در مسیر رقابت رسانه ای نباید دچار واماندگی شد/نقد سازنده از واقعیت ها با هدف بازشناسی مشكلات

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه در مسیر رقابت رسانه ای نباید دچار واماندگی شد، گفت: در داخل هر سازمانی باید نقد سازنده به عنوان یك واقعیت پذیرفته شده باشد تا از این طریق بتوان مسایل و مشكلات را شناسایی و در جهت رفع آن تلاش كرد.

به گزارش ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سیدرضا صالحی امیری» پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در نشستی با مدیران و معاونین خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با بیان این مطلب افزود: تقدیر از تلاش ها و زحمات مدیران از وظایف ما است و موضع همه ما در این جمع دفاع از هویت سازمان بزرگ و مهم خبرگزاری است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید گفت: اگر هر سازمانی خود را نقد نكند به انحراف كشیده می شود بنابراین نقد خود، منجر به پالایش دستگاه می شود و انجام این امر برای هر سازمانی ضروری است.
وی ادامه داد: در سال های اخیر اقدامات خوب و مطلوبی در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی صورت گرفته اما باید بدانیم كه بین ساختار رسمی و غیر رسمی تمایزهایی وجود دارد. در ساختار رسمی مرزها دقیقا رعایت می شود.
صالحی امیری گفت: امروز جامعه ایران دچار بداخلاقی، شایعه پراكنی، انتقام جویی و ... شده و این گونه رفتارها خریدار دارد، اما نباید در هیچ شرایطی وارد چنین بازاری شد و به تخریب دیگران پرداخت.

** دولت یازدهم برای رسیدن به اهداف خود از مقدسات سوءاستفاده نمی كند
عضو كابینه تدبیر و امید افزود: دولت یازدهم برای رسیدن به اهداف خود از مقدسات سوءاستفاده نمی كند. این دولت زمینی است نه آسمانی. دولت آسمانی از مقدسات به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده می كند در حالیكه دولت زمینی با مردم شفاف و صادق است.
وی با اشاره بر لزوم برخی تغییرات در روند فعالیت های سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ادامه داد: این سازمان نیازمند تحول در ساختار، هدف، مخاطب و اولویت سنجی موضوعات است.
صالحی امیری گفت: اگر در هر سازمانی تحول در درون اتفاق نیافتد آن سازمان دچار ایستایی و واماندگی می شود. امروزه دوره رقابت است و باید در مسیر رقابت حركت كرد، در غیر این صورت دچار تأخر و واماندگی می شویم. اگر در این رقابت سرعت، جهش و نگاه خود را تغییر ندهیم در این رقابت جا می مانیم و دیده نمی شویم.
وی مقاومت در برابر تغییر را از ویژگی های سازمان های رسمی برشمرد و ادامه داد: مرجعیت رسانه نیز از موضوعاتی است كه باید از سوی مخاطب به وجود آید. مرجعیت یك امر دستوری نیست بلكه نفوذ معنوی و ذهنی است كه در ذهنیت مخاطب ایجاد می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مرجعیت نسل جدید امروزه دستخوش تغییر شده بنابراین باید مهمترین هدف گذاری اجتماعی شدن باشد.
وی مواجهه با مجموعه تحولات فضای مجازی و دیجیتالی را ضروری دانست و تصریح كرد: در شرایط كنونی جهان، باید مرجعیت شبكه های اجتماعی و مجازی را بپذیریم و بر روی آن سرمایه گذاری كنیم. حدود ٤٠ میلیون نفر در ایران از شبكه های اجتماعی و مجازی استفاده می كنند و نمی توان نقش این شبكه ها را در انتقال اخبار و اطلاعات انكار كرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با ضرورت سرمایه گذاری روی مصرف كنندگان رسانه گفت: در كشور بیش از ١٢ هزار ناشر و ١٠ هزار چاپخانه وجود دارد درحالیكه كمتر از سه هزار كتابفروشی داریم. نقطه هدف تولید كتاب، كتابفروشی است و ناشری كه تولید نكند و اثرش مصرف نشود دچار مشكل می شود. بنابرین باید بر روی طبقه مصرف كننده سرمایه گذاری كرد.

** دفاع از دولت در فعالیت رسانه­ای باید عقلانی باشد
صالحی امیری تصریح كرد: دفاع از دولت در فعالیت رسانه­ای باید عقلانی باشد زیرا دفاع غیر عقلانی دستوری است و شأن یك صاحب رسانه كار دستوری نیست. دفاع عقلانی رویكرد دقیق و تحلیل و اقناع گرانه اتفاقات است. انتظار دولت و رییس جمهوری هم در فعالیت رسانه ای دفاع از دولت به صورت شفاف، عقلانی و محكم است.
وی حرفه ای شدن در فعالیت رسانه ای را از دیگر ضروریات برشمرد و ادامه داد: حرفه ای شدن سیستم، باید به عنوان یك باور درونی در سازمان تبدیل شود زیرا سازمان حرفه ای دچار بحران نمی شود و از مرزهای اخلاقی عبور نمی كند. سازمان حرفه ای هدف را گم نمی كند و دچار احساسات لحظه ای نمی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر وجود نظام سنجش و پایش افزود: از طریق نظام سنجش و پایش، اولویت های كشور مشخص می شود و تولید براساس این نظام شكل می گیرد. از این طریق می توان نسبت به نیازهای جامعه آشنایی یافت و متوجه نیازهای جامعه مصرف شد. بنابراین اولویت سنجی یك ضرورت دائمی است.
وی اعتماد سازی را از دیگر ضروریات دانست و تاكید كرد: سرمایه اجتماعی سازمان اعتماد سازی است. امروزه دوران تك صدایی تمام شده و در فضایی زیست می كنیم كه دیگران صدایی بلند دارند، بنابراین باید در فضای چند صدایی خود را نشان داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر مخاطب یك رسانه از آن روی برگرداند دیگر به دست آوردن دوباره آن كار آسانی نیست. وقتی مخاطب مهاجرت كند بازگشتش سخت است. اعتماد سازی نكته ای است كه باید به آن توجه كرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه از خبرگزاری جمهوری اسلامی بازدید كرد.
فراهنگ ** 1880 ** 1071 ** دریافت كننده: پروین اروجی ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

سرخط اخبار فرهنگ