۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82434828
T T
۰ نفر

خاطرات و خطرات خانه شهر كرمان

۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82434828
خاطرات و خطرات خانه شهر كرمان

كرمان - ایرنا - كارشناسان معماری و شهرسازی استان كرمان، تخریب تمام یا قسمتی از بنای خانه شهر كرمان را به دلیل فرسودگی و ساخت طرحی جامع تر لازم می دانند، اما مخالفان، معماری زیبا، خاطرات ماندنی و مردمی بودن این بنا را دلیل مخالفت با تخریب خانه شهر كرمان بیان می كنند.

به گزارش ایرنا، سال 1348 مسئولان وقت شهر كرمان برای برگزاری اجتماعات و مراسم شهر كرمان تصمیم به بنیان خانه شهر كرمان گرفتند و هزینه های ساخت آن را نیز از طریق عوارض شهری تامین كردند.
سفارش و تهیه نقشه های خانه شهر كرمان به معمار و آرشیتكت مشهور ساكن در كرمان 'علی اصغر اصفهانی' سپرده و با بهره گیری از دانش روز و تلفیق هنر سنتی ایرانی و آموزه های اسلامی با هنر معماری روز دنیا مجموعه خانه شهر در 2 طبقه احداث شد.
بیستم آذرماه 48 مصادف با عید سعید فطر كلنگ ساخت این ساختمان توسط استاندار وقت كرمان به زمین زده شد و در ششم مهر سال 50 مصادف با سالروز مبعث پیامبر (ص) طی مراسم خاصی خانه شهر كرمان افتتاح شد.
و اما اكنون با طراحی و احداث مجموعه ای بزرگ در محل فعلی میدان شورا و احداث ساختمان استانداری جدید كرمان، تخریب خانه شهر كرمان در دستور كار قرار گرفت كه واكنش ها و اعتراضات رسانه ای و فضای مجازی را طی روزهای اخیر برانگیخت.
معاون عمرانی استاندار كرمان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در دوره دوم شورای اسلامی شهر و استاندار وقت، طرحی مشابه میدان گنجعلیخان و میدان امام (ره) اصفهان ارائه می شود كه میدان گفت و گو، فضای سبز، ساختمان استانداری، شهرداری و مجموعه های مذهبی و فرهنگی در آن پیش بینی شده است.
ابوالقاسم سیف الهی افزود: در دوره دوم و سوم شورای شهر كرمان نیز مكاتبات و مصوباتی با استانداری انجام می شود و مشاور طرح بر اساس جمع بندی و جانمایی ساختمان جدید استانداری را طراحی می كند و بر اساس طرح مصوب عملیات احداث آغاز می شود.
وی با بیان اینكه ساختمان جدید استانداری كرمان تاكنون 85 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است اضافه كرد: خانه شهر با قدمت بیش از 40 سال در طراحی مشاور این پروژه دیده نشده و باید تخریب و جمع آوری شود.
معاون امور عمرانی استانداری كرمان افزود: در سال 92 مكاتباتی بین رئیس وقت دوره چهارم شورای اسلامی شهر و استانداری برای ساخت سالن همایش های جدید و جمع آوری خانه شهر انجام شد.
سیف الهی بیان كرد: در سال جاری نیز نشستی یا حضور معاون عمرانی استانداری كرمان، رئیس شورای اسلامی شهر و تعدادی از اعضای شورای شهر برگزار شد و صورت جلسه ای برای تامین منابع مالی احداث ساختمان همایش های جدید توسط استانداری كرمان و آغاز فاز اول تخریب شورای شهر با تخریب سوله شورای شهر تنظیم شد.
سیف الهی با بیان اینكه پنج میلیارد تومان منابع مالی برای این پروژه تامین شده است افزود: این منابع در اختیار شهرداری قرار می گیرد تا شهرداری از محل اعتبارات خود ساخت و ساز را انجام دهد.
وی ادامه داد: با توجه به اینكه صورت جلسه این طرح عملیاتی نشده است مكاتبه ای بین معاون عمرانی استانداری و شهرداری صورت گرفت تا ظرف 20 روز با انجام اقدامات لازم و كسب مجوزهای لازم منابع طرح از سوی استانداری پرداخت شود.
وی گفت: به دلیل پایان سال مالی و برگشت اعتبار اقدام خاصی توسط شهرداری و شورای شهر انجام نشد و بحث تخریب خانه شهر به صورت ناقص در فضای مجازی و رسانه ای بازتاب پیدا كرد.
