۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۲۰
کد خبر: 82377542
T T
۰ نفر
اكتشاف پهنه هاي معدني كهگيلويه و بويراحمد توسعه مي يابد

ياسوج- ايرنا- توسعه اكتشاف پهنه‌هاي معدني كهگيلويه و بويراحمد با همكاري سازمان‌هاي توسعه، نوسازي معادن و صنايع معدني (ايميدرو) و زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور در دستور كار قرار گرفته است.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كهگيلويه و بويراحمد روز شنبه به ايرنا گفت: در يك تفاهم نامه پهنه اكتشافي به مساحت 2 هزار و 700 كيلومتر مربع در شهرستان‌هاي كهگيلويه، چرام، بهمئي و لنده براي مطالعات اكتشافي مواد معدني با تاكيد بر ماده معدني بوكسيت به سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) واگذار شده است.
داريوش ديوديده افزود: در قالب اين طرح مواد معدني منطقه شناسايي و در صورت نتايج مثبت تا مرحله نهايي و احداث صنايع وابسته و فرآوري توسط ايميدرو ادامه خواهد داشت.
رئيس صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد گفت كه 2 تفاهم نامه ديگر با سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور براي به روز آوري مطالعات فسفات و انجام مجدد فرآوري اين ماده معدني بر اساس آخرين دستاوردهاي علمي و همچنين مطالعات اكتشافي عناصر فلزي مهم و پايه در پهنه اكتشافي به مساحت 570 كيلومتر مربع در شهرستان بويراحمد منعقد شده است.
ديوديده از صدور 2 فقره پروانه بهره برداري معدني در سال جاري در سطح استان خبر داد و تصريح كرد كه پروانه‌هاي صادر شده با سرمايه گذاري 30 ميليارد ريالي 13 فرصت شغلي ايجاد كرده است.
وي گفت: در همين مدت چهار فقره گواهينامه كشف با هزينه عملياتي اكتشافي 1900 ميليون ريال و ذخيره قطعي هشت ميليون تن مواد معدني و همچنين يك فقره پروانه اكتشاف معدني توسط اين سازمان صادر شده است
سالانه 900 هزار تن مواد معدني در استان كهگيلويه و بويراحمد استخراج مي‌شود كه با آغاز فعاليت استخراجي از معدن سيمان مارگون به بيش از 2 ميليون تن خواهد رسيد.
وي توجه ويژه به معدن و اكتشافات معدني را از اولويت‌هاي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ذكر كرد.
به گفته وي، معادن استان كهگيلويه و بويراحمد از نوع رسوبي كشور است و تاكنون سرمايه گذاري مناسبي در آن صورت نگرفته است.
ديوديده تاكيد كرد كه حمايت از سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري در معادن كهگيلويه و بويراحمد اولويت‌هاي كاري سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است.
كهگيلويه و بويراحمد با مساحتي حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ كيلومتر مربع در جنوب غرب ايران واقع شده و سرزميني مرتفع و كوهستاني است.
خبرنگار: مسعود عليزاده** انتشار دهنده: سيد ولي موسوي نژاد
/6110/1662