۲۵ دی ۱۳۹۵،‏ ۱۴:۴۸
کد خبر: 82386468
۰ نفر
جزییات طرح معاینه فنی برترخودروها درتهران

تهران - ایرنا -اجرای طرح معاینه فنی برتر به عنوان الزام دریافت مجوز طرح ترافیك سال 96 شهر تهران، براساس مصوبه شورای عالی ترافیك كشور از امروز (شنبه) در پایتخت آغاز شد، طرحی كه پیش بینی می شود با سختگیرانه تر كردن استانداردهای مجاز آلایندگی به افزایش 30 درصدی خودروهای مردودی خواهان مجوز معاینه فنی منجر شود.

به گزارش ایرنا، دیروز(جمعه) در رسانه ها اعلام شد كه براساس مصوبه شورای ترافیك شهر تهران، خودروها برای كسب مجوز ورود به طرح ترافیك سال 96 پایتخت علاوه بر معاینه فنی معتبر (نوع دو) باید با مراجعه به مراكز زیرپوشش شهرداری تهران، معاینه فنی برتر (نوع یك) نیز دریافت كنند.
معاینه فنی معتبر كه در سال های گذشته یكی از شروط اصلی كسب مجوز ورود به طرح ترافیك شهر تهران محسوب می شد در دو بخش كنترل عیوب ظاهری و آزمون های فنی به بررسی استاندارد بودن ظاهری و كیفی خودروها می پردازد.
اما در معاینه فنی برتر، خودروها براساس استانداردهای تازه و سختگیرانه تر حدود مجاز آلایندگی بررسی می شوند تا مسیر تحقق هدف اصلی اجرای طرح معاینه فنی خودروها كه همان افزایش كیفیت گازهای خروجی از اگزوز خودروها و در پی آن كاهش آلودگی هوای پایتخت است، محقق شود.

* چرا معاینه فنی معتبر پاسخگو نبود و بازنگری شد؟
سال 94 بود كه سازمان حفاظت محیط زیست با اصلاح حدود مجاز معاینه فنی خودروها، ابلاغیه ای برای استانداری ها سراسر كشور ارسال و تمامی مراكز معاینه فنی را به رعایت حدود مجاز جدید مصوب شورای عالی محیط زیست موظف كرد.
به گزارش ایرنا، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ماه گذشته در این خصوص گفت كه حدود مجاز قبلی پاسخگو نبودند و به همین دلیل بازنگری و اصلاح حدود مجاز معاینه فنی خودروها در سال 94 توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام و به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید.
وی ضمن یادآوری نقش معاینه فنی خودروها در كاهش آلودگی هوا به ویژه در كلانشهرها، تاكید كرد: راه اندازی سیستم یكپارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) كه براساس مصوبه اردیبهشت ماه سال 93 هیات دولت در دستور كار قرار گرفت و در سال جاری اجرایی شد را باید در این راستا ارزیابی كرد.
بنابراین اقدام شهرداری تهران در اجرایی شدن طرح معاینه فنی برتر را باید در راستای تحقق دستور شورای عالی حفاظت محیط زیست ارزیابی كرد كه هدف اصلی آن رفع مشكل این روزهای پایتخت یعنی همان آلودگی هوا است.

* طرح معاینه فنی برتر چیست و از چه زمانی اجرایی می شود؟
سیدنواب حسینی منش مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه اجرای طرح معاینه فنی برتر در تمامی مراكز زیرپوشش شهرداری تهران از امروز (شنبه) آغاز شده است، اظهار كرد: این طرح، ترتیبات سختگیرانه تری را به منظور افزایش استاندارد گازهای خروجی از خودروهای بنزینی از جمله درصد حجمی مونواكسید كربن (CO) و نیز میزان آلایندگی خودروها در دورهای بالای موتور(بیش از 2500RPM) را اعمال می كند.
وی تصریح كرد: براساس این طرح، حد مجاز درصد حجمی آلایندگی مونواكسیدكربن منتشرشده از خودروها از 2.5 كنونی به 0.7 كاهش می یابد ضمن اینكه كیفیت گازهای خروجی از اگزوز و عملكرد موتور در دورهای بالا (بیش از 2500RPM) براساس حدود مجاز آلایندگی جدید بررسی می شود.
حسینی منش خاطرنشان كرد: با تامین منابع مالی لازم، تمامی مراكز معاینه فنی خودروهای شهر تهران به دستگاه های لازم برای انجام آزمایش های معاینه فنی برتر تجهیز شده اند.
مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران یادآور شد كه براساس مصوبه شورای عالی ترافیك كشور، مقرر شده شهرداری تهران در فاز نخست اجرای این طرح، دادن مجوز طرح ترافیك سال 96 پایتخت به خودروها را به داشتن معاینه فنی برتر منوط كند تا تنها خودروهایی با آلایندگی پاك بتوانند به محدوده مركزی شهر تهران وارد شوند.
وی با اشاره به اینكه دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اصلاح حدود مجاز معاینه فنی خودروها برای تمامی كلانشهرهای كشور لازم الاجراست تصریح كرد: سیستم یكپارچه معاینه فنی خودروها (سیمفا) برای معاینه فنی برتر نیز برقرار است و كسب این مجوز از مراكز معاینه فنی سایر كلانشهرهای كشور مورد قبول است.
حسینی منش، لزوم داشتن معاینه فنی برتر برای خودروهای خواهان مجوز طرح ترافیك سال 96 را مرحله نخست اجرای این طرح عنوان و تاكید كرد كه در فازهای بعدی، اعمال این طرح به سایر خودروها گسترش خواهد یافت.

