۱۳ دی ۱۳۹۵،‏ ۱۰:۳۲
کد خبر: 82370848
۰ نفر
رجعت، آفت شوم نهضت سوادآموزی

همدان- ایرنا- اهمیت و ضرورت فراگیری دانش و سواد آموزی در رشد همه جانبه و توسعه پایدار جوامع و تكامل شخصیت افراد برهمگان روشن است اما آنچه كه در این فرایند بیش از شناسایی و جذب افراد بیسواد اهمیت دارد، حفظ دانش نوسوادان و پیشگیری از معضلی به نام رجعت به بی سوادی است.

بیسوادی یكی از مهمترین معضلات فرهنگی و اجتماعی است كه ریشه‌كن كردن آن با صدور فرمان بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی در هفتم دیماه سال 58 مبنی بر تاسیس نهضت سوادآموزی كلیدخورد و این نهاد تا به امروز توانسته با كمك ظرفیت های مردمی و با كمترین هزینه، اقدام های موثری انجام دهد و جمعیت زیادی از بیسوادان كشور را به تحصیل علم و دانش فرا خواند.
چه بسیارند افرادی كه تحصیلات خود را از نهضت سواد آموزی آغاز كردند و اكنون درجات علمی را تا سطوح بالا و تخصصی سپری كرده و خود به عنوان یك معلم یا استاد دانشگاه بر سر كلاس درس می روند اما از یك سوی دیگر كم نیستند تعداد كسانی كه دوره های سواد آموزی را طی كرده و به اصطلاح رایج باسواد شده اند اما با گذر زمان و به علل مختلف نتوانسته اند این سطح سواد را حفظ كنند و به نوعی به دوران بی سوادی رجعت كرده اند.
وجود معضل رجعت به بیسوادی، موید این حقیقت است كه روند سوادآموزی به بیسوادان، یك سیاست تضمینی نیست و لازم است طراحان و برنامه ریزان این نهضت عظیم ملی، نقشه راهی را در پیش روی سوادآموزی ترسیم كنند تا تضمینی باشد بر ثبات سواد و دانش نوسوادان.
یك كارشناس آموزشی همدان در مورد معضل رجعت بیسوادی در كشور گفت: نوسوادان نباید رها شوند و لازم است در این زمینه كارگروهی برای آسیب شناسی علت پیدایش معضل رجعت به بیسوادی تشكیل شود و با فعالیت مستمر در تمامی برهه ها، علل پیدایش این معضل را ریشه یابی كرده و راهكارهای مناسب و عملی را ارائه دهد.
مریم محمدی افزود: رجعت به بیسوادی به نوعی تلاش های افرادی كه با نگاه جهادی در اقصی نقاط این مرز و بوم و حتی مناطق صعب العبور و عشایری تلاش می كنند كه الفبای علم و دانش را به بیسوادان بیاموزند كم ارزش می كند و اگر این معضل ریشه كن نشود اهداف نهضت سوادآموزی محقق نخواهد شد.
وی با بیان اینكه یك فرد بیسواد هم آسیب پذیر است و هم آسیب رسان گفت: اگر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار هستیم باید سواد پایه و حفظ آن را در دستور كار قرار دهیم.
یكی از معلمان نهضت سوادآموزی استان همدان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از بیسوادان در كلاس‌های سوادآموزی آموزش می‌بینند و باسواد می‌شوند اما به دلیل فاصله گرفتن از مطالعه و نداشتن فرصت مراجعه به كتب و نشریات، به بی‌سوادی بازمی گردند.
حسین كریمی افزود: نداشتن انگیزه و علاقه به یادگیری و گاه بی توجهی و بی دقتی نسبت به آموخته ها و همچنین نداشتن تكرار و تمرین مناسب و به موقع موجب می شود برخی از نوسوادان به بیسوادی بازگردند و آموخته های خود را فراموش كنند.
وی همچنین اشتغال به مشاغل سخت و مشقت بار ، مشكلات خانوادگی و گاه استفاده از روش تدریس یكسان و غیر جذاب در كلاس های درس را از دیگر عوامل موثری دانست كه نوسواد را دوباره به بیسوادی باز می گرداند.
وی گفت: آموزش نیروی انسانی و به روز كردن دانش و صلاحیت های حرفه ای آموزش دهندگان در تثبیت یادگیری نوسوادان موثر است و لازم است سازمان نهضت سوادآموزی علاوه بر موضوع سوادآموزی، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای جلوگیری از رجعت به بی‌سوادی داشته باشد.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان نیز با بیان اینكه هم اكنون روند سوادآموزی در سه دوره انجام می شود گفت: دوره نخست، دوره سوادآموزی است كه برای افراد بیسواد مطلق اعمال می شود و با اتمام آن معادل مدرك سوم ابتدایی به آنها اعطا می شود و برای افرادی كه دوره سوادآموزی را گذرانده اند و تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند دوره ای به نام دوره انتقال در نظر گرفته شده است كه در این دوره، زمینه ادامه تحصیل نوسوادان در دوره متوسطه به صورت آموزش از راه دور یا آموزش بزرگسالان فراهم می شود .
