ضرورت ایجاد نظام ارزیابی متمركز برای ارائه مدرك آموزش عالی

تهران – ایرنا - رئیس دانشگاه شهید بهشتی معتقد است: صلاحیت برگزاری دوره های آموزشی و ارائه مدرك دستكم در دوره های كارشناسی ارشد و دكترا نباید همزمان در اختیار مراكز آموزش عالی كشور باشد.

دكتر محمدمهدی طهرانچی كه روز جمعه در ارتباط با دلائل تخلف علمی در كشور همچون تقلب و یا سرقت علمی با خبرنگار گروه علمی ایرنا سخن می گفت، اظهار كرد: یكی از دلائل شكل گیری این معضل ثابت بودن سیستم و نظام مدیریتی آموزش عالی كشور در گذار از مرحله آموزش نخبه گرایی حداكثر 300 هزار نفری سال های گذشته به آموزش عالی گسترده و میلیونی كنونی است.
وی ادامه داد: برخلاف كشورمان، در نظام آموزش عالی گسترده در كشورهای پیشرفته دنیا، مراكز دانشگاهی همزمان صلاحیت برگزاری دوره آموزشی را در كنار ارائه مدرك در اختیار ندارند و ما از همینجا در حال ضربه خوردن هستیم.
طهرانچی، یكسان بودن شیوه جذب، تربیت و دفاع در دوره تحصیلی دكترا در تمام دانشگاه های كشور را مورد اشاره قرار داد و با تاكید بر ناقص بودن این شیوه، افزود: این فرمول برای دانشگاهی مانند شهید بهشتی كه در نظام آموزش عالی كشور دارای جایگاه ویژه آموزشی است در مقایسه با یك مركز آموزشی كوچك كه در كف سیستم آموزش عالی است، نباید یكسان باشد.
وی با بیان این كه با وجود تغییرات گسترده در پذیرش میزان دانشجو در كشور هنوز همان سیستم مدیریتی سال های گذشته بر نظام آموزش عالی كشور حكمفرماست، گفت: برای ارائه حداقل مدرك دكترا در كشور وجود یك نظام مركزی ارزیابی بسیار ضروری است.
استاد فیزیك پژهشكده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی، ادامه داد: طبق این رویه، هر فردی در كلیه مراكز آموزش عالی كشور می تواند تحصیل كند اما مرحله دفاع و اخذ مدرك باید از سوی مراكز تخصصی و ذیصلاح در كشور انجام شود.
این مقام دانشگاهی در ادامه یكی دیگر از دلائل تخلفاتی همچون تقلب و سرقت علمی در كشور را رواج فرهنگ مدرك گرایی در متن جامعه عنوان كرد و گفت: وجود تقلب و سرقت علمی نه مشكل دانشگاه ها بلكه حاصل نقص در برخی سیاست گذاری ها از جمله ارزش های قانونی وضع شده برای مدارك تحصیلی است.
وی ادامه داد: هنگامی كه شرط ورود به مجلس شورای اسلامی برای یك نماینده مجلس مدرك كارشناسی ارشد و برای استخدام در دولت نیز حداقل كارشناسی درنظر گرفته می شود، این یك ارزش گذاری كاذب است و جامعه نیز برای كسب منفعت به دنبال اخذ این مدارك دانشگاهی به هر قیمتی خواهند رفت.
طهرانچی با تاكید بر این كه هر آنچه مانند طلا، ارز یا چك پول كه دارای ارزش و برای كسب منفعت باشد به طور حتم جعلی آن نیز به بازار خواهد آمد، در عین حال ادامه داد: البته این معضل در سطوح مختلف در نظام دانشگاهی تمام كشورها وجود دارد.
وی ضمن رد انتقادات برخی صاحبنظران كه كمیت گرایی از سوی دانشگاه ها را عامل وجود برخی از مشكلات از جمله تقلب و سرقت علمی می دانند، گفت: وظیفه دانشگاه ها تربیت نیروی متخصص برای كشور است و مشكل جایی است كه برای مدارك تحصیلی ارزش كاذب ایجاد كرده است.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با بیان این كه كیفیت به طور حتم از دالان كمیت می گذرد، اظهار كرد: اگر تولید فراوان نداشته باشیم به هیچ وجه به كیفیت نیز نخواهیم رسید.
وی در عین حال تخلف علمی را یك معضل ریشه ای دانست كه از مدرسه تا دانشگاه با آن مواجه هستیم و گفت: تقلب در امتحانات یا كسب منفعت علمی از راه ناصحیح از همان دوران تحصیلی ابتدایی آغاز و نبود برخورد صحیح با آن باعث می شود این معضل در سال های بعد به دانشگاه و حوزه پژوهش و در نهایت به مقالات ارائه شده بین المللی نیز رخنه كند.
علمی **1836 **
خبرنگار: یوسف درویشی*انتشار: زهره محتشمی پور