* هزینه كسب مجوز معاینه فنی برتر برای خودروها
مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران، هزینه انجام معاینه فنی برتر برای هر خودرو را 22 هزار تومان عنوان كرد و گفت: هزینه انجام معاینه فنی معتبر و برتر (نوع یك و دو) برابر است.
وی با بیان اینكه هزینه انجام معاینه فنی برتر برای خودروهایی كه پیش از این معاینه فنی معتبر دریافت كرده اند 11 هزار تومان (نصف هزینه انجام معاینه فنی كامل) است یادآور شد: دارندگان خودروهایی كه معاینه فنی معتبر ندارند باید برای كسب معاینه فنی برتر هزینه 22 هزار تومانی را به طور كامل پرداخت كنند.

* تاثیر اجرای طرح معاینه فنی برتر در كاهش آلودگی هوای تهران
حسینی منش با اشاره به اینكه تاكنون و با انجام معاینه فنی معتبر (نوع دو)، حدود 10 درصد از خودروهای خواهان كسب این مجوز در آزمایش های انجام شده مردود می شدند، پیش بینی كرد كه با انجام معاینه فنی برتر (نوع یك) این آمار تا 30 درصد افزایش یابد.
وی تاكید كرد كه خودروهای مردود شده در تست معاینه فنی برتر برای بازگشت به حالت استاندارد باید كاتالیست های خود را عوض كنند كه براساس مطالعات انجام شده، تاثیر بسیاری زیادی در كاهش آلودگی هوای تهران خواهد داشت.
مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران، كاتالیست ها را از جمله ملزومات خودروهای دارای استاندارد یورو عنوان كرد و گفت: كاتالیست ها براساس میزان پیمایش خودرو منقضی می شوند برای مثال كاتالیست یك خودرو استفاده كننده از سوخت یورو چهار در حدود پیمایش 60 تا 80 هزار كیلومتر، كاركرد خود را از دست می دهد و این میزان برای خودروهای استفاده كننده از سوخت با كیفیت پایین تر به مراتب كمتر است.
حسینی منش خاطرنشان كرد: وقتی كاتالیست یك خودرو كاركرد خود را از دست می دهد و منقضی می شود آلودگی ایجاد شده از سوی خودرو بیشتر می شود.
وی تاكید كرد كه براساس حدود مجاز آلایندگی در معاینه فنی برتر، تعویض كاتالیست ها برای خودروهای آلاینده اجباری می شود كه همین امر تاثیر زیادی در كاهش آلودگی هوا خواهد داشت.
به گزارش شركت كنترل كیفیت هوای تهران، بیش از 80 درصد آلودگی هوای تهران به منابع متحرك از جمله خودروها و موتورسیكلت های بنزینی و خودروهای گازوئیلی مربوط است.
حسینی منش به ذكر مثالی در این باره پرداخت و افزود: در مهرماه گذشته همزمان با اجرای طرح كاهش (كنترل آلودگی هوای شهر) شاهد افزایش 400 درصدی خودروهای مراجعه كننده به مراكز معاینه فنی شهر تهران بودیم و براین اساس شمار خودروهای مردودشده در این تست از هفت درصد به 15 درصد افزایش داشت، در واقع حدود 300 هزار خودرو برای كسب مجوز معاینه فنی معتبر به حدود مجاز آلایندگی بازگشتند.
مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران، هزینه تعویض كاتالیست برای خودرو پراید را 150 هزار تومان ذكر كرد و گفت: این هزینه برای خودروهای پژو و سمند حدود 300 تا 350 هزار تومان است.
به گفته حسینی منش، حدود 70 درصد خودروهای تردد كننده در شهر تهران پراید، پژو و سمند هستند.

* موتورسیلكت ها نیازی به انجام معاینه فنی برتر ندارند
مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به وجود 10 خط مكانیزه معاینه فنی موتورسیكلت های بنزینی در مراكز زیر پوشش شهرداری تهران گفت: در صورت تصویب طرح الزام موتورسیكلت ها به كسب مجوز ورود به طرح ترافیك در صحن شورای اسلامی شهر تهران، انجام معاینه فنی معتبر (نوع دو) برای آن ها نیز اجباری می شود.
وی البته یادآور شد كه حدود 70 درصد ناوگان موتورسیكلت های بنزینی شهر تهران، بالای هفت سال عمر دارند و باید اسقاط شوند.
حسینی منش خاطرنشان كرد: موتورسیكلت های بنزینی نیازی به انجام معاینه فنی برتر به منظور كسب مجوز ورود به طرح ترافیك سال 96 را نخواهند داشت.
به گزارش ایرنا، 13 مركز معاینه فنی خودروهای سبك و پنج مركز معاینه فنی خودروهای سنگین در شهر تهران فعالیت دارند.
در حال حاضر دو طرح محدودیت تردد خودرو شامل طرح های ترافیك و زوج و فرد در سطح شهر تهران اجرا می شود كه كسب مجوز برای تردد در دو محدوده، مستلزم داشتن معاینه فنی است كه با اجرای این طرح جدید، ورود خودروها به محدوده طرح ترافیك نیازمند انجام معاینه فنی برتر می شود.
طرح ترافیك همه روزه(غیر از روزهای تعطیل) از ساعت 6 و 30 دقیقه تا 17 و طرح زوج و فرد از ساعت 6 و 30 تا 19 در شهر تهران اعمال می شود.
گزارش از مسعود گودرزی - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام**2079//1625