زمان باید دست یكدیگر را بگیریم.
وی با بیان اینكه مشكل ریزگردها می تواند نقطه عطفی برای تصمیمات و اقدامات مهم برای آینده بهتر باشد تصریح كرد: نهالكاری گام مهمی برای مهار كانون های ریزگرد است كه توسط وزارت جهاد كشاورزی آغاز شده است.
روحانی خطاب به مردم خوزستان گفت: دولت بر حسب وظیفه، در كنار شما بوده و هست و همه توانش را برای حل مشكلات استان به كار می گیرد.
بر اساس این گزارش، دكتر روحانی رئیس جمهوری كشورمان در سفر یك روزه خود به خوزستان، بهره برداری از مولدهای برق اضطراری در تصفیه خانه شماره 2 اهواز، بازدید از طرح آماك، بازدید از شستشوی تاسیسات برق و بازدید از كانون های گرد و غبار در جنوب اهواز را در برنامه داشت.
طوفان گرد و خاك در هشتم بهمن ماه سالجاری، قطع مكرر آب و برق و مخابرات را در اهواز و چند شهر در پی داشت كه اوج آن خروج پنج نیروگاه استان از مدار و قطع چندین ساعته برق و آب در 11 شهرستان خوزستان و از جمله كلانشهر اهواز و تعطیلی مدارس و ادارات بود.
تاكنون وزیران نیرو و جهاد كشاورزی در چند نوبت برای بررسی این بحران به خوزستان سفر كرده و به دستور جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری یك كارگروه ویژه در این زمینه تشكیل شده و وزیر جهاد كشاورزی نیز مامور اجرای طرح های بیابان زدایی شده است.
هیات دولت در روزهای اخیر 300 میلیارد ریال برای كنترل ریزگردها در كوتاه مدت تصویب و به وزارت جهاد كشاورزی نیز برای اجرا ابلاغ كرده است.
استان خوزستان از سال 80 درگیر معضل ریزگردهاست و كارشناسان اعلام كرده اند 35 درصد گرد و غبار این استان ناشی از كانون های داخلی است.
7151/6064 *شبس*1488 *
**خبرنگار: نادره وائلی زاده* انتشار دهنده: بهمن بامداد**
۰ نفر