معاون امور عمرانی استانداری كرمان بیان كرد: حدود یك سال است به دلیل مشكلات ایمنی ساختمان خانه شهر، مراسمی در این مكان برگزار نمی شود و تمام اتفاقات و تصمیمات در تخریب خانه شهر كرمان بر اساس پروسه ای از زمان شورای شهر دوم و حدود 14 سال قبل آغاز شده است.
وی با اشاره به اینكه احداث ساختمان جدید استانداری كرمان موجب خراب شدن خانه شهر نمی شود تاكید كرد: سالن همایش ها در سر در ورودی این ساختمان قرار می گیرد و در صورت امكان بخشی از خانه شهر و نمای جلوی آن پس از نظرات كارشناسی حفظ خواهد شد.
سیف الهی گفت: ساختمان سوله و سالن خانه شهر استحكام و ایمنی لازم را ندارد و بر اساس طرح جامع بهسازی میدان شورا اقدامی بدون مصوبه كمیسیون ماده پنج در ساختمان خانه شهر كرمان نشده است.
وی با اشاره به اینكه مراسم ها و نشست های مهم شهر كرمان در آینده در سالن همایش های جدید كرمان برگزار می شود تاكید كرد: سعی ما بر این است سالن همایش ها را در خور شأن مردم این شهر و با معماری فاخر و ارزشمند بسازیم.
سیف الهی ادامه داد: متهم كردن افراد خاص و انعكاس ناقص مطالب دور از انصاف است و فضای سیاسی، انتخاباتی را نباید در مسائل فنی و اجرایی دخالت داد.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان نیز گفت: معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی نیز چندی قبل در سفر به كرمان با توجه به حساسیت موضوع خانه شهر و تقاضای گروهی از علاقه مندان حوزه میراث فرهنگی و مدیركل میراث فرهنگی استان از این بنا بازدید كرد.
حمید روحی افزود: در جلسه ای با حضور استاندار كرمان قرار شد یك تیم كارشناسی متشكل از كارشناسان سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و وزارت راه و شهرسازی ظرف یك هفته مجموعه خانه شهر را بررسی كنند.
وی با بیان اینكه تیم كارشناسی بررسی این پروژه را آغاز كرده است تصریح كرد: نتیجه كارشناسی پس از بررسی های لازم اعلام و پس از آن اقدامات بعدی انجام شود.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان تاكید كرد: بنای خانه شهر كرمان در رده معماری معاصر قرار می گیرد و بخش هایی از این بنا بر اساس معماری ایرانی طراحی شده اما چون بنای خانه شهر تاكنون ثبت ملی نبوده سازمان میراث فرهنگی نظارتی بر آن ندارد.
وی تصریح كرد: مدیریت عالی استان كرمان و سایر مسئولان این استان با توجه به حساسیت هایی كه در رابطه با حفظ میراث معاصر دارند سعی می كنند بخش هایی از این بنا حفظ و مرمت شود.
عضو شورای اسلامی شهر كرمان گفت: با توجه به اینكه هزینه ساخت خانه شهر از محل عوارض آب بها اهالی شهر كرمان تامین شده است، مالكیت خانه شهر متعلق به مردم این شهر است.
كمال جوانمرد افزود: بنابراین تصمیم گیرنده اصلی راجع به خانه شهر در كرمان، مردم هستند و هر اقدامی از طریق نمایندگان مردم در شورای شهر و یا همه پرسی عمومی انجام شود.
وی بیان كرد: خانه شهر كرمان هم اكنون محل تشكیل جلسات شورای اسلامی این شهر به عنوان پارلمان و محلی است و كارهای مربوط به مردم در آن انجام می شود.
عضو شورای اسلامی شهر كرمان تصریح كرد: با توجه به اینكه كاربری و مالكیت خانه شهر كرمان مربوط به مردم است، باید با دید مهربانه و رافت به خانه شهر نگاه كنند و مسئولان با كلنگ بی مهری و بی تدبیری خانه شهر را خراب نكنند.
وی افزود: در حالیكه با همكاری میراث فرهنگی، شهرداری و شورای شهر و استانداری بافت های قدیم شهر بازسازی می شود، پسندیده نیست در مركز شهر بنایی كه معماری نوستالژیك و قابلیت ثبت ملی دارد را تخریب كنند.
جوانمرد با بیان اینكه با بودجه اندكی می توان خانه شهر بهسازی و بازسازی كرد تاكید كرد: حضور این بنا در كنار ساختمان جدید استانداری كرمان می تواند تلفیق معماری مدرن و سنتی باشد.
7437/1354
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار دهنده : پروانه امانی
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