۲۷ دی ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 8238517
T T
۰ نفر
فرهنک های ایرانی و هندی بخشی از یک فرهنک کلی آسیایی هستند # دهلی نو، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/10/85 خارجی.فرهنگی.هند.ایران.فرهنک کارشناسان امور فرهنگی و هنری ایران معتقدند که تهران و دهلی نو دارای ریشه تاریخی، هنری و فرهنگی مشترک هستند و فرهنک این دو کشور در واقع بخشی از یک فرهنک آسیایی متشکل از چینی، ژاپنی، ایرانی و هندی است. "محمد حسین مظفری"، مسوول خانه فرهنک جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، فرهنک ایرانی را به عنوان شاخه ای از یک فرهنک کلی آسیایی توصیف کرد. به گفته ی وی: "فرهنک ایرانی هر چند که دارای تفاوت هایی با فرهنک هندی است اما این دو فرهنک در اصل دو شاخه جداگانه از یک فرهنک کلی آسیایی متشکل از فرهنک های ایرانی، هندی، ژاپنی و چینی است." وی، در مورد انگیزه جمهوری اسلامی در برگزاری جشن پنجاهمین سالگرد تاسیس خانه فرهنک ایران در دهلی نو، که روز جمعه گذشته برگزار شد گفت: "رابطه فرهنگی بین ایران و هند دارای تاریخ چندین هزار ساله است اما برگزاری جشن پنجاهمین سالگرد برقراری رابطه فرهنگی بین این دو کشور در عصر معاصر در واقع تجلیلی از این رابطه دیرینه است." "مظفری"، در مورد تاثیر رابطه فرهنگی در تقویت روابط سیاسی و اقتصادی بین کشورها، گفت: " هدف کشورهای غربی از برقراری رابطه با کشورهای دیگر تنها بهره برداری اقتصادی است حال آنکه انسان و انسانیت محور اصلی رابطه ما با هند است و این رابطه در روند زمان در بهبود روابط اقتصادی و سیاسی بین این دو کشور مفید واقع می گردد." سرپرست خانه فرهنک جمهوری اسلامی ایران، پیروزی انقلاب اسلامی را در ایران به عنوان عاملی در نزدیکی بیش از پیش بین ایران و هند توصیف کرده و گفت: " ایران تحت یک نظام شاهنشاهی عضو پیمان های آمریکایی همچون "سنتو" بود اما این کشور از این پیمان ها بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خارج شد و به جنبش عهدم تعهد پیوست و این امر باعث نزدیکی بیش از پیش ایران به هند، یکی از بانیان این جنبش، شد." هنرمندان ایرانی شرکت کننده در جشن پنجاهمین سالگرد تاسیس خانه فرهنک ایران در دهلی نو نیز فرهنک و هنر ایرانی و هندی را از یک ریشه توصیف کرده و گفتند که اشتراکات فرهنگی و هنری فراوانی بین هند و ایران وجود دارند. خانم "فاطمه نعره ایی"، استاد گلیم بافی قشقایی، اولین دیدار خود را از هند برای شرکت در نمایشگاه کارهای دستی هنرمندان ایرانی در محل خانه فرهنک جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس خانه فرهنک ایران در دهلی نو بسیار خاطره آمیز توصیف کرد. وی گفت: " شکی در این نیست که اشتراکات زیادی بین فرهنک های ایرانی و هندی وجود دارد اما دولت های ایران و هند اقدامات چندان چشمگیری را برای افزایش آگاهی هنرمندان این دو کشور از آثار یکدیگر انجام نداده اند." بنابه گفته این هنرمند گلیم بافی قشقایی از استان اصفهان، تبادل هنرهای سنتی بین ایران و هند، انتشار نشریه هایی به زبان فارسی و هندی در مورد فرهنک و هنر هندی و ایرانی و تشکیل نمایشگاه های دو جانبه و چند جانبه هنری می توانند نقش مهمی را در شناسایی فرهنک و هنر ایرانی و هندی به مردم این دو کشور ایفا کند. "منوچهر خادم ملت"، هنرمند خاتمکاری از اصفهان، تشابه چندانی را بین هنر خاتمکاری ایرانی و هندی مشاهده نمی کند و بنابه گفته وی تفاوت زیادی در طراحی نقش ها بین این دو کشور وجود دارند. وی، در عین حال، تبادل هنرمندان را بین ایران و هند به عنوان حرکت مفیدی برای معرفی طرحهای خاتمکاری ایرانی به هنرمندان هندی و هنر خاتمکاری هندی به هنرمندان ایرانی توصیف کرد. خادم ملت گفت: " برپایی مستمر نمایشگاه های هنری در ایران و هند و نیز در کشورهای دیگر می تواند زمینه مناسبی را برای معرفی هنرهای ایرانی و هندی به مردم این دو کشور فراهم سازد." "منصور حافظ پرست"، یکی دیگر از هنرمندان ایرانی حاضر در نمایشگاه کارهای دستی هنرمندان ایرانی در دهلی نو، هنر را به عنوان عاملی برای برقراری یک رابطه روحی بین هنرمندان کشورها و فرهنک های مختلف توصیف اما تبادل هنرمند را بین کشورها برای تقویت هر چه بیشتر این رابطه ضروری تلقی کرد. وی، در تشریح این دیدگاه خود گفت: " هنر هیچگونه مرزی را نمی شناسد و هنرمندان رابطه عاطفی و روحی را بین خود تنها از طریق مشاهده آثار هنری یکدیگر برقرار می کنند و آنان نیازی به مشاهده رو در رو ندارند." حفظ پرست، در عین حال، از دولت های ایران و هند خواست که مقررات سفر را بین این دو کشور برای هنرمندان آسانتر کرده و بدینوسیله زمینه را برای معرفی هنر این دو کشور به یکدیگر هموار سازند. خانم دکتر "سودها آرورا"، بنیانگذار و رئیس انجمن جهانی حقوق بشر، کارهای دستی هنرمندان ایرانی را در این نمایشگاه بسیار نفیس و خلاقانه توصیف کرده و گفت: " هیچ کلمه ای قادر به تعریف و تمجید از این کارهای هنری نیست." این فعال حقوق بشر، جنبه عرفانی هنر را به تفصیل تشریح کرده و گفت: " هنر درهر فرهنک و کشوری نشانگر زیبایی روح انسان است و خداوند به دلیل خلقت انسان بزرگترین و چیره دست ترین هنرمند است." ایران در چند روز گذشته در شهرهای دهلی نو و بمبئی هند جشن پنجاهمین سالگرد تاسیس خانه فرهنک خود در این دو شهر را برگزار کرد. جشن تاسیس خانه فرهنک ایران در دهلی با شرکت صدها تن از شخصیت های علمی، ادبی، فرهنگی و سیاسی ایران و هند روز جمعه برگزار شد. عده ای از سخنوران و متفکران ایرانی و هندی تاریخ و ماهیت روابط بین هند و ایران را در این گردهمایی مملو از ارزش های اسلامی و عرفانی از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و این دو کشور را به عنوان دوستان طبیعی یکدیگر چه در اعصار گذشته و چه در عصر حاضر توصیف کردند. "سیاوش زرگر یعقوبی"، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند، ضمن تشریح تاریخ روابط فرهنگی، علمی و اقتصادی بین هند و ایران از دیرباز تا کنون، از شخصیت های ادبی هندی موثر در ترویج زبان و ادبیات فارسی در هند با اهدای لوح سپاس به آنان تقدیر و تمجید کرد. آساق./2164/310/
۰ نفر