عباس احمدی مقیم افزود: اگر فرد نوسواد تمایلی برای ادامه تحصیل نداشته باشد برای جلوگیری از رجعت به بیسوادی به دوره سوم كه دوره تحكیم سوادآموزی نام دارد وارد می شود كه در این دوره مدركی به فرد داده نمی شود اما در مراكز مشخص شده تحت آموزش قرار گرفته و آموزش مهارت های زندگی را فرا می گیرد.
وی ادامه داد: در این مراكز كتاب های تدوین شده به زبان ساده در اختیار نوآموزان قرار می گیرد و برخی طرح های دیگر از جمله طرح خواندن با خانواده و حلقه های یادگیری نیز برای استحكام دانش نوسوادان اجرا می شود.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان بیان كرد: استان همدان در این زمینه اقدامات موثری انجام داده است و در دوره انتقال در سال 92 همزمان با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، تنها 64 درصد موفق عمل كردیم اما امسال در این زمینه به 100 درصد رسیده ایم و در دوره تحكیم سواد نیز در سال 92 تنها حدود 36 درصد افراد را پوشش دادیم اما در سال 95 در این زمینه به بیش از 100 درصد ارتقا یافته ایم.
احمدی مقیم بیان كرد: برای ما تنها شناسایی و جذب افراد بیسواد اهمیتی ندارد بلكه سعی داریم بیسوادان شناسایی شده را زیر پوشش آموزش با كیفیت قرار داده و برای نگهداری این افراد، شاخص نگهداشت را به شاخص های خود افزوده ایم كه شهرستان های تویسركان و رزن در این شاخص جزو شهرستان های برتر استان هستند.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان گفت: 2 مركز یادگیری محلی در استان همدان برای جلوگیری از رجعت به بی‌سوادی ایجاد شده است و توسعه این مراكز با رویكرد تولید مفاهیم ساده در دستور كار قرار دارد و سعی شده است این تولیدات در اختیار نوسوادان قرار داده شود تا بتوانیم در سال 1400 جشن ریشه كنی بی سوادی در استان همدان برگزار شود.
احمدی مقیم از دانشگاه ها و سازمان های خدمت رسان خواست: آنچه را كه می خواهند جامعه مخاطب آنها فرا گیرد در مفاهیم ساده تدوین كنند تا این تولیدات در مراكز یادگیری محلی در اختیار نوسوادان قرار گیرد.
وی بیان كرد: تعداد بیسوادان استان همدان در سرشماری سال 90 در رده سنی 10 تا 49 سال بر اساس خوداظهاری افراد 56 هزار نفر بوده است كه بعد از انجام راستی آزمایی و پالایش مشخص شد بسیاری از افرادی كه نوسواد بوده اند در این سرشماری خود را بیسواد عنوان كرده اند و این امر ضرورت مقابله با معضل رجعت به بیسوادی را دوچندان می كند.
مدیركل آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت: نهضت سوادآموزی یك نهاد مقدس و ارزشمند است و آگاهی بخشی و علم آموزی به بندگان خدا اقدامی شریف و پرارزش است و كسانی كه به این كار مشغول هستند، دنیای جدیدی را به روی افراد باز می كنند.
مصطفی خزاعی افزود: سال گذشته برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش استان ، 102 درصد از بیسوادان واجدان شرایط سهمیه استان همدان زیر پوشش قرار گرفتند و در این شاخص از رتبه 31 سال 92 به رتبه سوم كشوری در سال 94 دست یافتیم.
وی اضافه كرد: بسیاری از مشكلات و آسیب های اجتماعی ریشه در بی سوادی افراد دارد و این استان در سال 94 در تمام شاخص های كیفی حوزه سوادآموزی جزو استان های برتر كشور شناخته شد.
در سال های 90 تا 94 حدود 23 هزار نفر از بیسوادان استان همدان در رده سنی 10 تا 49 سال باسواد شدند و در سال 94 مشخص شد حدود 16 هزار و 200 بی سواد مطلق در استان همدان وجود دارد كه از این تعداد تاكنون هفت هزار و 100 نفر زیر پوشش قرار گرفته اند.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدین**انتشار دهنده: اكبر بهاروند