۲۲ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۵۳
کد خبر: 82382811
T T
۰ نفر

خبرنگار زنی كه وزیر خارجه جدید كانادا شد

۲۲ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۵۳
کد خبر: 82382811
خبرنگار زنی كه وزیر خارجه جدید كانادا شد

تهران- ایرنا- «جاستین ترودو» نخست وزیر كانادا در راستای ترمیم كابینه خود، خانم «كریستیا فریلند» (Chrystia Freeland) را كه پیش از این وزیر تجارت این كشور بود و سابقه خبرنگاری را در كارنامه فعالیت حرفه ای خود دارد، به عنوان وزیر امور خارجه دولتش برگزید.

به گزارش ایرنا، نشریه انگلیسی 'گاردین' امروز چهارشنبه نوشت: به دنبال اقدام ترمیم كابینه از سوی 'جاستین ترودو' نخست وزیر كانادا، برخی از وزرای كابینه وی تغییر كردند و روز گذشته (سه شنبه) وزرای جدید سوگند یاد كردند.
خانم فریلند جانشین 'استفان دیون' (Stéphane Dion) شده است كه از چهارم نوامبر 2015تا 10 ژانویه (21 دی ماه) 2017 عهده دار این سمت در كابینه ترودو بود.
گاردین گزارش داد: فریلند درحالی سمت وزارت خارجه كانادا را عهده دار شد كه پیشتر از سوی مسكو و به دنبال انتقاد از كرملین در سال 2014میلادی مورد تحریم قرار گرفت و از ورود به این كشور منع شد.
گاردین نوشت: فریلند كه در اواسط دهه نود میلادی به عنوان روزنامه نگار نشریه 'فایننشال تایمز' در مسكو به سر می برد و سابقه مصاحبه با شخص ولادیمیر پوتین در سال 2000میلادی را داشت ، در پاسخ روسیه به تحریم های غرب، در فهرست افرادی كه از سوی كرملین به ورود به این كشور منع شدند، قرار گرفت.
بنا بر این گزارش، فریلند كه تا پیش از این عهده دار وزارت تجارت كانادا بود و با تلاش های وی توافق تجارت بین كانادا و اتحادیه اروپا صورت گرفت، وی همچنان مسئولیت تجارت بین كانادا و آمریكا را عهده دار خواهد بود.
به گزارش ایرنا، گاردین افزود: از دیگر افرادی كه روز گذشته (سه شنبه) در ترمیم كابینه جاستین ترودو سمت جدیدی راعهده دارشدند، 'احمد حسین' سومالیایی تبار است كه به وزارت مهاجرت كانادا منصوب شد. احمد حسین در 16 سالگی بخ عنوان یك پناهجوی سومالیایی به كانادا آمد.
روزگذشته علاوه بر تعیین دو وزیر جدید در سمت های وزارت خارجه و مهاجرت، چهار وزیردیگر در سمت های جدید منصوب شدند.
به گزارش گاردین، 'پتی حادجو' (Patty Hajdu) بعنوان وزیر كار، 'مریم منصف' (Maryam Monsef) (كانادایی افغانی تبار) وزیر امور زنان، 'فرانسوا فیلیپه شامپانه' (Francois-Philippe Champagne) وزیر تجارت بین الملل و 'كارینا گولد' (Karina Gould) بعنوان وزیر نهادهای دمكراتیك منصوب شدند.
بر اساس این گزارش، نخست وزیر كانادا در آستانه انتقال قدرت در آمریكا و ورود دونالد ترامپ به كاخ سفید دست به ترمیم كابینه و معرفی اعضای جدید وزرای خود زد.
جاستین ترودو بیست و سومین نخست وزیر كانادا است كه از نوامبر 2015 در این سمت قراردارد.
اروپام **1302**مترجم: بهروز وفاداری ** انتشار دهنده: زهرا هژبری