۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۰۵
کد خبر: 82431794
T T
۰ نفر
مديركل ارشاد اصفهان: 95 درصد از بازي‌هاي رايانه‌اي در بازار ايران، خارجي است

اصفهان- ايرنا- مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان گفت: 95 درصد از بازي‌هاي رايانه‌اي موجود در بازار كشور، خارجي است.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين حبيب رضا ارزاني روز چهارشنبه در 'دومين كنفرانس ملي بازي‌هاي رايانه‌اي؛ فرصت‌ها و چالش‌ها' در اصفهان افزود: 20 ميليون كاربر بازي‌هاي رايانه‌اي در ايران وجود دارد كه اين تعداد معادل يك‌ چهارم جمعيت ايران است.
وي با بيان اينكه ماهانه حدود دو هزار ميليارد ريال براي خريد و ورود اين بازي‌ها به كشور هزينه مي‌شود، گفت: ايران بزرگترين بازار بازي‌هاي رايانه‌اي را در خاورميانه به خود اختصاص داده است.
وي با بيان اينكه مبارزه با بازي‌هاي رايانه‌اي، اقدام مردود و اشتباهي است، گفت: بايد بعنوان استفاده از فرصت ها و مقابله با تهديدها، به بازي‌هاي رايانه‌اي نگاه كنيم.
حجت الاسلام ارزاني خاطرنشان كرد: نگاه ما در گذشته به موضوع بازي‌هاي رايانه‌اي نگاهي تهديدآميز بود و گمان مي‌كرديم اين بازي ها فرهنگ غربي را به داخل ايران وارد مي‌كند.
وي افزود: آموزش، پرورش فكر و تفريح و سرگرمي از فرصت‌هاي اين حوزه و ترويج خشونت، ترويج فرهنگ غلط، ترويج مسائل غيراخلاقي، تخريب فرهنگ، تمدن ملت‌ها و اعتياد به بازي‌هاي رايانه‌اي از مهمترين تهديدهاي اين حوزه محسوب مي‌شود.
وي با بيان اينكه راهبرد آينده بازي‌هاي رايانه‌اي در قالب سه نوع نگاه منفعل، مديريت بحران و راهبرد محوري است، افزود: در ابتداي ورود اين بازي‌ها به ايران نگاه منفعل و پس از آن نگاه مديريت بحران وجود داشت و امروز نگاه سوم در ايران حاكم شده است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان با بيان اينكه دانشگاه اصفهان بخوبي در حوزه بازي‌هاي رايانه‌اي ورود پيدا كرده است، تصريح كرد: موفقيت در اين حوزه مرهون سه اصل شناخت و درك صحيح از مسأله، نگاه راهبرد محور و اجراي درست برنامه هاي راهبردي است.
وي اضافه كرد: اكنون 5 درصد از بازي‌هاي رايانه‌اي را در ايران توليد مي شود و در افق چشم‌انداز 1404 نظام اسلامي بايد اين آمار به 50 درصد افزايش پيدا كند.
ارزاني با بيان اينكه دولت در زمينه بازي‌هاي رايانه‌اي وظيفه هدايت، حمايت و نظارت بر بخش‌هاي خصوصي را دارد، گفت: توليد بازي‌هاي رايانه‌اي ايراني مطابق با فرهنگ ايراني از اهميت بسياري برخوردار است.
وي با بيان اينكه ايران بعنوان اولين كشور در حوزه بازي‌هاي رايانه‌اي در جهان اسلام و پنجمين كشور در خاورميانه محسوب مي‌شود، افزود: بازي‌هاي رايانه‌اي، امروز بعنوان يك هنر صنعت محسوب مي شود و ورود نظام آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و صدا و سيما و رسانه ها به عرصه بازي‌هاي رايانه‌اي بسيار اهميت دارد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان با بيان اينكه بسياري از مديران فرهنگي شناخت دقيق و درستي از حوزه بازي‌هاي رايانه‌اي ندارند، اضافه كرد: بايد برنامه‌ريزي درست و دقيقي در اين زمينه در راستاي افق چشم‌انداز انجام گيرد.
وي با بيان اينكه خودباوري در زمينه بازي‌هاي رايانه‌اي با ارزش تر از مسائل مالي است، تأكيد كرد: ايران از ظرفيت و جايگاه والايي در زمينه فناوري، نبوغ و عقلانيت برخوردار است.
حجت الاسلام ارزاني با تأكيد براينكه بايد هويت ايراني و داشته‌هاي خود را حفظ كنيم، خاطرنشان كرد: با ورود اسلام به مصر، سوريه و عراق زبان اين كشورها تغيير كرد اما زماني كه اسلام وارد ايران شد، آموزه‌هاي مقدس اسلام را در خود جاي داد اما زبان ايران هيچ تغييري نكرد.
دومين كنفرانس ملي' بازي هاي رايانه اي، فرصت ها و چالش ها' با نگاه ويژه به بازي هاي جدي(Serious Games) از 27 تا 29 بهمن سالجاري در دانشگاه اصفهان برگزار مي شود.
محورهاي كنفرانس ملي بازي هاي رايانه اي شامل تحليل بازي هاي رايانه اي در حوزه هاي مختلف مانند روانشناسي، جامعه شناسي، علوم شناختي، آموزش، مديريت و مدل سازي كسب و كار، توليد محتواي بازي هاي رايانه اي در حوزه هاي مختلف و فناوري هاي مطرح در توليد و توسعه بازي هاي رايانه اي است.
تحليل زيبايي شناختي و هنري بازي هاي رايانه اي، چالش هاي امنيتي و موارد حقوقي بازي هاي رايانه اي و بازي هاي رايانه اي و قدرت نرم نيز از ساير محورهاي اين كنفرانس است.
نخستين كنفرانس ملي بازي هاي رايانه اي 28 تا 30 بهمن سال 94 در دانشگاه اصفهان برگزار شد.
ت 7150 /6027
خبرنگار: علي نعماني* انتشار: شكراللهي