گسترش فضای مجازی كاركرد روابط‌ عمومی‌ها را تغییر داده است

تهران-ایرنا- دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: 6 میلیارد نفر از بیش از هفت میلیارد جمعیت جهان به فضای مجازی مرتبط و متصل هستند و با وجود این فضا محدودیت جغرافیایی و زبانی از بین رفته است و به همین دلیل كاركرد روابط عمومی ها دیگر به معنای عامه قبلی نیستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ابوالحسن فیروزآبادی در سیزدهمین كنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، افزود: روابط عمومی ها باید بتوانند با نوآوری از تحولات فضای مجازی برای مخاطبان متعدد روشنگری ایجاد كنند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینكه امروزه به روابط عمومی ها نگاه فناورانه می شود، گفت: از آنجایی كه تعبیر «فضای واقعی» با استفاده از ابزارهای فناوری به فضای مجازی تغییر یافته است، روابط عمومی ها می توانند در توسعه كانال های ارتباطی نقش مهمی داشته باشند.
وی با اشاره به اینكه در فضای مجازی موضوع مكان، زمان و زبان تغییر یافته و محدودیت های قبلی را ندارد، بیان داشت: می توان شاهد روشنگری ها از سوی روابط عمومی ها و ایجاد نظام اطلاعاتی بود.
فیروزآبادی كه در این كنفرانس با محوریت روابط عمومی دانش محور و مدیریت محتوا سخن می گفت، ادامه داد: در فضای مجازی روابط عمومی ها هر روز با مسائل متعددی از جمله جعل خبر، جعل ادعا و جعل صحبت مواجه هستند كه می توان با مكانیسم های متعدد فناوری این فضاسازی را كنترل كرد.
وی تاكید كرد: روابط عمومی ها باید بتوانند در راستای تولید محتوای فارسی در شبكه های اجتماعی و سایت های پربازدید اینترنتی نقش موثری داشته باشند.
این مدیر فرهنگی گفت: اخیرا بر اساس آنالیز مركز ملی فضای مجازی 200 سایت پرمراجعه و پرترافیك در ایران مورد بررسی قرار گرفت كه مشخص شد تنها 13 درصد این سایت ها دارای دامنه «.ir» هستند.
فیروزآبادی ادامه داد: از میان این سایت ها تنها 30 درصد به زبان فارسی است و این نشان می دهد كه سایر سایت های پرمراجعه و پربازدید از پسوندهایی غیر از .ir استفاده می كنند.
دبیر كمیته علمی كنفرانس نیز گفت: سیزدهمین كنفرانس روابط عمومی در شرایطی برگزار می‌شود كه در 12 كنفرانس گذشته تلاش شده است كه به بسیاری از موضوع‌های مرتبط با روابط عمومی از جهت‌های مختلف نگاه علمی و كاربردی داشته باشیم.
بشیر افزود: محصول این نگاه مبتنی بر علم و تجربه، ده ها سخنرانی و تعداد زیادی مقاله و تحقیق بوده است كه در این زمینه استادان، محققان، مدیران، كارگزاران روابط عمومی با این حوزه مهم آشنایی كافی دارند.
وی ادامه داد: در این مقطع كمیته علمی كنفرانس كه از همكاران دانشگاهی و پژوهشگران این حوزه تشكیل می‌شود، نگاهی عمیق‌تر و تخصصی‌تر به یكی از مهمترین حوزه‌های روابط عمومی یعنی بحث مدیریت محتوا و رابطه آن با رویكرد علمی و دانش محور دارد. این بحث می‌تواند تحولی را در دیدگاه به اصل روابط عمومی و محتوای تولیدی آن ایجاد كند كه در شرایط جدید تعاملی ارتباط‌ گران در فضاهای جدید واقعی و مجازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی خاطرنشان كرد: در سال جاری استقبال بسیار خوبی از موضوع كنفرانس شده، بیش از 40 مقاله تخصصی به دبیرخانه ارسال شد كه رشد علمی و كاربردی را نشان می‌دهد كه در این میان 10 مقاله به عنوان مقالات مناسب برای انتشار در كتاب كنفرانس انتخاب شد. علاوه بر آن كنفرانس سال جاری در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برگزار می شود. به همین دلیل در تلاش هستیم كه نگاهی به وضعیت تولید محتوا به مثابه اقتصاد ارتباط محور بر پایه دانش را مورد بررسی قرار دهیم.
دبیر كمیته علمی كنفرانس اظهار داشت: این هدف مهم و گسترده است. مهم از این نظر كه كار اصلی روابط عمومی‌ها تولید محتواست و محتوا نه تنها شامل متون نوشتاری، دیداری و شنیداری است؛ بلكه یك گستره وسیع متنی است كه تمام كنش‌ها، حالات، رفتار، هنجارها و حتی شیوه‌های فكری را نیز شامل می‌شود.
بشیر ادامه داد: همانطور كه گفته شد تولید محتوا اساس كار یك روابط عمومی است اما باید دید مقصود از تولید محتوا چیست. چرا كه محتوا تنها یك متن نوشتاری نیست یا اینكه مجموعه ‌ای از تصاویر و فیلم‌ها و تبلیغات گوناگون را شامل نمی‌شود، چراكه اینها همه بخشی از محتوا هستند و لازم است كه نگاهی عمیق‌تر به محتوا داشته باشیم.
بشیر پنج حوزه مهم محتوا را شامل محتوای فكری – علمی ، محتوای مدیریتی – تصمیم‌ گیری، محتوای نوشتاری – شنیداری – دیداری، محتوای فرهنگی – ارتباطی، محتوای اخلاقی – معنوی عنوان كرد.
وی ادامه داد: وضعیت پیش آمده به شدت به ارتباط ‌گران تولیدكننده و در عین حال توزیع كننده محتوای ارتباطی متكی است.
وی تصریح كرد: نیازمند بازنگری جدی به ویژه در حوزه محتوا و تولید آن در اشكال مختلف به ویژه نوشتاری، دیداری و شنیداری است كه در این زمینه باید به چند ویژگی مهم از جمله ساختار ادبی، ساختار علمی، ساختار مناسب، ساختار صادق توجه كرد.
دبیر كمیته علمی كنفرانس عنوان كرد: یكی از مهم‌ترین تحول‌هایی كه با گسترش كنفرانس ‌ها و همایش های روابط عمومی در سطح كشور ایجاد شده این است كه تلاش می‌كند، علم و عمل و رویكردهای علمی و كاربردی را در برنامه‌های خود بگنجاند و از مفهوم تبلیغاتی بودن روابط عمومی‌ ها و رفتن به سوی ارتباطی بودن آنها عبور كند.
به گفته وی تبلیغات در جای خود مناسب است اما تبدیل روابط عمومی‌ها به یك بنگاه تبلیغاتی سازمان، خطری است كه باید خود سازمانی‌ها جلوی آن را بگیرند.
سیزدهمین كنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران روز یكشنبه با پیام علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و اساتید و پیشكسوتان علوم ارتباطات و روابط عمومی در هتل المپیك در حال برگزاری است.
فراهنگ**1355**1027**خبرنگار: علی اكبر قزوینیان** انتشار دهنده: دهقانی

سرخط اخبار فرهنگ