۱۳ بهمن ۱۳۹۵،‏ ۱۶:۴۶
کد خبر: 82411813
T T
۰ نفر
تجهيز آزمايشگاه هاي علوم شناختي برخي مدارس با دستگاه هاي بومي

تهران- ايرنا- مشاور آموزش ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختي معاونت علمي رياست جمهوري با اشاره به طراحي و ساخت دستگاه نشانگر سيگنال عصبي توسط متخصصان يك شركت دانش بنيان، گفت: برخي آزمايشگاه هاي علوم شناختي در مدارس تيزهوشان و استعدادهاي درخشان كشور به اين دستگاه مجهز شده اند.

محمدتقي جغتايي روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا در خصوص اين دستگاه كه به سفارش ستاد علوم شناختي و توسط شركت ايده باران طب پويا طراحي و توليد شده است، افزود: اين دستگاه به منظور آموزش برخي مفاهيم علوم اعصاب شناختي نظير ماهيت سيگنال هاي عصبي، پتانسيل عمل و نحوه انتقال سيگنال هاي عصبي به دانش آموزان ساخته شده است.
وي بيان كرد: در دنياي امروز براي اين كه دانش آموزان با علوم اعصاب و علوم شناختي آشنا شوند، يك سري فوق برنامه هاي آموزشي در كنار آموزش هاي رسمي در نظر گرفته مي شود كه هدف از آنها آشنايي دانش آموزان با مغز و توانايي مغز خود و سلامت مغز و نيز ايجاد علاقه براي تحصيل در حوزه علوم شناختي و علوم اعصاب در آينده است.
وي ادامه داد: در دنيا براي خارج كردن آموزش ها از حالت تئوريك به حالت عملي، آزمايشگاه هايي در سطح مدارس با نام آزمايشگاه هاي علوم، مغز و شناخت تاسيس شده است كه در اين مراكز، دانش آموزان به طور عملي با كاركردهاي مغز و اعصاب آشنا مي شوند.
وي يادآور شد: در چند سال اخير نيز ستاد علوم شناختي فعاليت هايي را تحت عنوان آشنايي دانش آموزان با مغز و عملكرد مغز با كمك آموزش و پرورش در مدارس تيزهوشان و استعدادهاي درخشان آغاز كرده و در برخي از اين مدارس آزمايشگاه هاي علوم شناختي راه اندازي كرده است؛ اين مدارس در حال تجهيز به تجهيزات و ابزارهاي بومي هستند.
وي با اشاره به اين كه آزمايشگاه هاي علوم شناختي براي مقطع دوم متوسطه در نظرگرفته شده است، گفت: طرح راه اندازي آزمايشگاه هاي علوم شناختي دراين مدارس چند سال قبل آغاز شد اما اكنون به مرحله اي رسيده ايم كه تجهيزات مورد نياز اين آزمايشگاه ها توسط متخصصان داخلي طراحي و توليد شده است.
وي گفت: علاوه براين دستگاه، دستگاه Eye Tracking ( دستگاه رديابي حركات چشم)، دستگاه اي ام جي، و دستگاه الكتروماكروگرافي ساده وجود دارد و براي تكميل اين آزمايشگاه پكيج يا بسته اي در نظرگرفته شده است كه بيش از 10 ابزار در رابطه با مغز و اعصاب در آن وجود دارد، درحال حاضر تعدادي از اين ابزارها توسط متخصصان داخلي طراحي شده و تعدادي نيز در حال طراحي است.
جغتايي افزود: درحال حاضر20 آزمايشگاه علوم شناختي در مدارس استعدادهاي درخشان كشور راه اندازي شده است و در نظرداريم تا خرداد سال آينده با توجه به برنامه زمان بندي ستاد كه براساس سال تحصيلي مهر تا مهر است، 50 آزمايشگاه ديگر راه اندازي شود.
وي تجهيز مدارس و ارائه آموزش هايي در جهت شناخت مغز و علوم اعصاب شناختي و ترويج علوم شناختي در كشور را رسالت ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختي دانست و گفت: حمايت ستاد علوم شناختي از شركت هاي دانش بنيان كه در زمينه هاي مرتبط با اين علوم شناختي فعاليت مي كنند، ضروري و از اهداف اين ستاد است.
ستاد علوم شناختي يكي از 16 ستاد تحت نظارت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري است.
علمي ** 9340
خبرنگار: منير ابراهيمي زاده* انتشار: زهره محتشمي پور