شهر جدید تیس دركنارك با لحاظ دیدگاه های اسلامی و ایرانی ساخته می شود

زاهدان - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طراحی و معماری شهر جدید تیس در شهرستان كنارك واقع در جنوب سیستان و بلوچستان دیدگاه های اسلامی و ایرانی لحاظ می شود و این شهر در حوزه تعادل بخشی بین چابهار و كنارك ایفای نقش می كند.

به گزارش ایرنا محسن نریمان روز دوشنبه در آیین كلنگ زنی و رونمایی از طرح شهر جدید تیس در كنارك اظهار داشت: امیدواریم در ایجاد این شهر مردم محوری مورد توجه قرار گیرد و تنها دولتی نباشد.
وی تصریح كرد: شهر جدید تیس واقع در محدوده شهرستان كنارك چهار هزار و 300 هكتار وسعت با رویكرد مسكونی ایجاد می شود.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: شهر جدید تیس نخست در شورای برنامه ریزی و توسعه استان و سپس در شورایعالی معماری و شهرسازی كشور به تصویب رسیده است.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: در ساخت این شهر با تكیه بر خلاقیت، آن را به كانون جمعیتی باید تبدیل كرد تا در منطقه بی نظیر باشد.
وی افزود: در طراحی و سبك معماری شهر جدید تیس منطبق با شناخت روحی و روانی و نیاز مردم منطقه اقدام شود تا به عنوان الگو و برند در منطقه معرفی شود.
وی خاطر نشان كرد: با وجود همه سرمایه های در اختیار مردم اما فقر معماری در سطح منطقه وجود دارد و در این زمینه تا كنون جهت دهنده خوبی نبوده ایم.
وی ادامه داد: معماری وارداتی به ویژه از كشور پاكستان در ساخت و ساز شهری ما ورود كرده كه این مساله برای كشور ایران كه معماری یكی از میراث ارزشمند آن بشمار می رود، نگران كننده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: معماری حاصل از قشنگی دید، ذوق و استعداد نباید تحت تاثیر رفتارهای شهری از نگاه ها دور شود.
هاشمی با بیان اینكه شهر جدید تیس متعلق به كنارك است، خاطرنشان كرد: در پیوست اجتماعی این طرح، تقسیمات كشوری با الحاق به كنارك مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: با تشكیل هیات مدیره مستقل شهر جدید تیس از نظر حقوقی به آن هویت بخشیده شود.
وی خاطر نشان كرد: شهر جدید تیس می تواند نگین توسعه سواحل مكران و الگویی برای بهسازی و بازسازی شهرهای جدید باشد.
به گفته وی از بین 19 مركز شهرستان سیستان و بلوچستان، 15 مورد آن روستا شهر هستند كه باید ساختارهایی مشابه شهر جدید تیس در آنها ایجاد شود.
3213 ** 6081 دریافت كننده: اكبر نوری **انتشاردهنده: حیدر سرایانی

سرخط اخبار استان‌ها