اجرای 2طرح در دولت یازدهم به صرفه جویی 9میلیون لیتر گازوئیل در روز منجر شد

تهران- ایرنا- رئیس ستاد مدیریت حمل ‌و نقل و سوخت كشور گفت: با اجرای طرح‌های پیمایش و حذف سهیمه خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث به طور متوسط روزانه بیش از 9 میلیون لیتر گازوییل در كشور صرفه جویی شد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی نیكدار افزود: در مجموع با اجرای طرح پیمایش، روزانه هشت میلیون لیتر معادل 80 میلیارد ریال و با حذف سهیمه خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث، روزانه یك ‌میلیون و200 هزار لیتر برابر با 12 میلیارد ریال صرفه جویی شده است كه این موفقیت دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی است.
وی اظهارداشت: از مهرماه پارسال طبق مصوبه بهمن ماه سال 1393 هیات وزیران،‌ قرار شد سهمیه ناوگان بر مبنای عملكرد آنها تعیین شود؛ با حضور نمایندگان وزارتخانه های راه، نفت، كشور و ستاد سوخت، این طرح با كلاس بندی ناوگان حمل ونقل عمومی از اول مهر 94 براساس جدول سهمیه‌ای كارگروه پیمایش، سوخت مورد نیاز آنها تخصیص یافت.
رئیس ستاد مدیریت حمل ‌و نقل و سوخت كشور گفت: خودروهای مسافری از زیر 20 نفر، 21 تا 40 نفر و بالای 40 نفر به ترتیب 1350 لیتر، 4700 لیتر از سهمیه سوخت پایه برخوردار شدند كه بعد از تغییرات اعمال شده از سه ماه گذشته این كلاس بندی به پنج گروه زیر9 نفر، 10-15 نفر، 16-26 نفر، 27-40 نفر و بالای 40 نفر تبدیل شد.
نیكدار با بیان اینكه در تقسیم بندی جدید سهمیه‌ها كاهش یافته و دقیق‌تر شده است، افزود: بر این اساس سهمیه‌های پایه و عملكردی ناوگان حمل ‌و نقل عمومی درون شهری و خودروهای برون شهری بدون صورت وضعیت حمل‌ مسافر با تعداد سرنشین زیر 9 نفر 750 لیتر پایه و 1500 لیتر عملكردی، 10-15 نفر 1000 لیتر پایه و 2000 لیتر عملكردی، 16 -26 نفر 1350 لیتر پایه و 4500 لیتر عملكردی، 27-40 نفر 3000 لیتر پایه و 12000 لیتر عملكردی و بالای 40 نفر نیز 3000 لیتر و 12000 لیتر عملكردی دریافت می كنند.
وی یادآور شد: این درحالی است كه سهمیه سوخت پایه دریافتی كلاس 27-40 نفر نسبت به جدول قبلی از 4700 لیتر به 3000 لیتر كاهش یافته است.
رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت كشور ضمن تشریح سهمیه پایه و سقف سهمیه عملكردی ناوگان باری كشور گفت: در این بخش، ناوگان باری تا 3.5 تن 850 لیتر پایه و1800 لیتر سقف عملكردی، 3.5-6 تن 1450 لیتر پایه و 1800 لیتر عملكردی، 6-10 تن 1450 لیتر پایه و 2150 لیتر عملكردی، 10-20 تن 3500 لیتر پایه و 5200 لیتر عملكردی، 20-30 تن 3900 لیتر پایه و 6000 لیتر عملكردی، 30-40 تن 3900 لیتر پایه و 9000 لیتر عملكردی، 40-50 تن 3500 لیتر پایه و 9000 لیتر عملكردی، بیش از 50 تن 3500 لیتر پایه و 9000 لیتر سقف عملكردی دریافت می‌كنند.
وی با یادآوری مزیت‌های كلاس‌ بندی دقیق خودروها، گفت: این اقدام از یك سو باعث جلوگیری از قاچاق گازوییل و از سوی دیگر بهینه سازی مصرف سوخت شده است؛ این یك موفقیت بزرگ برای دولت در بخش حمل‌ و نقل برای جامه عمل پوشاندن به اقتصاد مقاومتی است.
این مقام مسئول با اشاره به اجرای طرح عدم تخصیص سوخت به خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث از مردادماه امسال بیان كرد: حدود 50 هزار خودرو كه پیش از اجرای این طرح مشمول دریافت سوخت می‌شدند كه بنابر ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث مصوب مجلس، از دریافت سوخت منع شدند و ستاد موظف شده است علاوه بر جلوگیری از دریافت سوخت، كارت هوشمند سوخت برای آنها صادر نشود.
وی یادآورشد: میزان صرفه جویی حاصل از اجرای این طرح نیز حدود یك میلیون 200هزار لیتر گازوئیل معادل 12 میلیارد ریال در روز و چهار هزار و 400 میلیارد ریال در سال است.
رئیس ستاد مدیریت حمل ‌و نقل و سوخت به مشكلات وزارت كشور در اجرای طرح «پیمایش» نیز اشاره كرد و افزود: با وجود اینكه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای در 31 اداره كل استانی به صورت متمركز موفق به اجرای طرح پیمایش شده و از ماه جاری آمادگی نصب دستگاه‌های جی.پی.اس(GPS- سامانه موقعیت یاب جهانی) روی خودروهای ناوگان عمومی را دارد، متاسفانه وزارت كشور تاكنون دراجرای طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش بنا به دلایلی همچون عدم هماهنگی شهرداری‌ها و شورای شهرها موفق به نصب سیستم‌های جی.پی.اس برای ناوگان درون‌ شهری نشده است.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل شركت بهینه سازی مصرف سوخت هفته گذشته با تاكید بر اینكه مردم ما در مصرف انرژی اعم از آب، برق و گاز اسراف زیادی می كنند، تصریح كرد نباید تصور شود چون منابع طبیعی داریم باید بی رویه مصرف كنیم.
علی وكیلی به طرح های در دست اجرا در حوزه بهینه سازی سوخت اشاره كرده و گفته بود، شورای اقتصاد از 2 سال پیش مصوبه ای مبنی تعویض اتوبوس های دیزلی با گازسوز دارد كه انتظار بود از سوی شهرداری ها استقبال شود اما تاكنون اقدام موثری انجام نشده است.
وی با بیان اینكه تاكنون شهرداران در این قضیه كم كاری كرده اند، افزود: بخشی از دلایل این بی توجهی ناشی از ناهماهنگی بین شهرداری ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت است ضمن آنكه وزارت صنعت نیز رویكردی در راستای گازسوز كردن خودروها ندارد.
اقتصام**1108** 2023** خبرنگار: ایرج منصوری ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی