۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۴۱
کد خبر: 82431355
T T
۰ نفر
رئيس ميراث شهرستان: پيگير حقوقي تغيير كاربري كاروان سراي تاريخي اردكان هستيم

يزد - ايرنا - رئيس اداره ميراث فرهنگي اردكان گفت: پيگيري هاي حقوقي به خاطر تغيير كاربري كاروان سراي ارجنان اين شهرستان و تبديل آن به آغل در حال انجام است.

طي روزهاي اخير، خبري مبني بر تغيير كاربري يك كاروانسراي قديمي در اردكان كه به ثبت ملي رسيده و تبديل آن به آغل در فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي اين شهرستان منعكس شد.
حميد مشتاقيان روز چهارشنبه در گفتگو با ايرنا افزود: اين كاروانسرا ملك شخصي است اما ميراث دوستان خواهان اين هستند كه از اين كار صرف نظر شود .
وي اظهار كرد: در سنوات گذشته نيز پيگيري هايي صورت گرفته و حتي مرمت و استحكام بخشي در اين كاروان سرا توسط ميراث فرهنگي اردكان انجام شده است تا صاحب آن ملزم شود كه تغيير كاربري صورت بگيرد.
رئيس ميراث فرهنگي اردكان گفت: نه تنها اين كاروان سرا بلكه ديگر كاروان سراهاي كشور وضعيت مناسبي ندارند و عزم جدي براي فرهنگ سازي حفظ ميراث در بين مردم و ميراث دوستان بايد صورت بگيرد.
مشتاقيان افزود: در شهرستان اردكان يكهزار اثر تاريخي و فرهنگي شناسايي شده كه نزديك به 240 اثر آن به ثبت ملي رسيده و از اين رو نيازمند فرهنگ سازي بيشتري در زمينه حفاظت از آن مي باشد.
وي اضافه كرد: مردم و مسئولان وظيفه دارند در حراست و حفاظت از آثار تاريخي تلاش كنند كه اين اقدام آنان در واقع پيشرفت به علم و بشريت است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي اردكان با بيان اينكه يك ايراني به اصالت و فرهنگ خود مي بالد بنابراين بايد در كنار آن از آثار تاريخي نيز حراست كند تصريح كرد: ميراث فرهنگي متعلق به همه انسان هاست.
كاروانسراي ارجنان مربوط به دوره قاجار است و در بخش مركزي شهرستان اردكان واقع در روستاي ارجنان واقع شده است.
اين اثر در تاريخ 11 مرداد 1384 با شماره 12655 به ثبت آثار ملي رسيده است.
اردكان با 85 هزار نفر جمعيت در 60 كيلومتري شمال شهر يزد واقع شده است.
7544/6197 خبرنگار: مژگان دشتي** انتشار: محمدحسين فلاح تفتي