توسعه آموزشهای كاربردی، علمی و مهارتی در دستور كار جدی دولت قراردارد

زنجان - ایرنا - وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: توسعه آموزش های علمی كاربردی و مهارتی برای تربیت نیروهای كارآمد و مورد نیاز كشور به طور جدی در دستور كار حوزه آموزش عالی دولت قرار گرفته است.

محمد فرهادی روز پنجشنبه در جمع شماری از اساتید دانشگاه زنجان افزود: در ستاد اقتصاد مقاومتی چهار ماموریت برای حوزه آموزش عالی كشور تعریف و پیش بینی شده است.
وی یادآروشد: ارتقای سطح دانشگاه ها در سطح بین المللی، توسعه دانشگاه های نسل سوم، تهیه برنامه ی آمایش آموزش عالی و ساماندهی تمام بخش های این حوزه، چهار ماموریت تعریف شده ستاد اقتصاد مقاومتی است.
فرهادی بابیان اینكه وضعیت آموزش عالی كشور در سالهای قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی غیرقابل مقایسه است از رشد 25 برابری تعداد دانشجویان كشور نسبت به سالهای قبل از انقلاب خبرداد.
وی با بیان اینكه هم اكنون چهار میلیون و 800هزار دانشجو در بیش از 2 هزار و 880 واحد آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند، به فعالیت 76هزار عضو هیات علمی در مراكز آموزش عالی كشور اشاره كرد.
فرهادی مهمترین برنامه كشور برای توسعه آموزش عالی در سالهای پیش رو را توجه به راه اندازی دانشگاه های نسل سوم اعلام كرد و آنها را فرصتی برای تربیت نیروهای كارآمد و مهارتی در كشور خواند.
وی بر لزوم تهیه برنامه آمایش آموزش عالی كشور تاكید كرد و آن را موجب شناسایی چالش ها و ارائه برنامه های راهبردی برای بهبود وضعیت این حوزه برشمرد.
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری به توسعه روابط بین المللی دانشگاه ها پس از برجام اشاره و اضافه كرد : پس از برجام اقبال و روی خوش بسیاری از كشورها به ایران جلب شد به گونه ای كه هم اكنون دوره های آموزشی مشتركی بین دانشگاه های ایران و دانشگاه های كشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، كره، چین، ژاپن و بلژیك برگزار می شود.
وی به كاهش میزان جذب دانشجو در مقاطع كاردانی كشور اشاره و ابراز كرد: سال تحصیلی جاری 27هزار نفر در مقطع كاردانی دانشجو جذب شده است درحالی كه بخش صنعت و تولید كشور به شدت با ضعف تكنسین مواجه هستند.
فرهادی افزود: این موضوع در حوزه رشته های علوم پزشكی هم مشهود است به گونه ای كه هم اكنون كشور در رشته هیای پیراپزشكی با كمبود نیرو مواجه است.
وی یادآورشد: دانشگاه های با سابقه كشور با جذب دانشجویان در مقاطع كاردانی و رشته های پایه ای كارشناسی از جمله ریاضی باید بخشی از كمبودهای كشور را جبران كند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری همچنین به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره كرد و وی را یكی از امنای انقلاب و نظام اسلامی برشمرد.
وی اظهار كرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی نقش تاثیرگذاری در آموزش عالی و توسعه دانشگاه های كشور داشت و علاوه بر تاسیس دانشگاه آزاد، مهمترین فرد موثر در رشد دانش بیوتكنولوژی در ایران محسوب می شد.
فرهادی با بیان اینكه به ثمره همان اقدامات، ایران امروز یكی از پیشرفته ترین كشورها در زمینه بیوتكنولوژی است، آیت الله هاشمی رفسنجانی را از بزرگترین حامیان وزارت علوم از نظر قوانین، مقررات و تامین اعتبارات اعلام كرد.
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای حضور در جلسه شورای دانشگاه زنجان، شركت در مراسم تودیع و معارفه رئیسان دانشگاه تحصیلات تكمیلی علوم پایه زنجان و دیدار با برگزیدگان نمایندگان تشكل های دانشجویی، انجمن های علمی و كانون های دانشگاه زنجان به زنجان سفر كرده است.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشار ** انتشار دهنده: رویا رفیعی