نماينده مجلس: بازار كالاهاي فرهنگي با اجناس وارداتي پر شده است

تهران- ايرنا- نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: يكي از دغدغه هاي امروز بازار كالاي فرهنگي است كه با اجناس وارداتي پر شده است.

به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا از دومين جايزه كالاهاي فرهنگي، جمشيد جعفرپور اظهار كرد: ‌ساير كشورها براي انتقال فرهنگ خود بر كودكان از طريق ابزار كالاي فرهنگي تلاش كرده از اين رو آنها را با تعداد زياد و قيمت كمتر از توليدات داخلي به كشور وارد مي كنند.
وي افزود: يكي از مهمترين اقشار جامعه كه همواره از كالاهاي فرهنگي استفاده مي كنند، كودكان هستند از اين رو بايد براي آنها هدفمند و با نگاه به آينده برنامه ريزي كرد.
نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس دهم در رابطه با تاثير كالاهاي فرهنگي بومي بر كودكان ادامه داد: اگر بتوانيم از طريق وسايلي مانند لوازم التحرير، كتاب و اسباب بازي كه روزانه در دسترس كودكان است، ارزش ها و اعتقادات خود را به آنها القا كنيم، فرهنگ ايراني-اسلامي برايشان مانوس مي شود.
وي درباره حمايت از توليدكنندگان، خلاقان و پژوهشگران حوزه كالاهاي فرهنگي اضافه كرد: در اين زمينه بايد از اين قشر حمايت مالي كرد.
جعفرپور افزود: حمايت اين نيست كه در هر جشنواره يا مسابقه اي با جايزه نقدي به برگزيدگان، از آنها تقدير شده و تا مسابقه اي ديگر فراموش شوند، بلكه بايد در كنار جوايز اهدايي تلاشي در جهت توسعه فعاليت يا ايجاد بازار فروش محصولات برايشان در گام هاي بعدي فراهم آورد.

** محصولات فرهنگي براي كودك و نوجوان ابداع ويژه ندارد
يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس دهم نيز در مورد وضعيت كالاهاي فرهنگي در بازار فروش گفت: محصولات فرهنگي بومي براي رده سني كودك و نوجوان داراي ابداع ويژ اي نيست و اين حوزه نيازمند خلاقيت،تفكر و نوآوري است تا بتواند به روز و جديد باشد و نظر اين قشر از جامعه را به سمت خود جلب كند.
سيداحسان قاضي زاده هاشمي افزود: اگر به حوزه صنايع فرهنگي و هنري نگاهي اندازيم، متوجه مي شويم آن طور كه بايد نتوانستيم توليدات هنري و تركيبي كه نياز بازار است را بر اساس نوگرايي تامين كنيم.
وي ادامه داد: تفكري در راستاي توليد كالاهاي فرهنگي داخلي وجود ندارد و اين عامل باعث شده كه رويكرد به كالاهاي غيربومي و وارداتي بيشتر شود كه اين امر اثر فرهنگي نامطلوب بر جامعه گذاشته است.
اين نماينده مجلس براي جلوگيري از روند فعلي و ماندگاري كالاهاي فرهنگي بومي در جامعه گفت: اگر در اين راستا سياست هاي تشويقي براي بخش خصوصي وجود داشته باشد، به گونه اي كه فرد خلاق در اين حوزه تشويق شده و برند داخلي توليد كند، تاثير مطلوبي بر اين حوزه مي گذارد.
قاضي زاده هاشمي به تاثير رسانه در توليد كالاي فرهنگي ايراني-اسلامي اشاره كرد و افزود: قدرت رسانه در ايجاد شخصيت و هويت سازي بسيار است اما اين كار بايد با پيش زمينه فكري به گونه اي باشد كه بتواند موثر واقع شود.
وي درباره تاثير رسانه بر هويت سازي افراد جامعه در مثالي از برنامه هاي تلويزيون اضافه كرد: بر اساس آمار، زماني كه سريال « ستايش» از تلويزيون پخش شد، بيشترين نام دختران متولد در آن سال ستايش نام گرفت، اين اثرگذاري رسانه كه نام يك فرد و هويت او را براي يك عمر شكل مي دهد، اگر با برنامه ريزي باشد مي تواند تاثيرات مثبت در ابعاد مختلف داشته باشد.
فراهنگ**1880**1027**دريافت كننده: پروين اروجي** انتشار دهنده: دهقاني

سرخط اخبار فرهنگ