ارسال پیامك برای مشتركان اپراتورهای تلفن همراه باید با تایید آنان فعال شود/ سامانه 195 برای شكایت

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران بر ضرورت تایید مشترك برای دریافت خدمات ارزش افزوده پیامكی تاكید كرد و گفت: ارسال پیامك برای مشتركان اپراتورهای تلفن همراه باید با تایید آنان فعال شود.

«جهانگیر اسدی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا،به مصوبه 147كمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) برای ارائه خدمات ارزش افزوده پیامكی از سوی اپراتورها كه تایید مشترك برای فعالسازی الزامی شده، اشاره كرد و گفت: اجرای این مصوبه برای همه اپراتورها ضروری است.
وی ادامه داد: همانگونه كه پیش از این معاون نظارت و اعمال مقررات این سازمان تاكید كرده، رعایت تایید مشترك برای فعال سازی پیامك خواسته اصلی رگولاتوری از اپراتورهای تلفن همراه است.
به گزارش ایرنا، پیشتر «حسین فلاح جوشقانی» معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری در این باره گفته بود: اپراتور باید در مورد همه خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامكی، قبل از شروع ارائه خدمات، از طریق یك پیامك در مورد ارائه آن از مشترك سوال كرده و در صورت تایید مشترك آن را فعال كند.
وی با بیان این كه اخبار، بازی و سرگرمی، مسابقه، محتوای مذهبی، آموزشی، اطلاع ‌رسانی، بهداشت و سلامت و تبلیغات در دسته ‌بندی خدمات ارزش افزوده پیامكی قرار می‌گیرند، افزود: بخش نظارت و اعمال رگولاتوری در اجرای مصوبه 147 كمیسیون، در مورد نحوه عضویت مشتركان تلفن همراه در سرویس های خدمات مبتنی بر محتوا حساسیت ویژه‌ای دارد و در صورت مشاهده هرگونه عضویت ناخواسته مشتركان در اینگونه سرویس ها، پیگیری های لازم را انجام می‌دهد.
فلاح درباره آگاهی نداشتن مشتركان از عضویت در این خدمات اظهار كرد: برخی پیامك‌های دعوت به عضویت در سرویس ها با متن‌های فریبنده و جذاب مانند شركت در قرعه‌كشی، شما برنده شدید، شارژ رایگان و ... ارسال می‌شود كه در دوره‌های گذشته در این پیامك‌ها هیچ اشاره‌ای به عضویت و محاسبه هزینه وجود نداشت و اكنون تعدادبسیار زیادی از مشتركان به این صورت برای دریافت خدمات عضو شده‌اند.
فلاح تصریح كرد: مشتركان تلفن همراه درصورت مواجهه با عضویت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پیامكی می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.195.ir یا تماس با سامانه ثبت و پاسخگوئی به شكایات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ( ای سی تی ICT ) به شماره 195 شكایت خود را ثبت كنند تا از سوی معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری پیگیری و اقدام لازم انجام شود.
سخنگوی سازمان رگولاتوری درباره روش های جدید كلاهبرداری پیامكی هم گفت: مردم به هیچ عنوان به این پیام ها پاسخ ندهند.
«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در دو روز گذشته از برخورد با ارسال كنندگان پیامك های انبوه و تبلیغاتی كه با سیم كارت های شخصی نسبت به ارسال پیامك اقدام می كنند، خبر داد و گفت: ۲ هزار و ۶۰۰ سیم كارت سلب امتیاز شده است.
وی در حاشیه رونمایی از بیست و دو طرح و پروژه ارتباطی اپراتوراول تلفن همراه و در جمع خبرنگاران در این باره گفت: اقدام برای ساماندهی این موضوع از دو ماه گذشته آغاز شده و با سیم كارت های شخصی كه این پیامك ها را ارسال می كنند، برخورد كرده‌ایم.
واعظی درباره ناكارآمدی سامانه ۸۰۰ برای لغو پیامك های تبلیغاتی نیز گفت: عملكرد این سامانه قابل قبول است و به طور مرتب رصد می شود اما اگر مردم نمونه ای دارند كه این سامانه كارآمد نبوده و پیامك های تبلیغاتی آنها لغو نمی شود می توانند موضوع را به سامانه شكایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اطلاع دهند تا رسیدگی شود.
به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر برخی مشتركان تلفن همراه پیامك هایی را دریافت كرده اند كه بدون آنكه عضو سامانه ای خاص باشند این پیامك مبلغی را از حساب آنان كسر كرده است.
جدیدترین گزارش دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی معاونت برنامه ‌ریزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می دهد، تا پایان شهریور ماه امسال 150 میلیون و 365 هزار و 551 سیم كارت تلفن همراه از سوی اپراتورهای تلفن همراه كشور در اختیار مردم ایران قرار داده شده است.
بر اساس این گزارش تعداد 78 میلیون و 668 هزار و 33 سیم كارت از مجموع سیم كارت های واگذارشده در بازه زمانی مذكور فعال بوده اند و ضریب نفوذ مشتركان فعال تلفن همراه كشور تا پایان شهریورماه امسال 98.72 درصد اعلام شده است.
براساس این گزارش تعداد مشتركان پهن باند سیار كشور تا پایان شهریورماه امسال 23 میلیون و 445 هزار و 748 مشترك هستند.
اقتصام**2078**1561** تنظیم كننده:محمدمهدی بهرامی **انتشاردهنده: مژگان توانا
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco

سرخط اخبار اقتصاد