معاون وزير آموزش و پرورش: مدارس را مركز خريد كالاهاي خارجي نكنيم

تهران - ايرنا - معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش گفت: رويكرد مدارس به سوي فناوري شايسته است، اما بايد مراقب بود كه مدارس به مركز خريد كالاهاي خارجي تبديل نشود.

به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا از روابط عمومي و امور بين الملل سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، حجت الاسلام محي الدين بهرام محمديان در آيين اختتاميه هفتمين جشنواره استاني توليد محتواي الكترونيكي (رشد)، افزود: تبديل كردن مدارس به ديجيتالي صرف، نگران كننده است زيرا در استفاده از سخت افزارها بايد دقت كرد و آنچه لازم و مناسب است را برگزينيم.
وي بيان داشت: در جامعه كنوني تربيت و آموزش ركن‌ هاي متعددي از قبيل خانواده، معلم، رسانه و تلويزيون دارد و فقدان هماهنگي اين ركن ‌ها مانع از تحقق اهداف تربيتي و آموزشي سند تحول بنيادين شده است.
وي افزود: مصرف كنندگان خود مي توانند توليدكنندگان خوبي باشند، به شرط اينكه نوآوري داشته باشند چرا كه نوآوري اساس فناوري است و بدون آن نمي‌تواند به عمر خود ادامه دهد.
معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه در عرصه فناوري كه همه چيز در حال تغيير است بايد به صورت فعالانه تحول ايجاد كرد، يادآورشد: معلم بايد در كلاس به صورت فعالانه توليد محتوا كند و شبكه هاي هوشمند در مدارس ايجاد شود.
محمديان با اشاره به اينكه مدرسه هوشمند مدرسه‌اي است كه توليد محتوا و خلاقيت داشته باشد، تصريح كرد: بايد ضمن توجه به ويژگي هاي آموزش و پرورش سنتي، به توانايي‌ها و استعدادهاي دانش آموزان نيز بها داده شود.
وي با بيان اينكه در سال هاي آينده شايد نتوانيم براي همه دانش آموزان كتاب توليد كنيم بلكه بايد براي هر منطقه كتاب متفاوت توليد شود، يادآورشد: يكي از محدوديت هاي امروز توليد محتوا است زيرا در بستر شبكه‌هاي ملي هنوز توليد محتوا نكرده‌ايم، از اين رو انتظار مي رود در مرحله اول، توليدات عام المنفعه و سپس تجاري سازي شود.
محمديان سپس به عدالت آموزشي اشاره و بيان كرد: عدالت آموزشي به معناي امكان دسترسي به تعليم و تربيت با كيفيت براي همه كودكان لازم‌ التعليم است و اين مقوله بايد فارغ از جنسيت، منطقه مسكوني و نژاد فراهم شود، افزود: طبق آخرين سرشماري اكنون 99 درصد كودكان لازم‌ التعليم در مدارس ابتدايي ثبت ‌نام مي ‌كنند و بيش از 90 درصد مردم كشور باسواد هستند.
معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه تعداد جمعيت دانشجويي بيش از 6 ميليون نفر است، گفت: در ورودي دانشگاه‌ها نيز دختران در بعضي رشته ‌ها بالاترين آمار را به خود اختصاص داده اند.
محمديان از جمله اهداف سند تحول بنيادين آموزش و پرورش را ارتقاي كيفيت آموزشي بيان و تصريح كرد: ما به دنبال آموزش و پرورش اثربخشي هستيم كه داده‌ هاي آموزشي آن مبتني بر پژوهش باشد.
وي خاطرنشان كرد: هفتمين جشنواره توليد محتواي الكترونيكي با شركت 147 هزار دانشجو معلم، دانش ‌آموز و معلم برگزار شد از اين رو لازم است به لحاظ كيفي نيز توليدات افزايش يابد.
فراهنگ**1883**1027**دريافت كننده: مريم جلوداران**‌انتشار دهنده: دهقاني

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش