دانش آشتیانی: در نظام آموزشی پرورش باید بر آموزش غلبه كند

زاهدان- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: پرورش به عنوان یكی از مسائل مهم تربیتی باید در نظام آموزشی بر آموزش غلبه داشته باشد.

به گزارش ایرنا فخرالدین احمدی دانش آشتیانی روز دوشنبه در نشست با فرهنگیان سیستان وبلوچستان در زاهدان موفقیت های به دست آمده در آموزش و پرورش را حاصل تلاش و مشاركت معلمان دانست و اظهار داشت: ایجاد تغییر در نظام آموزشی كه بخوبی در سند تحول بنیادی نظام آموزشی به آن اشاره شده نیازمند زیر ساخت ها و بسترهای لازم است.
وی ادامه داد: اگر تاكنون تصور براین بود كه ماموریت مدرسه «فراگیری دانش و یادگیری» است امروز با تغییر این رویكرد ماموریت اصلی مدرسه «زندگی» است.
وی تصریح كرد: در مدرسه زندگی صرف توجه به یادگیری ملاك نیست بلكه دانش آموزان نحوه زندگی كردن را نیز می آموزند.
وی افزود: باید توجه داشت كه زندگی كردن زمانی در دانش آموز شكل می گیرد كه متولیان امر آموزش، محیط و بستر را برای این امر فراهم كرده باشند به گونه ای كه صرفا آموزش كتاب و محتوا ملاك نباشد بلكه با مهیا شدن یك محیط صمیمی بستر یادگیری شكل گیرد.
وزیر آموزش و پرورش بیان كرد: در مقابل مدرسه زندگی، توجه نكردن به دانش آموز، امر و نهی كردن و فرستادن سركلاس و آموزش محور بودن، قرار دارد.
آشتیانی تاكید كرد: نكته ای كه فرهنگیان باید به آن دقت كنند این است كه دانش آموزان سرشار از استعداد و توانایی هستند در صورتی كه تعامل خوبی بین آنان و فراگیران برقرار شود این توانمندی ها شكوفا خواهد شد.
وی افزود: در محیط هایی كه بر آن فشار قالب باشد یادگیری شكل نمی گیرد هر چند كلمات در ذهن دانش آموز نقش می بندد اما یادگیری عمیق اتفاق نمی افتد.
وی با بیان اینكه مهمترین مساله در یادگیری عمیق آرامش دانش آموز است گفت: با وجودی كه فراهم كردن محیطی برای فراگیران كه در آن احساس آرامش كنند وظیفه را بر معلمان سخت می كند اما باید تك تك متولیان امر تعلیم و تربیت توجه داشته باشند كه مسئولیت تربیت دانش آموزان را بر عهده دارند و با رفتار و گفتار خود الگو هستند.
وی با اشاره به نقش مدیران مدارس گفت: این قشر از جامعه تعلیم و تربیت باید اقتدار و اختیار داشته باشند تا بتوانند در كنار معلمان به وظایف خود بخوبی عمل كنند.
وی تاكید كرد: نگاه جدید بر این است كه آموزش در چهار دیواری كلاس درس تحقق نیابد بلكه با تغییر نگرش ها آموزش به محیط های باز گسترش پیدا كند.
دانش آشتیانی با بیان اینكه در مدارس پیشرفته دنیا افزون بر 70 درصد ساعات دانش آموزان در خارج از كلاس است گفت: نگاه ها به دروسی همانند تاریخ، جغرافیا و اجتماعی سبب شده این درس ها در كنكور جایگاهی نداشته باشند در صورتی كه می توان با طرح درس خوب و تغییر فضا و آموزش در اماكن تاریخی ضمن ایجاد علاقه مندی با تلفیق هنر و غیره خلاقیت در دانش آموزان ایجاد كرد.
وی با بیان اینكه آموزش تلفیقی یكی از مهمترین رویكردهایی است كه باید مورد توجه قرار گیرد گفت: با فراهم شدن زمینه بیشتر آموزش در خارج از فضاهای آموزشی مهارت های یادگیری و حل مساله در فراگیران افزایش می یابد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: یكی از مسائلی كه در آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد این است كه برنامه درسی مطابق با بوم و محیط زیست منطقه باشد زیرا این نگرش كمك می كند دانش آموزان متناسب با فرهنگ خویش آموزش ببینند.
وی افزود: در این نوع آموزش مهارت های زندگی در دانش آموزان تقویت می شود و با شكل گرفتن قدرت تفكر در آنان زمینه توسعه و بهبود محیط زیست فراهم می شود.
وی با بیان اینكه نظام آموزش و پرورش یك دستگاه سرمایه است گفت: زمانی می توان این دستگاه را سرمایه ای تلقی كرد كه با تقویت مهارت در كودكان بتوان استعدادهای آنان را شكوفا ساخت.
وی با اشاره به انتشار منشور حقوق شهروندی از سوی رئیس جمهور گفت: باید همه دستگاهها به ویژه آموزش و پرورش بتواننداین منشور حقوق شهروندی را در برنامه های خود اجرا كنند.
وی افزود: اگر بتوانیم حقوق شهروندی را در شرایط مختلف پیاده كنیم آنگاه می توانیم انتظار داشته باشیم كه كشور توسعه یافته داشته باشیم.
وی تصریح كرد: حقوق دانش آموزان از طریق در نظر گرفتن منزلت آنان نیز علاوه بر زمینه تحصیل با كیفیت باید ملاك قرار گیرد.
وی با بیان اینكه دانش آموزان نباید در كلاس درس تحقیر و حالت نا امیدی و یاس به آنان دست دهد یا سلامت روان آنان خدشه دار شود گفت: اگر دانش آموزی در محیط آموزشی استرس داشته باشد یادگیری شكل نمی گیرد.
وی بر تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان از طریق معلمان تاكید كرد.
وی با بیان اینكه با حضور در سیستان و بلوچستان احساس وظیفه بیشتری كرده ام گفت: با تلاش های همه مدیران استانی اقدامات مناسبی صورت گرفته كه جای بسی قدردانی دارد و در راستای تحقق اهداف این وزارتخانه تمام هم و غم خود را در رفع مشكلات این استان بكار خواهد گرفت.
وی با قدردانی از خیران مدرسه ساز از آنان درخواست كرد در كنار حمایت های سخت افزاری به توسعه نرم افزاری از طریق توانمند سازی معلمان این نهاد را یاری كنند زیرا نیروی كار آمد انسانی زمینه ساز بهبود شاخص های آموزشی است.
وی مشكل اساسی دولت و وزارت آموزش و پرورش را كمبود منابع مالی ذكر كرد و گفت: معتقدیم با استفاده از خرد جمعی و مشاركت می توان منابع مالی غیر از مسیر بودجه عمومی دولت در آموزش و پرورش را به خدمت گرفت.
وی بر همكاری سایر نهادها با آموزش و پرورش تاكید كرد و گفت: این نهاد به تنهایی قادر به اجرای طرح ها نیست .
وی با اشاره به اهمیت معیشت معلمان گفت: این مهم نیز مورد توجه قرارگرفته به طوری كه در آینده نزدیك خبرهای خوبی اعلام خواهد شد.
به گزارش ایرنا در این نشست همچنین سه سامانه ویژه فرهنگیان توسط وزیرآموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان از طریق ویدیو كنفراس راه اندازی شد و برگزیدگان بخش های مختلف علمی، پژوهشی، ورزشی و فرهنگی استان نیز مورد تجلیل قرار گرفتند.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

سرخط اخبار فرهنگ