۴ دی ۱۳۹۵،‏ ۸:۵۰
کد خبر: 82358190
۰ نفر
مدرسه در سایه فضای مجازی

مراغه - ایرنا - استفاده از اینترنت و گشت و گذار شبانه روزی در فضای مجازی در تار و پود زندگی امروز ایرانیان نفوذ كرده و آفت های مختلفی را به دنبال دارد كه افت تحصیلی دانش آموزان از جمله آنهاست.

به گزارش ایرنا، استفاده از اینترنت و فضاهای مجازی به بخشی جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده است به طوری كه بر اساس آمار موجود بیش از 50 درصد از مردم ایران از اینترنت برای انجام امور مختلف استفاده می كنند.
بنا بر آمار منتشر شده از سوی سامانه مدیریت، 40 میلیون و 718 هزار و 740 كاربر اینترنت پارسال در كشور ثبت شد و آذربایجان شرقی با یك میلیون و 898 هزار نفر كاربر اینترنت و ضریب نفوذ 51 درصد در ردیف 14 كشوری قرار دارد.
از این منظر 35 درصد استفاده كنندگان از اینترنت را دانش آموزان تشكیل می دهند؛ به عبارتی دیگر 550 هزار دانش آموز در آذربایجان شرقی با اینترنت سر و كار دارند.
كارشناسان می گویند ورود محصولات و ابزارهای هوشمند در كشور و پایین بودن سواد فضای مجازی در بین خانواده ‌ها و اقشار مختلف، منجر به آسیب های جدی می شود و در این میان خردسالان، كودكان و نوجوانان در معرض شدیدترین و بیشترین آسیب ها قرار دارند.
با این شرایط اگر نحوه استفاده صحیح از گوشی همراه و اینترنت به نوجوانان آموزش داده نشود آنان را در گرداب خود خواهد كشاند و حاصلی ‌جز خسارت نخواهد داشت.
از سوی دیگر امروزه گوشی های هوشمند موسوم به 'اسمارت فون' به بستر اصلی موج سواری دانش آموزان در فضای مجازی تبدیل شده است و این رویه خانواده ها را با مشكلی به نام 'افت تحصیلی' مواجه كرده است.
حسین بلوك، پدری كه فرزندش كنكوری بود، درخصوص استفاده از اینترنت و تلفن همراه می گوید: پسرم بعد از مدرسه به كلاس كنكور می رفت و اجازه دادم تا روزهایی كه كلاس كنكور دارد جهت اطلاع از احوالش از تلفن همراه استفاده كند.
بلوك ادامه می دهد: اما با نزدیكی به كنكور متوجه شدم انگار كلاس ها فایده ای در بهبود وضعیت درسی اش نداشته و فقط وابستگی اش به این وسیله بیشتر شده است و هر روز مدل گوشی جدیدی طلب می كند تا بین همكلاسی های مدرسه و كلاس كنكورش سرآمد باشد و حالا واقعا نمی دانم نگرانی من برای جویاشدن از احوالش زمانی كه به كلاس كنكور می رفت، درست بوده یا خیر؟
مادری هم كه دخترش در المپیاد علمی مدارس مراغه اول شده، از تلفن همراه داشتن فرزندش بسیار ناراضی و نگران بوده و می گوید: دخترمان روز به روز از خانواده كوچك سه نفرمان دورتر شده و تمام وقتش صرف تلگرام و چت با موبایل می شود و من نگران افت تحصیلی فرزندم كه شاگرد ممتاز است، هستم.
زهره اسماعیلی ادامه می دهد: این روزها به حدی غرق در برنامه های رنگارنگ تلفن همراه است كه حتی حاضر نیست با ما سر میز غذا بخورد و دوستان مجازی اش را به ما ترجیح می دهد؛ دوستانی كه من و پدرش نمی دانیم هویتشان واقعی است یا نه.
دبیر باسابقه دبیرستان های مراغه نیز می گوید: متاسفانه در سال های اخیر دانش آموزان شدیدا به بازی های یارانه ای و گوشی روی آورده اند كه در تحصیل آنان تاثیر گذار است چرا كه این گونه وسایل بحران های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی را به دنبال دارد.
یعقوب عدلی با اشاره به اینكه دلیل پایین بودن میانگین نمرات دانش آموزان را نمی توان صرفا بی كیفتی آموزش دانست، افزود: دانش آموزان خیلی درگیر فضای مجازی هستند كیفیت كتاب ها نسبت به گذشته افزایش یافته اما دانش آموزان درگیر مسایلی هستند كه به كیفیت درس دادن معلم مربوط نمی شود.
مدیر یكی از دبیرستان های مراغه نیز به ایرنا گفت: طبق آیین نامه اجرایی مدارس استفاده از هر وسیله ای كه باعث اختلال در امر آموزش شود، ممنوع است ولی با وجود این دانش آموزان همچنان استفاده می كنند و اعتیاد به چت و تلگرام افسردگی آنان را به دنبال دارد.
عطوف خیراللهی افزود: البته استفاده از ابزارهای الكترونیك و به‌كارگیری آنها درحوزه آموزش از ضرورت‌های كنونی است آن هم در شرایطی كه در كشور ما كتاب‌های الكترونیكی تولید می‌شود و می‌توان با در نظر گرفتن همه ملاحظات تربیتی از آنها در فرآیند آموزش استفاده كرد.
وی افزود: در كشورهای توسعه یافته جذابیت مدارس كه كلاس ها را اكثرا بیرون از محیط مدرسه برگزار می كنند باعث می شود دانش آموز علاقمند به درس و مدرسه شود و استفاده از گوشی همراه در اولویت آنان نباشد.
وی ادامه می دهد: آموزش استفاده از تلفن همراه منحصر به دانش آموزان نیست بلكه باید خانواده ها نیز نحوه استفاده صحیح از آن را یاد بگیرند.
كارشناس مشاوره آموزش و پرورش مراغه نیز گفت: استفاده بیش از حد از گوشی همراه و اینترنت باعث برخوردهای فیزیكی و خشن و تیك های عصبی در دانش آموزان شده است؛ البته نمی توانیم جلوی پیشرفت تكنولوژی را بگیریم اما والدین باید اطلاعات جدید را بیاموزند و با مشاوره در خصوص تأثیرات نرم افزارهای ارتباطی و بازی های رایانه ای، سطح آگاهی خود را بالا ببرند.
صادق انوریان ادامه داد: باید والدین با آموزش های لازم، در مواجهه با اینترنت مراقب فرزندان خود باشند و جلوی انحرافات را بگیرند و باید بدانند كه اعتیاد به فضای مجازی دانش آموزان بسیار خطرناك است.
وی درباره راهكارهای آموزش و پرورش برای مقابله با نفوذ بازی های اینترنتی بین دانش آموزان و اعتیاد آنها به این بازی ها، گفت: تكنیك و مهارت های پیشگیرانه و آموزشی برای انجمن اولیا مربیان و خانواده ها در نظر گرفته ایم و كارگاه هایی را در این ارتباط برگزار می كنیم؛ برای دانش آموزان نیز كلاس های مهارت آموزی پیشگیرانه برپا كرده ایم.
گزارش از: سیدذبیح الله امام زاده**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
518

سرخط اخبار فرهنگ